Eurovision 2018: Tyskland bekräftar deltagande
2017-08-16 (onsdag)TV-bolaget NDR har bekräftat att Tyskland planerar att delta i Eurovision Song Contest 2018. Hur de tänker utse sitt tävlingsbidrag har de ännu inte avslöjat men troligtvis blir det ytterligare en nationell uttagning. Mer information kommer senare. (Källa: esctoday.com)
Snabbfakta: Tysklands deltagande i Eurovision Song Contest: |
debutår: 1956 – deltagit 61 gånger – vunnit 2 gånger: 1982 och 2010 |
“Perfect Life“, Levina (Tysklands ESC 2017-bidrag)
två-semifinals-systemet infördes 2008: |
|||
2017: | “Perfect Life“, Levina | (Unser Song 2017) | 25:a i finalen |
2016: | “Ghost“, Jamie-Lee | (Unser Lied für Stockholm) | 26:a i finalen |
2015: | “Black Smoke“, Ann Sophie | (Unser Song für Österreich) | 27:a i finalen |
2014: | “Is It Right“, Elaiza | (Unser Song für Dänemark) | 18:e i finalen |
2013: | “Glorious“, Cascada | (Unser Song für Malmö) | 21:a i finalen |
2012: | “Standing Still“, Roman Lob | (Unser Star für Baku) | 8:a i finalen |
2011: | “Taken By A Stranger“, Lena |
(Internval + Unser Song für Deutschland) |
10:a i finalen |
2010: | “Satellite“, Lena | (Unser Star für Oslo 2010) | 1:a i finalen |
2009: | “Miss Kiss Kiss Bang“, Alex Swings Oscar Sings! |
(Internval) | 20:e i finalen |
2008: | “Disappear“, No Angels | (Wer singt für Deutschland?) | 23:a i finalen |
Schlagerpinglan: Även om Tyskland kom näst sist i finalen 2017 (som de var direktkvalificerade till) och endast slog Spaniens “Do It For Your Lover” med ett ynka poäng så var det likväl det bästa resultatet för landet de senaste tre åren: 2016 kom de sist (30 poäng efter Tjeckiens “I Stand“) medan de 2015 inte fick några poäng alls utan fick dela sistaplatsen med Österrikes “I Am Yours”.
Trots “vändningen” så är det likväl tredje året i rad som Tyskland slutar i bottenskiktet så det är inte helt enkelt att se positivt på deras senaste ESC-insatser. Tittar man t.ex. på hur det gick för Big Five-länderna i ESC 2017 så kan man få för sig att det var juryn som räddade Levina medan en titt på de uppdelade tittar- och juryrösterna visar att så inte alls var fallet. Det blev 3 poäng från dem var och därmed kan man säga att tittarna och juryn var likvärdigt ointresserade av Tysklands bidrag i Kiev.
Hur ska de då göra för att juryn och tittarna ska vilja rösta på dem i Lissabon? Även om jag förstår deras önskan att hitta en ny Lena så hoppas jag att de tar en liten paus i sitt stjärnskottssökande eller i alla fall blandar in några säkra kort. Om de inte lyckas locka några etablerade artister till sin nationella uttagning så tror jag t.o.m. att det hade varit bättre med ett internval. Varför inte satsa på Avantasia? Det kan ju knappast gå mycket sämre än det gjort de senaste tre åren. 😉
Mer om Tysklands förberedelser inför ESC 2018 hittar ni här: “Tyskland i ESC 2018“.
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Tyskland, NDR
Jag hoppas mer eller mindre alltid på nationell final, men Tyskland får mer än gärna välja internt.
Deras senaste fiaskon kan sammanfattas så här:
2017 – Likeable sångerska, låt helt utan persoblighet
2016 – Bra röst, bra låt. Hemsk visuell show.
2015 – Även denna låt var komplett meningslöshet.
Jag personligen gillade aldrig Avantasia. De lät som nervattnad 80-talsrock. Om jag istället kollar på Tysklands finaler de senaste åren är det gruppen Fahrenhaidt som jag skulle röstat på. 2015 deltog de med “Frozen silence” och den låten är underbar!
Men om jag lämnar Tysklands ESC-område helt och hållet och önskar helt fritt så får de gärna välja Ivy Quainoo. Fantastisk röst och star quality.
Do you like what you see: https://m.youtube.com/watch?v=1sQVjsnOdis
Jag kan ärligt inte säga hur det skulle gå för Ivy och hennes typ av röst/låt. Men det skulle nog vara ett steg framåt då det i alla fall skulle innebära att Tyskland gick utanför ramen! 🙂
Eftersom Tyskland inte skickat något vettigt sedan 2012 är jag nöjd bara de skickar något som är det minsta intressant igen. Deras senaste “Golden years” med tre bra låtar i sträck från 2010-2012 får gärna komma tillbaka:-) Och i detta fallet tror jag att de bör gå samma väg som Frankrike gjort de senaste två åren, alltså internt eftersom de inte vet hur man har en nationell uttagning som funkar (och även när de haft många bra låtar med som i fallet 2013 så vinner något dåligt i slutänden ändå)
Vi var väldigt mycket överens under ESC 2017 Johanna och det börjar tydligen på samma sätt nu 🙂 Även jag har 2010-2012 som senaste “Golden Years för Tyskland. Vill dock lägga till att jag är väldigt splittrad när det gäller 2016 då jag verkligen gillade studioversionen av deras bidrag och var t.o.m så jädra dum att jag utnämnde den till vinnare i ESC 2017 innan jag hört övrigas bidrag med få undantag. Föga anade jag dock vad som skulle “drabba oss” vad gällde liveframträdandet. Det finns ett gammalt uttryck som säger “upp som en sol ner som en pannkaka.” Jisses att det stämde in här. Jag kan därför inte säga att jag gillar det bidraget för den krassa sanningen är ju att det måste vara liveframträdandet som avgör.
Jag håller även med dig i det du säger om deras uttagning 2013 Johanna men vill även hävda att deras uttagning 2016 var bra med flera bra bidrag
@Micke Ja 2016 var också en bra uttagning i Tyskland men jag nämner 2013 efter som jag verkligen inte finner något bra alls i Cascadas vinnar-bidrag:-) Elaiza och Jamie-Lee hade båda potential (gillade aldrig Levina och Ann-Sophie dock)
Alltså Tyskland hade efter 2012 en historia av att välja helt fel låt i ett startfält där mycket kunnat utmana om titeln och/eller sticka ut. Min lista över vad de borde ha skickat från 2013-2016.
2013 – “Nackert” av LaBrassBanda
2014 – “The Fiddler on the Deck” av Santiano
2015 – Hade sagt “Heart of Stone” av Andreas Kümmert här, men samtidigt var det ju den folk ville ha men icke sa Nicke… eller Andreas i detta fall.
2016 – “Mystery of a Blood Red Rose” av Avantasia
Med det sagt tror jag också att ett internval kanske skulle gynna Tyskland “for the time being”, och då utse nån av de jag listat här.
@Johanna då var vi två om det då just detta att inte gilla Cascadas låt 🙂 Gissa om det finns fler än oss 🙂 Jag var extremt besviken på Tyskland 2013. Visst det är mer regel än undantag att länder blir sjukligt påverkade av det som funkade i ESC året innan men jag trodde faktiskt Tyskland höll sig för fina för sånt plagierande. Följde de tyska uttagningarna och det var visserligen ett mycket blekt startfält men jag blev lik förbannat chockad över resultatet. Cascada är ett av de bidrag som ligger väldigt nära att vara min åttonde nolla genom tiderna.
Följer på din lista Lukas:
2013 – “Mobilée” – Little Sister
2014 – “The Fiddler on the Deck” av Santiano
2015 – “Abschied”, – Faun
2016 – “Mystery of a Blood Red Rose” av Avantasia
Just gruppen Faun som jag ville ha som vinnare 2015 hade i mina ögon kunnat rädda Tysklands ära 2013 då de tydligen var tänkta som internval inledningsvis men av någon anledning ändrade sig Tyskland och vi tvingades genomlida Cascadas färd till ESC. Låten Faun skulle deltagit med lär ha varit den här:
https://www.youtube.com/watch?v=RLUfUa_EiZE
@Adri angående 2015 kunde jag även tänka mig två andra bidrag som min vinnare. Dels Fauns andra bidrag men även din favvis från det året. De tre stod i särklass 2015. Men det är hemskt när det bidrag man tycker absolut sämst om av alla bidrag ett vinner sedan går segrandes ur hela grejen. Detta hände i Tyskland både 2013 och 2015
Mycket snack nu om hur dåliga Tyskland varit mellan 2013-2017 men jag skulle vilja slänga ut en fråga. Kul om ni ville svara. Angående 2016 hur mycket är ert omdöme byggt på liveframträdandet? Om ni bara går efter studioversionen tycker ni verkligen att den är dålig då?
@Micke, Vad gäller Tysklands 2016-bidrag så tycker jag att studioversionen är riktigt bra och innehåller många delar som jag upplever som väldigt mysiga. Tyvärr så var det ju inte den som tävlade i Stockholm utan ett bidrag som helt drunknade i det visuella och en inte helt 100%-ig sångröst. Så svaret på din fråga, från mig, är att jag ger studioversionen av låten ett över-medel-betyg men bidraget (med allt inräknat) under-medel-betyg. Synd på en “bra” låt men likväl starkt av Jamie-Lee att hålla fast vid sin egen vision, även om det nu inte fungerade så bra just då och där.
@Pinglan, kul att du hakade på min fråga. Sånt är alltid kul 🙂 Liksom du även gjorde om svenska esc-segrare på ett annat ställe såg jag. Thanks. Ja det var tråkigt att liveversionen från Tyskland 2016 inte lyckades matcha det som studioversionen tycktes bygga upp. Den lovade så mycket mer och så slutar det med ett sceniskt skämt. Tråkigt
@Micke, som svar ang. Tyskland 2016, så anser jag inte att “Ghost” ens i studioversion var någon höjdare. Det första intrycket jag fick var att den var påtagligt lik “Black Smoke” som Tyskland blev nollade med året innan. Det är ju ofta inte ett bra tecken, vilket resultatet sedermera visade året efter det. Låten saknade en hook och jag fattar fortfarande inte hur en sån svag låt kunde slå ut Avantasia.
@Lukas, ta nu inte detta fel men jag måste ju säga vad jag tycker 🙂 Avantasia är för mig en riktig lättviktare. Jag ska förklara vad jag menar. Tror de som läst mina Hieroglyfer på den här bloggen vid det här laget vet att jag inte bara älskar musik, jag dyrkar musik. Från hårdrock till opera. Vad tusan jag än gör så har jag musik på. Det finns dock en musiksort som, trots att jag gillar allt, ligger överlägset etta och det är rockmusiken.
När det gäller ESC och MF har det väl tyvärr varit en av de minst deltagande musiksorterna genom åren. Det börjar bli bättre men jisses att det ligger efter. Andra musiksorter kan i ESC och MF ibland snudda på det jag även lyssnar på irl men det har ännu inte hänt med rockmusiken.
Jag klagar inte, jag är bara glad att rocken gör sina försök men Avantasias bidrag är för mig en väldig lättviktare av det jag lyssnar på inom hårdrocken. Men åter igen jag klagar inte. Jag tyckte om deras bidrag och faktiskt tysklands uttagning 2016där jag faktiskt gillade fem av tio bidrag. Avantasia, Jamie-Lee, Luxuslärm, munkarna och ett till som jag glömt namnet på. Det tråkiga var att Jamie-Lee kapsejsade helt på scen och munkarna sabbade sitt bidrag genom att byta lead-singer där den nye var en katastrof.
Tråkigt att du inte gillade Jamie-Lees bidrag i studioversion Lukas men det gjorde jag 🙂 Den stilen där en hook inte behövs utan man bara flyttar in i myset så att säga. Men åter igen Lukas jag gillade Avantasias bidrag. Varje försök får oss närmre den dag då rocken även hittar hem i den här tävlingen 🙂
För er som inte minns. Det jag menar med att “munkarna” Gregorian var en katastrof i finalen handlar helt om deras byte av lead-singer. I länken här var det en kvinnlig som stod för det hela och jag njöt av det hon stod för. Väl i finalen hade tydligen beslutsfattarna fått kortslutning i hjärnan och hade bytt ut henne mot en fullständigt bedrövlig falsettsjungande snubbe. Det var ett enormt nedköp. Så här lät det först
https://www.youtube.com/watch?v=nq13_4Bqi1k
Jag har förstått att den allmänna åsikten verkar vara att “Ghost” föll ihop totalt på scenen. Jag är inte villig att hålla med.
Jag tyckte riktigt bra om Jamie-Lee’s röst live. Hon lät sådär sårbar och ömtålig som jag gillar och jag tyckte det röstläget verkligen passade låten, oavsett om det var kontrollerat eller bara nerver från hennes sida.
Det visuella framträdandet då? Jag kan säga såhär att om jag var scenograf, eller vem det ens är som ansvarar för showerna, så hade jag försökt med en annan approach för låten. Men Jamie-Lee har en (i vår del av världen i alla fall) unik stil och den lös igenom. Förstår att inte alla föll för den, jag skulle som sagt avrådit henne från det men det är ju också roligt att hon förblev sann mot sig själv 🙂 även om det i slutändan inte imponerade tillräckligt många.