Eurovision 2018: Ukraina bekräftar deltagande
2017-08-27 (söndag)TV-bolaget UA:PBC har avslöjat att Ukraina kommer att delta i Eurovision Song Contest 2018 i Portugal. Hur de tänker utse sitt tävlingsbidrag har de ännu ej bekräftat men troligtvis blir det genom ytterligare en nationell uttagning.
(Källa: esctoday.com)
Snabbfakta: Ukrainas deltagande i Eurovision Song Contest: |
debutår: 2003 – deltagit 14 gånger – vunnit 2 gånger: 2004 och 2016 |
“Time“, O.Torvald (Ukrainas ESC 2017-bidrag)
två-semifinals-systemet infördes 2008: |
|||
2017: | “Time“, O.Torvald | (Nationell final) | 24:a i finalen |
2016: | “1944“, Jamala | (Nationell final) | 1:a i finalen |
2015: | – – – | – – – | – – – |
2014: | “Tick-Tock“, Maria Yaremchuk | (Nationell final) | 6:a i finalen |
2013: | “Gravity“, Zlata Ognevich | (Evrobachennya) | 3:a i finalen |
2012: | “Be My Guest“, Gaitana | (Evrobachennya) | 15:e i finalen |
2011: | “Angel“, Mika Newton | (Nationell final) | 4:a i finalen |
2010: | “Sweet People“, Alyosha | (Ifrågasatt internval + nationell final + ersättningsbidrag) | 10:a i finalen |
2009: | “Be my Valentine! (Anti-crisis Girl)“, Svetlana Loboda |
(Nationell final) | 12:a i finalen |
2008: | “Shady Lady“, Ani Lorak | (Internvald artist + nationell final) | 2:a i finalen |
Schlagerpinglan: Ukraina tillhör ett av mina absoluta favoritländer i ESC och det beror på att de har för vana att bjuda på riktigt underhållande nationella uttagningar som vanligtvis innehåller ett eller ett par riktiga guldkorn varje år.
De senaste tre åren så har jag däremot inte tyckt att de skickat “rätt” bidrag till ESC, då mina favoriter varit “Wonder“ med Melovin (3:a i finalen 2017), “I’m Insane“ med Vladislav Kurasov (delad 6:a i första semifinalen 2016) och “Strelyanaya Ptitsa” med Evgen Litvinkovych (8:a i finalen 2014), men då det givit dem en vinst och en topp-tio-placering så kan jag knappast säga att de valde “fel” heller. 😛
Min önskan inför 2018 är därför att någon av mina tre ovanstående favoriter, Ani Lorak, Zlata Ognevich eller Anastasia Prikhodko dyker upp i den ukrainska uttagningen… men så länge de inte beslutar sig för ett internval så är jag nöjd. 😀
Mer om Ukrainas förberedelser inför ESC 2018 hittar ni här: “Ukraina i ESC 2018“.
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Ukraina, UA:PBC
@Pinglan, nu kom du till den största skillnaden av allt när det gäller ESC. Jag tycker faktiskt det är vanligare att vi har samma åsikt istället för det motsatta. Detta gäller dock inte Ukraina som du verkar tycka så mycket om. För mig är det dock ett av de länder jag aldrig har några förväntningar på. Fram till för två år sedan hade jag aldrig hittat något bidrag hos dem som tilltalade mig på något sätt.
Sedan kom året 2016 och plötsligt blev jag lindrigt sagt förvånad när jag lyssnade på deras uttagning och hittade ett bra bidrag. Ett bidrag med en skaplig vers och en underbar refräng. Älskar tyngden och kraften i den. Hade versen matchat så hade den troligen varit topp 10 för mig genom alla tider överhuvudtaget i ESC. Bidraget jag pratar om var “Helpless”, The Hardkiss:
Bidraget vann dock inte i Ukraina utan fick nöja sig med andra plats. Kanske var det en del i att jag hade så svårt att ta till mig deras vinnarbidrag 2016 men framförallt var det sångerskans minst sagt skrala insats. Ändå det bästa hon gjort för hennes övriga sånginsatser i karriären finner jag inte ens ord för Tiden gick och sakta men säkert börjar jag tycka allt bättre om vinnarbidraget men det handlar uteslutande om de partier då sångerskan sjunger på sitt hemspråk och håller tonerna i schack Dessa partier tycker jag riktigt, riktigt bra om idag. Grymt bra helt enkelt men tyvärr kvarstår ett faktum för mig och det är att fel lå vann. Den här var bäst:
https://www.youtube.com/watch?v=ZOBiCMWrPHY
I övrigt hittar jag ingenting hos Ukraina så det var ju typiskt att deras två enda bra bidrag skulle tävla mot varandra samma år. Jag är dock extremt nöjd med att du inte gick längre bak än 2008. Ett steg till och katastrofen var ett faktum 🙂
Vill bara rätta det jag s om vinnarbidraget2016. Det är inte bara när hon sjunger på eget språk bidraget är bra utan hon håller ihop det fram till hon sjunger “We could build the future.” Då kapsejsar det totalt röstmässigt
Här är jag på Pinglans sida. Ukraina är ett av mina favoritländer i tävlingen. Jag blir alltid imponerad av länder där det lyser igenom hur allvarligt de tar tävlingen. De har tappat lite på senare år dock, de fick ju sin sämsta placering i år (oförtjänt dock, 2005 var ljusår sämre!).
De har befunnit sig på min topp 10 flera år: 2004, 2006 (vinnare), 2009, 2010, 2011, 2013 och 2014.
De började lite halvkasst för min del dock för både 2003 och 2005 var riktigt urusla tycker jag. Men det är gammalt och förlåtet nu.
Precis som Micke gillade jag “Helpless” mer än 1944 jag också. Den hade dock inte heller varit med på min topp 10 ens 2016, Ukrainas två senaste nationella finaler har varit löjligt svaga. 1944 växte till sig med tiden, men det fanns betydligt bättre låtar i fjol både i Ukraina och i ESC. Jamalas röst gillar jag dock! (Men har förståelse för att det inte är allas kopp te).
Vad gäller önskning inför 2018 hoppas jag som vanligt på ett nytt namn, men ska de satsa på familjärt namn så hoppas jag på Anastasia Prikhodko.
Adri, Pinglan och alla andra eventuella. Tänkte ta en fråga. En av de största anledningar till att jag älskar ESC och numera tycker illa om MF är att den senare är så förutsägbar, vilket den första inte är. Ta Jamalas bidrag från 2016 som exempel. Finns det någon människa i världen som tror att den hade kunnat vinna i MF. Eller varför inte ta den underbara Molitva som vann 2007. Det är det som är så underbart med ESC att man aldrig vet medan MF mer eller mindre följer en mall. Det finns en artist som ställt upp i MF ett antal gånger men jag har aldrig tagit till mig något av det. Nu har hon kommit med en lågmäld sak som jag tycker är hur mysig som helst. Finns det någon i världen som tror att den hade kunnat tränga in i MF-mallen? No way för mig är den helt enkelt för bra. Jag vet inte ens själv om jag tycker den är bra men den är jädrigt mysig och mysig musik kan ofta slå det mesta. Vad tycker ni MF-fans? 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=KmxImKfMKS4
Micke: Jag vet inte. Om vi börjar med om “1944” eller “Molitva” hade haft vinstchans i Sverige så vet jag inte, men jag tycker också det är en halvt orättvis fråga för det finns ingen anledning för dem låtarna att vinna i Sverige. “Molitva” var en ballad på serbiska som vann just i Serbien och “1944” var etno-pop med väldigt ukrainskt sound som vann just i Ukraina. Men om man översätter det till en svensk variant. Säg en lågmäld, svensk etno-poplåt eller dylikt; då tror jag inte det hade varit chanslöst. Hoppas du följer mitt tankesätt! 🙂
Sen tycker jag inte MF är så förutsägbart. Exempelvis 2016, där var det ingen som trodde Frans skulle vinna förrän låten offentliggjordes och han blåste bort allt motstånd. Och 2014, minns jag specifikt att Ace Wilder var bottentippad men slutade två poäng från vinsten!
Varje varje år så är det flera okända som får sina genombrott i tävlingen och det sker ju genom att personer ingen räknat på kommer in i tävlingen och kickar bort, även de mest rutinerade, motståndare. (Exempelvis Nano i år som vann i sin deltävling medan Charlotte Perrelli kom sist… vem trodde det innan låtarna spelades? Eller vem trodde Loreen skulle få sitta på bänken under finalen?)
Visst, MF är väldigt pop-centrisk och så men man är inte chanslös bara för man kommer in med annat 🙂
Så för att summera: Jag håller inte med om att MF är förutsägbart, tvärtom vet man aldrig hur det slutar (i år trodde ingen på Robin Bengtsson ens på finaldagens förmiddag). Men om “Molitva” och “1944” hade vart chanslösa? Troligtvis, för hur de skulle inte kunna connecta med svenska publiken?
@Micke, Jag får nog skriva under på i princip allt Adri skrev. Jag upplever inte att MF skulle vara mer förutsägbar än ESC och vad gäller bidragen så tycker jag inte att det ska satsas på vare sig “1944”- eller “Molitva”-låtar i Sverige utan varje land har sin musik och de två känns inte riktigt som något som direkt skriker “Sverige”. Att sedan alla MF-låtar skulle vara skurna ur samma mall känner jag inte heller igen då jag tvärtom tycker att de kämpar alltför hårt med att få med alla möjliga sorters musikstilar för att tilltala så många som möjligt.
Sonja Aldén tycker jag däremot har många bra MF-bidrag på sin meritlista och “Meningen med livet” skulle mycket väl kunna vara en av dem. Precis som du skriver, en väldigt mysig låt. Där är vi i alla fall överens. 😀
Hmm! Jag hör er mina vänner men jag tror tyvärr inte riktigt ni greppat vad jag menar. Jag säger inte att vi ska “satsa” på Molitva eller 1944 låtar. Jag säger inte att vi ska satsa på något speciellt överhuvudtaget utan all sorts musik från 1000-talet till 2000-talet är välkommen för mig om jag får hårddra det lite 🙂 Det är inte det jag pratar om utan att i MF vet man på förhand på ett annat sätt än i ESC att en viss typ av musik är helt chanslös. Ta exempelvis Sonjas Meningen med livet. Jag tror inte den hade vunnit i någon av dem men om jag var tvungen att satsa pengar på något av det vilken tror ni jag hade spelat på då?
Adri ta inte detta fel nu men trodde du på allvar verkligen att Charlotte Perrelli skulle ha skuggan av en chans att gå vidare? Har du tittat på hennes födelseuppgifter någon gång? Där har du svaret på varför jag hade kunnat spela hur mycket som helst på att hon skulle misslyckas, om jag nu var spelare. Ännu en stor, stor skillnad mellan MF och ESC.
Har sagt det förut och gör det igen. Jag är uppfödd i en musikssläkt där ESC och MF uppskattades främst av en anledning och det var att det var enda stället där generationer samlades runt musik. Det där sitter djupt i mig. Hade inte ägnat en sekund åt det här om det inte varit för det och ländernas spridning av egen musik. Jag riktigt avskyr två saker. Dels de som vill göra detta till en radiopopsdänga för en generation och likaså de som förlöjligar den musik som sprids här. Jag skiter fullständigt i om en låt har sitt ursprung i 20-talsmusik, 50 tals, 70-tals, 0 tals eller från igår. Det som tilltalar mig det tar jag till mig
Hur jädra kul som helst att ni svarar på frågorna. Uppskattar det 🙂 Tar lite av detta nu innan allt drar igång igen för sedan slipper ni mig med det här.
@Micke: Kan kommentera Sonja Alden också.
Av de klassiska “Typical MF”-sångerskorna är faktiskt Sonja en av de bästa. Hon är låångt framför exempelvis Shirley Clamp, Linda Bengtzing och Jessica Andersson (inget ont om de tre, de har alla haft diverse toppar i tävlingen men tyvärr har de alla tre också varit riktigt långt nere på mina listor de senare gångerna).
Låten du länkar ovan, den var helt ok. Bättre än “I din himmel” från 2012, men det är ju långt från samma klass som hennes “För att du finns”. Inget jag kommer lyssna på numera men jag tyckte ju inte illa om det 🙂
Hade den haft en chans i MF? Nej troligtvis inte. Men det handlar inte om genren eller dylikt, den hade bara inte en tillräcklig hook. (Bara min analys, jag har haft fel förr bör tilläggas… alldeles för många gånger! Den kanske hade fått en andra chans?)
@Micke: Än en gång köper jag inte det du säger. Charlotte Perrelli är inte för gammal för tävlingen (Hasse Andersson gjorde succé 2015 och Owe Thörnquist gick till final tidigare i år!). Låten var bara fel i detta sammanhang. Hon höll i pausunderhållningen i en deltävling förra året, med en låt som jag i alla fall tror hade gått till andra omgången! 🙂
“Mitt liv” som låten hette var inte passande i ett sammanhang där det gäller att vara minnesvärd och lätt att komma ihåg. Låten var inte “melodifestival” på det sättet, utan låten var mer “bingolotto” eller just “nyhetsmorgon”.
Än en gång handlar det inte om låten var chanslös för att Charlotte var “för gammal” (jag vet inte ens hur gammal hon är, men som äldst är hon väl 45 kanske?) eller att den var chanslös för att det var en gitarrballad.
Problemet var att det var en LÄTTGLÖMD gitarrballad, med en banal text som lekte djup (Charlotte själv hyllade ju sin egna text men det lät mest som en 14-årings anteckningar i dagboken) och Charlotte var ganska uppenbart inte van eller bekväm med att sjunga ballader. Allt var liksom fel. Charlottes ålder var inte problemet.
Hade Wiktoria sjungit den hade den fortfarande åkt ut är jag ganska säker på. Men det får vi aldrig reda på 🙂
@Adri jag jämför inga artister men säg så här. Släng in Kicki Danielsson eller liknande bredvid Owe och Hasse. Tror du vet svaret själv om hennes chanser. Tyvärr lever vi i den världen att mäns olika åldrar inte påverkar lika mycket som kvinnors. Kan du nämna någon kvinnlig motsvarighet till Hasse och Owe?
Inte ens Carola gick vidare senaste gången hon var med. Har aldrig sett en så chockad människa
Micke: När man diskuterar saker såhär så är det ju bara spekulationer. Hur hade gått för Kikki Danielsson? Ingen aning.
Men jag slänger in Siw Malmkvist i diskussionen nu. Alla mina kompisar är födda 1990-1997 (förutom syskon/familj och så) och alla gillar Siw. Hon är äldre än min mormor men är en bra underhållare.
För Owe och Hasse fick ju inte framgång för låtarna var förjäkla bra, men de var underhållande. Siw är underhållande (om hon ens håller på fortfarande, såg en konsert från 2015 på tv för nån vecka sedan iaf). Så om hon hade fått rätt låt med lite humor, glimt i ögat och underhållande liveframträdande tror jag inte hon skulle räknas ut! 🙂
Men det är ju det jag säger Adri. Det finns endast en enda chans att lyckas om du är över 40 eller liknande i MF. Grejen runt omkring måste vara väldigt speciell precis som låten. Du måste väl ändå hålla med om följande. Låt oss föreställa oss följande scenarion. Fyra låtar tävlar och två går vidare. Alla fyra är exakt lika bra och allt runt dem likaså. Artisterna är Mariette (för din skull) :-), Wictoria, Perrelli och Siw Malmqvist. Vilka två går vidare? Måste vara en av världshistorien självklaraste svar 🙂
Jo men det skulle väl vara Mariette och Wiktoria. Probably.
Men jag tänker fortsätta med att påstå såhär: hade Charlotte Perrelli deltagit med Mariettes “A million years” hade hon gått vidare. Och hade Wiktoria framfört “Mitt liv” hade den fortfarande åkt ut.
Har du hört “Mitt liv”? Den har fler dislikes än likes på youtube. Det betyder inget för sakens skull, de som gillar låten ska få göra det oavsett, men det visar att det verkar vara en väldigt allmän uppfattning att låten fick vad den förtjänade. För på youtube röstar ju hela världen och inte bara Sveriges tonåringar med appen.
Som sagt, ingen av oss sitter ju inne på fakta utan allt här är ju spekulationer men det är i alla fall så jag tror.
Jag köper att låtarna ofta måste vara ganska moderna i MF, och om inte det så måste de i alla fall vara underhållande. Men artisten måste inte vara ung och hipp.
Och som sagt, hade Perrelli deltagit med “Här står jag” som var hennes pausunderhållning förra året tror jag absolut inte den skulle räknas bort. Den var inte ens så modern, men fasen vilken hook den hade. Jag har bara hört låten den enda gången under sändningen men jag kommer ihåg den än.
Jag kan “kompromissa” mina åsikter lite: artistens ålder spelar viss roll. Men det är inte avgörande. Charlotte åkte ut för att låten var (enligt de flesta) inte bra nog, inte för att Perrelli var 42 ellet vad hon nu är. Men hennes ålder hjälpte inte henne så att säga!
Ska dra iväg och jobba här nu Adri men några ord till då 🙂 Nej åldern är inte 100% avgörande men det är en mycket stor del. Owe Thörnqvist gick troligen till final av främst två saker Han är man och då spelar inte åldern lika mycket. Tyvärr är det så. Men främst var hans framgång en följd av uppbyggnaden av att han skulle ställa upp vid 88 års ålder. Det är ingen kritik tvärtom tycker jag det är kul med lite annorlunda inslag.
Nej jag har inte hört “mitt liv” så jag har ingen åsikt om den. Men åter igen. Åldern betyder inte allt men om allt väger jämnt då avgör den ofta. Ta dig en titt på 2000-talet i MF och ESC så kommer du att se skillnad Adri 🙂 Personligen skiter jag fullständigt i sånt. Om en tioåring har bästa låten och presterar bäst då håller jag på den precis på samma sätt som om det handlar om en 90-åring. Ha det gott nu Adri Vi hörs igen 🙂
Micke: Det är alltid kul att diskutera med dig och så, men jag tror inte det finns så mycket just här att säga för min del 🙂 Jag tror att om man faktiskt har “hela paketet” (bra låt, stabil röstprestation, underhållande liveframträdande etc) så ska man inte oroa sig bara för man råkar vara… exempelvis 49 år. Det kommer funka om det är good enough för den breda massan! 🙂
Sen står jag för att åldern spelar in till en del, en liten del. Men det är också ingenting man riktigt kan klaga på eller så, för på något sätt är det ju också helt naturligt. Den största röstningsgruppen är de som är 25 och under (har jag hört, jag har inga siffror på det här) och är man då medelålders är det rimligt att man inte kan connecta med den gruppen på samma plan som deras likasinnade! 🙂
Men än en gång är det bara en liten påverkan. Är allt bra i bidraget så går man vidare om man gjort sig förtjänt av det 🙂
Men tillbaka till din grundfråga innan vi snöade in på åldersfrågan 🙂 Jag tror inte på att vissa kan räknas bort innan tävlingen. Än en gång, Ace Wilder, Nano och Wiktoria var ju inga namn alls för någon innan tävlingen och deras odds var medelmåttiga för att vara generös (Ace Wilder tippades som sagt faktiskt komma helt sist under hennes debut) men alla kunde lämna tävlingen med stolthet efter fina placeringar och succé hos folket 🙂
Och precis som Pinglan skriver tycker jag verkligen inte allt är skrivet ur samma mall, jag tycker tvärtom SVT på senare år verkligen ansträngt sig för att bredda antalen genrer i tävlingen. MF slog i botten 2013 men efter det blev det en vändning som startade 2014 så nu vet man verkligen inte vad som väntar tycker jag! 🙂
@Micke, Vad gäller åldersfrågan så tror jag att du är kvar i ett gamalt MF-tänk. På senare år så har det visat sig att det faktiskt inte spelar någon roll om du är tonårsidol eller närmare pensionsåldern (eller långt förbi), med en bra låt och charmigt framträdande så kan man gå hur långt som helst i MF.
MEN… ställer man upp med en låt som inte tilltalar en tillräckligt stor grupp människor (som Perrelli gjorde 2017) så ska man inte bli förvånad om man inte får några röster. Att skylla det på åldern känns dock inte rättvist utan man bör i stället leta förklaringar på andra ställen, speciellt med tanke på att en artist som närmade sig 90 år faktiskt gick vidare till final. 😉
(Ser senare att du förklarar detta med att det är en man… men jag köper nog inte det heller. 🙂 Skulle en äldre dam framföra en låt på samma “genom TV-rutan”-sätt som Owe och Hasse gjorde så tror jag att även det skulle fungera. Detta är dock endast en gissning, då det (av vad jag kommer ihåg av senare MF-årgångar) ännu ej hänt. Jag hoppas att vi får svaret svart på vitt inom några år, då det vore väldigt intressant att se.)
Sedan kan jag förstå din frustration när du märker att dina favoriter inte har någon chans i MF (välkommen i klubben) men det beror snarare på att inte tillräckligt många delar din åsikt om vilka bidrag som är “bra”. Jag förstår t.ex. inte hur Nano och Loreen kunde ha så stort stöd, men det är en annan diskussion. Hur irriterande det än kan vara så tycker jag dock, i en tävling där majoriteten ska bestämma, att det är precis så det ska vara. På gott och ont. 😀
@Pinglan, visst är det jobbigt att vara bloggens ägare när man egentligen vill säga mer än det man kan med att göra när folk uttalar sig om vissa saker 🙂 Du tjejen jag har full förståelse för hur du resonerar här precis som jag även har med Adri. Problemet är bara att vi egentligen pratar om olika saker. Jag har inte riktigt lyckats förklara för er vad jag menar märker jag. Klandrar inte er det minsta för det då det helt och hållet faller på min lott då det är jag som började det här. Tydligen har jag varit värdelös på att förklara hur jag menar. Jag har försökt vinkla det men ni svarar likadant ändå. Urkasst av mig. Men en liten grej bara
2010 Anna Bergendahl 18 år
2011 Erik Saade 20 år
2012 Loreen 28 år
2013 Robin Stjernberg 22 år
2014 Sanna Nielsen 29 år
2015 Måns Zelmerlöw 28 år
2016 Frans 17 år
2017 Robin Bengtsson 27 år
Genomsnitt 23,6
Hoppas jag inte retat upp er nu bara. Hade inte gjort det om jag hade fått er att greppa vad jag menade men hjärnan var tydligen inte tillräckligt påkopplad på mig för det 🙂
Micke: Men hela grejen du försökt få fram är hur förutsägbart MF är. Och där håller vi inte med. Melodifestivalen 2011 t.ex var förutsägbart. Men det var gamla MF 🙂
Och sen tror jag faktiskt inte att vi missförstår varandra, jag tror bara inte vi håller med 🙂 Och så kan det vara ibland!
Nej tro mig på mitt ord Adri. Det handlar om missförstånd. Cross my heart. Klandrar inte er och era svar men varje vinkling jag gör följs av samma svar ändå. Brukar ha lätt att förklara saker men här är jag uppenbarligen helt sopren. Det är skit samma Adri MF intresserar mig ändå inte 🙂
Men kan du försöka ge det ett försök till då? För jag har genuint svårt att förstå vad du menar om du fortfarande påstår att det är missförstånd det rör sig om.
Du säger att MF är förutsägbart? Vi håller inte med.
Du säger att åldern är viktig i MF? Vi håller inte med (den är isf lika viktig i ESC).
Du säger att man på förhand vet vem som kommer sluta var? Vi håller inte med.
Du säger att låtarna till stor del är gjutna ur samma mall? Vi håller inte med där heller.
Men vad är det vi missförstår då? 🙂 För jag fattar inte vad det finns att missförstå, det är ju inte jättekomplexa resonemang någon av oss lagt fram 🙂
(OBS! Bara för att undvika missförstånd: läs inte det ovan med sur röst för jag är inte sur/irriterad/störd, utan jag är bara genuint nyfiken på vad du tycker vi missförstår för jag fattar verkligen inte vad det finns att misstolka! 🙂 )
@Adri det vet du väl att jag alltid är sur som attan 🙂 Vad jag främst menar med missförstånd är att ni får det jag säger att bli en “sanning” för hela MF. Jag pratar i små termer men ni gör det till en regel som gäller över det hela. Exempelvis säger jag att åldern påverkar men ni gör det till att åldern är avgörande. Det är inte det jag säger Adri. Hänger du med? Jag kan utveckla det ytterligare men är det verkligen värt det? Är det inte bättre att prata om annat? 🙂
@Micke, Ingen risk att du retar upp mig i alla fall, bara uppfriskande med olika åsikter (även om jag har lite svårt att förstå vad själva kärnan är här). 😀
Statistik är alltid skojigt och går man åtta år tillbaka (som du gjorde) så ser man inte en MF-vinnare över 30 år och medelåldern är 23,6 medan om man lägger till två år så får man en medelålder på 26,2 och vi har två kvinnliga segrare som inte var överdrivet unga: Charlotte Perrelli (34 år – 2008) och Malena Ernman (39 år – 2009).
De senaste åtta åren så har ingen vinnarartist varit över 30 år, så mycket kan jag ge dig (om dina siffror stämmer), men jag är ganska övertygad om att åldern inte spelade in när vinnaren skulle utses utan det hängde nog mer på låt/artisteri/scenshow och att inga äldre artister var intresserade av att göra några seriösa vinnar-försök.
Om vi i stället blickar framåt så hoppas jag att fler etablerade artister lockas till Melodifestivalen i och med Hasses och Owes framgångar. Det gäller dock att de ställer upp med något som har en chans att locka till sig röster. Om det sedan är 20-tal, 60-tal eller supermodernt spelar nog mindre roll men är det inte något alldeles extra så får de förmodligen nöja sig med enstaka röster från sina mest inbitna fans… men det gäller ju alla artister, unga som gamla. 🙂
Nejdå Pinglan jag bara retas 🙂 Tycker jag vet hyfsat var jag har dig efter dessa år och jag är säker på att det gäller likadant omvänt. Vinnaråldern var bara en grej jag lade ut. Som jag sagt är det inte så jag menar. Känner att ni tyvärr förstorar upp det jag säger till att bli något jag hävdar om hela mf-ballongen. Inget kan vara mer felaktigt. I så fall är det inte mycket bätte i ESC där medelåldern på vinnarna på 2010-talet är 25,9.
En sista gång mina vänner. Jag hävdar inte att äldre är helt chanslösa. Jag hävdar att för dem krävs det mycket mer med låt och allt runt omkring om de ska ha en chans att nå hela vägen. Jag har ingenting emot tonåringar som vinnare men jag vill inte att det ska bli hela grejen. Jag tar lika gärna 90-åringar som vinnare. Det är låten det handlar om för mig. Sen har jag extremt svårt att välja favoriter inför 2018 som ni gör från olika länder. Jag vet att mina favvisar tyvärr aldrig skulle ställa upp. Just nu kan jag inte komma ihåg en enda av mina 50 toppartister som någonsin ställt upp. But as if I care. Detta är inte min musiktävling på så sätt. Resten vet ni vad jag brukar säga 🙂
Micke: Jag släpper hela ålders- och mf-snacket. Men det där med att önska artister som deltar är ju bara önsketänk 🙂
Ett av mina önskemål för Australien är att de skulle skicka Gin Wigmore. Kommer hon delta? Not likely. En av mina önskemål till MF/ESC för Sveriges räkning är Janice. Hon kommer nog inte heller delta. Men man kan väl få drömma? 😉
Micke: Min absolut absolut största artistönskan överhuvudtaget gäller Storbritannien. Jag önskar så att de kunde få bli representerade av Dua Lipa. Men att ens tro att hon skulle vara aktuell för en nanosekund för 2018 hade varit att vara rent verklighetsfrånvänd. Hon är för närvarande den 20e mest lyssnade på artisten i hela världen (enligt Spotify) och hon är ute på en stor världsturné så hon satsar ju på lite större event än ESC verkar det som.
Henne lär vi inte se i tävlingen. Åtminstone inte förrän hennes karriär tagit samma riktning som Bonnie Tylers. Men hon är likväl min önskeartist för the UK.
Det jag menar är att du ska nog inte ta våra (eller mina i alla fall) önskningar så seriöst för mina är 100% önsketänk. 🙂
Jag får väl visa då att jag inte tycker allt från MF är skit. Jag har ju inte ens hört 10% av låtarna mellan 2013-2017, långt därifrån, (Tror inte jag hade gillat många av de andra iofs) men av det jag hört är detta min topp.
Topp 10
1. ”Tell the World I’m Here”, Ulrik Munther
2. “Hold on”, Nano
3. “Statements”, Loreen
4. “If I were sorry”, Frans
5. “Jag är fri”, Jon Henrik Fjällgren
6. “Undo”, Sanna Nielsen
7. “Busy doin nothin”, Ace Wilder
8. “A million years”, Mariette
9. “Living to die”, Andreas Johnson
10. “As I lay me down”, Wiktoria
By the way! Vet ni vilket bidrag under 2010-talet som är min absoluta svenska favvis? Visste redan på förhand att den skulle vara chanslös men jisses så mycket jag och min bil har haft ihop med den. Nästan så att tjejen min tror jag är otrogen eller nåt 🙂 Här är den. En typisk ut o blåsa med bilen låt 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=7jVyIM-2mok
Micke: Där ser man! Trots våra vääldigt skilda åsikter om väldigt mycket så tycker vi lika ganska ofta också minsann! 🙂 för den där topp 10-listan hade kunnat få mitt “seal of approval” (något du antagligen struntar i, men det är ändå kul att ibland få vara eniga 🙂 )
Min lista är absolut inte identisk, kan göra ett försök till en lista nedan, men din etta, sjua och åtta var mina vinnare sina respektive år! 🙂
På din lista ser jag endast två låtar jag tar avstånd från: “Jag är fri” (tycker bara inget händer) och “Living to die” (Herregud vad svårt jag har för Andreas Johnson, hans enda “vettiga” låt i MF för mig är den från 2010; We can work it out. Den får två tummar upp!) 🙂
Och apropå “Desperados” så är jag med dig, fruktansvärt jäkla bra låt! Min andraplats från 2011 (efter “My heart is refusing me”). Jag är ju ett fan av Pernilla Andersson. I hennes katalog finns det bara en kass låt och det är hennes andra mello-bidrag… herregud den besvikelsen. Men “Desperados”, det var en fullträff!! Den kom ändå på plats 11/32 och jag minns att jag blev så glad över framgångarna som den och “Spring från livet” samma år nådde. Äntligen lite “riktig” musik i MF som inte blir till värsta fiaskot! 🙂
Nåväl, ska jag försöka mig på en lista på det bästa från 2013-2017?
1. Mariette – A million years, 2017
2. Ace Wilder – Busy doin nothin, 2014
3. Mariette – Don’t stop believing, 2015
4. Ulrik Munther – Tell the world…, 2013
5. Cookies n beans – Burning flags, 2013
6. Ace Wilder – Wild child, 2017
7. Kristin Amparo – I see you, 2015
8. Jasmine Kara – Gravity, 2017
9. Caroline Af Ugglas – Hon har inte, 2013
10. Lisa Ajax – My heart wants me dead, 2016
(Med en jäkla massa honorable mentions)
@Adri, jag tycker fortfarande att vi mer ofta är överens än tvärtom. Inte minst Pernilla då tydligen 🙂 Sex av dina topp 10 2013-2017 har jag inte ens hört. Nada koll på dessa. Är däremot inte överens med dig när det gäller Jon Henrik Fjällgren som i mina ögon hade ett mycket bättre bidrag vid första försöket. Än mindre överens när det gäller Andreas Johnson som har ett av Sveriges bästa bidrag genom tiderna när det gäller MF. Pratar om Sing for me 2001 Självklart inte i klass med Glorious med det hade jag inte väntat mig heller
@Micke: Jag kunde misstänka att du skulle föredra “Jag är fri” framför “I en värld full av strider” (efter några år här vet man vad kan vänta sig av de regelbundna besökarna). Hans låt 2015 gav mig ingenting. Den var ett rakt streck. Ingen dynamik eller förändring. 2017 hade jag därför inga förväntningar, men fy fasen vad grym låten var. Så mycket känslor (min dåvarande roommate såg finalen live och började gråta till just denna låt) och mycket dynamik då det fanns lite mer action i strukturen så att säga 🙂 Aninia var en bra kompletterande artist till Jon Henrik.
Sen apropå Andreas Johnson så har jag sett att du prisat honom här på bloggen innan. Men jag ser det inte. “Sing for me” som du nämner (från 2006, inte 2001) är absolut inte dålig. Men långt från bra heller. 2007 och 2015 var ganska kassa tycker jag. Men 2012?? Där nådde han sin botten för mig med “Lovelight”.
Jag tycker han är en bra låtskrivare. Jag ska inte gå för hårt åt honom 🙂 men mycket låter allt för likt det andra han gjort. Kombinerat med en barnslig röst gör det så han sällan träffar rätt hos mig (“We can work it out” och “Glorious” är väl undantagen).
Absoluta botten var hans 2012-låt “Lovelight”, jag blir nästan irriterad när jag tänker på att den gick till andra chansen. Hur?? Björn Ranelid var i samma delfinal och Andreas Johnson lyckades på något sätt ändå vara sämst för mig.
Hans duett med Carola var också ett felsteg på flera plan då jag inte klarar av Carola heller. Två av Sveriges mest överskattade artister på samma scen med en tråklåt. Den gick nog bara “så långt” som den gjorde pga vilka namn de var. (Min teori i alla fall för jag hör sällan bra om själva låten, men hört folk berömma artisterna.)
Prisat Andreas Johnson?????????? Nej du Adri jag lyssnar inte ens på honom utanför den här bubblan. När jag “hyllar” honom som du säger får du inte glömma att detta handlar om MF. Jo jag gillar Glorious och ett par till som inte tillhör MF sas. Glorious älskar jag. Känns väldigt kul att säga det eftersom jag i det stora hela inte är någon större vän av svensk musik även om det blivit bättre.
Sedan med handen på hjärtat Adri har jag hört något helt annat om “vad som hände” med duetten med Carola. Jag har endast hört en enda person som gillat den på grund av Carola men många på grund av Andreas. Min egen åsikt då: Jag tycker låten är ok tan att glänsa så länge det är han som sjunger. När hon sedan kommer in med sin skakande haka och försök till wailande blandat med sedvanligt skrik och gap då dör allt. Faktum är att om man kollar noga på Andreas får man känslan av att han själv undrar vad hon håller på med “Vad tusan! Skulle vi inte sjunga ihop?”.
2012 var året då jag beslutade mig för att hoppa av. 29 värdelösa bidrag och bara tre lyssningsbara. Loreen, Lisa Miskovsky och Andreas Johnson. Jag tycker alla hans bidrag är ok med tort plus för Sing for me.
När det sedan gäller Jon Henrik Fjällgren så tycker jag om båda bidragen. Plusset för den första handlar om att den är mest olik MF. Absolut inget illa om Aniana hon gör det riktigt bra men hennes del i bidraget för den mer tillbaka till det vanliga MF. “Jag är fri” är ett glädjepiller långt ifrån det vanliga MF. Det är anledningen Adri 🙂
Jag kommer snart att dra iväg här till Österrike en månad eller mer. Vi har fått spelningar så det kan bli längre. När jag är där kollar jag inte den här bloggen. Hoppas verkligen inte det krockar med när Pinglan drar igång lite mer här. Jättekul att följa hennes fantastiska blogg. Vet du Pinglan jag tror faktiskt att det är du som “räddat” kvar mig i allt det här. Jag började aströttna på MF och det började även gnaga på ESC men när jag väl hittade den här bloggen vände det. Bra gjort pinglan 🙂 Irriterar mig bara att Schweiz gjort om så mycket sen förra året. Det var ju ett startskott som verkligen fick igång det 🙂
@Micke, Håller med helt angående den uteblivna, överdrivna uttagningen i Schweiz. Utan den så får ESC-säsongen inte den riktiga start som man längtar efter så här i början av hösten. Nåja, förr eller senare drar det igång. Den som väntar på något gott… och allt sånt. 😛
Micke: Jag minns specifikt att du faktiskt skrivit att han är den bästa låtakrivaren/artisten som någonsin deltagit i MF. För något/några år sedan var det du skrev det visserligen och du kanske inte står för det idag, men likväl får man väl säga att det är en väldigt fin omnämning att få? 🙂
Sen ska jag väl korrigera lite om vad jag tycker om Andreas J för jag såg själv att jag lät för hård mot honom (alltså inte otroligt hård, men för hård jämfört med vad jag faktiskt tycker). Jag tycker han är en helt godkänd låtskrivare. Det är ju inga kalkoner han ligger bakom. Men mycket låter väldigt likt det andra (precis som hans inspirationer Oasis, fast de är nästan ännu värre på den punkten. Där är låtarna mer eller mindre identiska.)
Och sen är jag ju inget stort fan av hans röst heller. Han sjunger lite barnsligt tycker jag. Jag kan inte avgöra om det är att han läspar (vet inte ens om han läspar, men det är något med hans röst som utstrålar barnslighet för mig och det passar inte låtarna han gör.)
Som sagt: Kompetent låtskrivare överlag fast med bristande fantasi I guess, och han borde låta andra sjunga låtarna. Så kan man väl summera mina känslor om honom. Sen tycker jag inte om hans artisteri heller. Han har väldigt divig utstrålning (OBS! Säger inte att han är en diva för det vet jag inget om!)
Hans MF-bidrag:
2006 – Efter du nämnde bidraget gick jag in och lyssnade och den var bättre än vad jag minns. Men fortfarande inte min kopp te helt enkelt.
2007 – Motsatsen. Denna var sämre än vad jag mindes. Hur kom denna sämre än “Cara mia”? Den ger ingenting. Den är ganska löjlig tycker jag.
2008 – Versen har kompetens. Refrängen är såååå oinspirerad, och ganska rörig också.
2010 – Här är han bra! Här får Andreas två tummar upp! Något som ofta drabbar bidrag i både MF och ESC är att bra verser leder fram till tunna refränger men här är det inget problem. Här är det en mycket väl fungerande helhet.
2012 – Nej alltså det här tål jag inte. Det är oinspirerat x10000. Låtens hook är extremt basic och jag stör mig enormt på denna låt. Här får jag intrycket av att Johnson tänkt “Jag vill verkligen vara med i mello igen” men så har deadline närmat sig för att skicka in och då har han stress-skrivit en låt. För det finns ingen kärlek här.
2015 – Inte direkt dålig låt. 2015 gillade jag den till och med. Men den är ganska seg. Och inte mys-seg, utan mest frustrerande seg. Jag brukar sällan önska dåliga resultat åt bidrag (brukar vara nöjd sålänge en ogillad låt bara inte vinner iaf) men här var det faktiskt lite uppfriskande att se honom komma sist. Jag vill inte honom illa personligen, men nu kanske han faktiskt håller sig borta från MF?
(Och som du sa, ingen av dessa är en “Glorious”)
Sen vet jag inte riktigt vad du menar “hände” med duetten 2008 🙂 Jag tror bara att folk helt enkelt gillade Johnson och/eller Häggkvist och att de då röstade på låten mer än att folk faktiskt gillade låten. Jag är inget fan av någon av dem men jag kan inte förneka att de har ju sina fanskaror! (Gillade Nordman, så att Nordman vann tyckte jag bara var bra!)
Sen har du faktiskt gjort något med mig (i kombination med att jag blivit äldre troligtvis) och det är att jag numera också ser ner på MF 2012. Bara för att fräscha upp minnet kollade jag på en recap av alla 32 låtar idag och det är ganska svagt, men jag minns inte alls att de tankarna var med där 2012. (Kan ju också vara så att MF har förbättrats enormt sen dess och därför ser jag det med extra kritiska ögon).
Jag är inte alls lika kritisk som du. Det fanns en hel del kompetens där: Loreen (SÅKLART!), Lisa Miskovsky, Molly Sandén, Abalone Dots (faktiskt förvånad över att du gillar Pernilla Andersson men inte detta, men jag kan inte alltid gissa rätt), Carolina Wallin Perez, Timoteij och Ulrik Munther för att nämna de bästa. Men det fanns en hel del crap också (Danny, Andreas Johnson, OPA, Dynazty, Ranelid, Sean Banan, Thorsten Flinck and so on and so on). Året hade i alla fall en enorm positiv händelse: Gina Dirawi introducerades till svenska folket. Hon är fantastisk och det är ju alltid något. Musikaliska talangen brast lite, men man fick se talang från henne istället.
Då hoppas jag att allt fler personer, framför allt de regelbundna man “stött på” här på bloggen, kommer tillbaks snart 🙂 Bloggen är ALLTID trevlig att vara på och så, men det är ju roligare att kommentera när det blir ett “samtal” så att säga mellan folk, så hoppas de kommer tillbaka om du nu tar paus! 🙂
(Ja, detta blev en konstig och lång kommentar men det fanns mycket att svara på!)
@Adri, minns inte att jag sagt att Andreas skulle vara den bästa låtskrivaren genom alla tider i MF men om du säger att det är så då köper jag det. Som jag sa är han ingen jag lyssnar på men åter igen Adri detta är MF. En anledning till att jag tydligen skrev så är det jag tänker på med artisterna i MF. Hur många artister genom alla tider i MF har jag gillat mer än tre låtar av i hela deras karriär. Just nu minns jag inte många. Pernilla Andersson, Nordman (Har inte gillar deras bidrag i MF). Vad finns det mer? Helt tomt här just nu. Finns säkert några till. Givetvis de “gamla stötarna” Björn Skifs och Magnus Uggla. Finns säkert någon som haft flera bra låtar men sen något sämre i MF
Vad som hände med Johnsson och Carolas bidrag? Det som hände de närmaste dagarna var att folk jag pratade med var vansinniga på att Carola hade förstört Andreas låt. Jag snuddade väl lite vid tanken själv inledningsvis (Carola brukar ju ha den effekten) men när allt lugnat sig insåg jag att det hade inte gjort någon skillnad om man bytt ut henne mot någon annan tjej. Låten räckte inte till helt enkelt. Men t.o.m jag som inte gillar Carola led en del med henne i nederlagets spår. Hela ansiktet och ögonen skrek ut “Va är jag inte gudinna längre? Älskar ni mig inte längre.” I långa loppet tror jag det gjort henne gott.
För mig var i alla fall inte 2012 bra Adri. Det var droppen för mig. Kände lite att varför ska jag plåga mig med detta med 32 bidrag där jag tycker 29 är bedrövligt dåliga
Jag kommer alltid tillbaka Adri 🙂 Jag hade en dipp för ett par år sedan då jag mer eller mindre sa adjö till alla här. Vad vet jag kanske du minns det. Den dippen är dock helt borta. Grejen är väl bara att Pinglans suveräna blogg kan bli lite gift ibland och man blir fast. Jag vill inte utsätta mig för det när jag är i Österrike 🙂 Åtminstone känns det så nu
Föredrar precis som du “samtal” och inte bara den är bra eller den är dålig och liknande