PolenTV-bolaget TVP har bekräftat att Polen planerar att delta i Eurovision Song Contest 2018 samt att de återigen tänker utse sitt bidrag genom en nationell uttagning. Mer information kommer vid ett senare tillfälle. (Källa: esctoday.com)

Snabbfakta: Polens deltagande i Eurovision Song Contest:
debutår: 1994 – deltagit 20 gånger – vunnit 0 gånger


Flashlight“, Kasia Moś (Polens ESC 2017-bidrag)

Polens ESC-bidrag och resultat sedan
två-semifinals-systemet infördes 2008:
2017: Flashlight“, Kasia Moś (Krajowe
Eliminacje
)
22:a i finalen
2016: Color of Your Life“, Michał Szpak (Krajowe
Eliminacje
)
8:a i finalen
2015: In The Name Of Love“, Monika
Kuszyńska
(Internval) 23:a i finalen
2014: My Słowianie – We Are Slavic“,
Donatan & Cleo
(Internval) 14:e i finalen
2013: – – – – – – – – –
2012: – – – – – – – – –
2011: Jestem“, Magdalena Tul (Krajowe
Eliminacje
)
19:e i semi 1
2010: Legenda“, Marcin Mroziński (Krajowe
Eliminacje
)
13:e i semi 1
2009: I Don’t Wanna Leave“, Lidia
Kopania
(Piosenka
dla Europy
)
12:a i semi 2
2008: For Life“, Isis Gee (Piosenka
dla Europy
)
24:a i finalen

Schlagerpinglan: Efter tre polska finalmissar i rad, 2009-2011, så tog landet en tvåårig paus från tävlingen. Exakt vad som hände under de två åren vet jag inte men sedan de kom tillbaka 2014 så har det blivit idel finalplatser för landet. Någon vinst har det ännu inte blivit men det är förmodligen bara en tidsfråga. 🙂

Till skillnad från många andra länder, som inlett sin ESC-resa starkt men skickar allt svagare bidrag, så tycker jag att Polen på sistone gått från klarhet till klarhet. Skulle jag t.ex. göra en personlig topp-tre-lista så hade de alla kommit från 2010-talet: “Color of Your Life” (2016), “Legenda” (2010) och “Flashlight” (2017).

Inför 2018 har jag därför inga andra önskemål än att de genomför sin nationella uttagning precis som de tänkt och fortsätter i samma stil, förr eller senare så är jag övertygad om att de får in en rejäl fullträff. Lycka till, Polen. 😀

Mer om Polens förberedelser inför ESC 2018 hittar ni här: “Polen i ESC 2018“.

Andra bloggar om: , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


7 kommentarer till “Eurovision 2018: Polen bekräftar deltagande”

  1. Adri

    Jag tycker om när länder som haft det svårt kommer tillbaks med en käftsmäll och börjar leverera 🙂 Det har hänt med Nederländerna och Lettland (även om det verkar bara varit i två år, får se hur det fortsätter nu. Om 2017 års fiasko bara var en felsväng) och inte minst, Polen.

    Sedan Polens comeback har de skickat två kanonlåtar: 2014 och 2017. Och två “meh” låtar: 2015 och 2016.

    Jag vet inte heller vad TVP gjort under uppehållet men de verkar ha spetsat på sin taktik i alla fall.

    Har ju redan i försäsongen till ESC-17 berättat vilka låtar jag tyckt bäst om, sämst om och som gjort mig gladast genom åren så det behöver jag inte göra igen. Men jag tycker det finns ett polskt bidrag som inte är good enough för att vara det bästa polska, men som mycket väl kan få etiketten “Polens mest underskattade låt” och få en honorable mention:

    2009, “I don’t wanna leave” – Lidia Kopania.

    Jag har full förståelse för de som bara hör en medelmjölk, talangjakt-ballad när de hör låten. Men jag hör en fantastiskt ihopsatt ballad med många komponenter så låten tjatar aldrig ur sig och ett grymt visuellt framträdande. 2009 var dock året med mer kvalitet än vad som kunde rymmas så det var klart att många bra låtar skulle få lämna tävlingen i semin redan innan, och tyvärr blev Polen en av dem.

    Och på tal om en av dina favoriter, 2010 “Legenda”. Jag kollade på det framträdandet bara här om dagen. Jag är beredd att säga att det kan vara den mest dramatiska låten som någonsin(!) deltagit i tävlingen, och det säger inte lite det. Låten är absolut inte dålig för det dock. Låten har sina stunder, men framträdandet lämnade dock en lite halv-obehaglig eftersmak i munnen på mig. Lite mörkt för tävlingen (trodde aldrig jag skulle säga det för jag har aldrig sett mig som vidare känslig vad gäller teman i tävlingen).

  2. Adri

    På tal om länder som kommer tillbaks från fiaskon hoppas jag att nästa framgångssaga i tävlingen går till Makedonien.

    Visst, Makedoniens låtar 2013-2016 var faktiskt botten 5 för mig allihopa. Men 2017 skickade de en låt som hamnade i min topp 3… och hamnar 35:a. Och inte nog med det, utan när Makedonien var i final 2004-2007 + 2012 var de alltid underskattade. Alla de åren borde de fått topp 10 i finalen men fick nöja sig med en 12e plats i finalen. Illa.

    Makedonien känns dessutom som ett land som håller sig kvar i tävlingen på ett hår, så om de inte når framgång snart är jag rädd att tävlingen förlorar Makedonien, och det vill jag inte. Så jag hoppas Makedoniens tur snart vänder!

  3. Micke

    Jisses det var länge sedan jag blev så förvånad över något här på bloggen som över det du nu skrev Pinglan, du och Adri ska jag säga. Uppenbarligen minns jag totalt fel angående er åsikt om ett bidrag från Polen. Återkommer till det.

    Polen har aldrig varit någon favvis för mig i ESC. Har haft 1997 som favvis under lång tid men det är enbart studioversionen för vad som hände med den live begriper jag inte. Tydligen kände kanske Polen själva att de inte presterade utan to ett break. Ett mycket välbehövligt breakvisade det sig. Väl tillbaka 2014 lade de fram ett riktigt hyfsat bidrag även om vissa skavanker på flera plan är uppenbara. 2015 lyfte de ännu ett snäpp och sedan 2016 hittade ett bidrag plötsligt hem till Micke.

    Kul tyckte jag och hoppades på något liknande 2017. Blev besviken på hela deras uttagning där jag bara hittade ett skapligt bidrag som givetvis inte vann. Nu ska det sägas att jag bara såg studioversionerna. Kopplade nästan helt bort Polen 2017 när det plötsligt var dags för hela ESC 2017 och det plötsligt uppenbarade sig en kvinna i långt blont hår och vit klänning. Vem tusan är detta tänkte jag helt tömd på minnen från det som varit i Polens uttagning. Tre minuter senare undrade jag inte längre över vad detta kunde vara då kvinnan med sin krafts röst helt tagit andan ur mig och jag mest satt och gapade med öppna ögon och mun och undrade över HUR I HELA FRIDENS NAMN HAR JAG KUNNAT MISSA DETTA.

    Gick tillbaka och kollade på studioversionen och kände mig genast förlåten för det fanns absolut ingenting i den som talade för det som senare skulle uppenbara sig på scen. Kollade sedan också på liveframträdanden i deras egen uttagning och frågade mig själv hur kunde jag missa det här för där var den än bättre än i ESC semifinalen.

    Så vad var det då som förvånade mig så med det Pinglan och Adri skrev? Jag hade för mig att ni ratade detta bidraget när vi pratade som mest om det. Adri hade jag t.o.m minnet av att han tyckte riktigt illa om hennes sätt att sjunga. Tydligen minns jag då helt fel och det är ju kul. Detta är Polens klart bästa bidrag och det är så härligt när ett bidrag blir bättre live istället som så ofta det motsatta. I synnerhet sista minuten från 2.10 visar kvinnan ifråga vad hon har i strupen. Ett av få bidrag genom åren som bara fortsätter att växa. Hoppas få återse den här kvinnan snarast i tävlingen.

  4. Schlagerpinglan

    @Micke, När det gäller vilka bidrag jag vill vinna de olika uttagningarna så går jag inte enbart efter studioversionerna utan helhetsintrycket. “Flashlight“ var inte min favorit av de polska låtarna 2017 men efter att ha sett deras final så tyckte jag, precis som juryn, att det var det “bästa valet”. En artist som imponerar (samt ett antal extra lyssningar) kan lyfta en låt väldigt många snäpp. 🙂

  5. Micke

    Jag säger inte att det är så för alla men för mig är det definitivt så. Vad pratar jag om? Om jag tar till mig en låt direkt då är det väldigt sällan att det händer att jag även gillar den när det väl gäller. Tvärtom är det så att det nästan uteslutande är så att det är bidrag jag först begripit nada av som sedan växer till sig och bli de som blir mina. Vet många låtar som jag gått igång på vid första lyssningen men sedan mest undrat över hur jag egentligen tänkte. Likadant det omvända.

  6. Schlagerpinglan

    @Micke, Det ligger mycket i det. Även jag märker att de låtar som är lättast att ta till sig från första lyssningen är även de som jag tröttnar på snabbast medan de som behöver några extra lyssningar oftast visar sig vara de som har flera dimensioner som även håller i längden. Det finns givetvis mängder med undantag, men ofta följer de detta mönster.

  7. Adri

    @Micke: Ja där får jag nog säga att du minns fel. Jag var nämligen helt öppen och positiv angående Polens låt från i år. Jag hade två låtar från deras final jag tyckte hade varit okej vinnare. Detta var den ena (den andra var “Voiceless” för övrigt).

    Sen har du väl halvt rätt att jag tyckte illa om hennes sångsätt. Men det var bara just i deras nationella final, där jag tyckte hon tog ut svängarna onödigt mycket så att hela låtens melodi försvann. Men det är bara där jag märkt det. För på alla pre-event före tävlingen, och när det väl gällde i Kiev så satt det! (Trots det så fick dock Polen se sig backa hela 8 placeringar om man jämför min topp före tävlingen, och min topp efter tävlingen. Men jag vågar påstå att det handlar om att många helt enkelt blivit bättre)

    På tal om den toppen gjorde jag i veckan en “efter sommar”-topp där jag lyssnade igenom alla låtar igen för att se om semestern förändrade min åsikt av låtarna. Visst, vi är bara i mitten av augusti men för mig är sommaren slut i alla fall. Så här blev toppen i alla fall.

    1. Frankrike (- Den här låten är bara fantastisk. Alma är fantastisk. Jag älskar hela detta bidrag lika mycket som jag gjorde första gången i februari.)
    2. Belgien (+1)
    3. Makedonien (+4)
    4. Danmark (+1)
    5. Azerbajdzjan (+4)
    6. Estland (-4)
    7. Schweiz (-1)
    8. Lettland (-)
    9. Storbritannien (+10)
    10. Österrike (+4)
    11. Rumänien (-7)
    12. Israel (+3)
    13. Italien (-3)
    ————————
    14. Armenien (+8)
    15. Albanien (+6)
    16. Finland (-3)
    17. Vitryssland (+11)
    18. Sverige (-2)
    19. POLEN (-8)
    —————————–
    20. Ungern (+14. Största växaren!)
    21. Nederländerna (+9)
    22. Portugal (+1)
    23. Moldavien (-3)
    24. Norge (+3)
    25. Georgien (-)
    ————————-
    26. Bulgarien (-9)
    27. Tjeckien (-9)
    28. Ukraina (+5)
    29. Island (-17. Vet inte vad som hände här, men den har sjunkit som en sten!)
    30. Cypern (-6)
    31. Grekland (-5)
    ————————
    Nu till de jag ALDRIG ska behöva lyssna på igen.

    32. Serbien (-3)
    33. Irland (+4)
    34. Tyskland (+2)
    35. Litauen (+5)
    36. Australien (-5)
    37. San Marino (-2)
    38. Slovenien (+1)
    39. Malta (-1)
    40. Montenegro (-8)
    41. Kroatien (-)
    42. Spanien (-)

    Kommentar: Då hela IRL-topp 3 befinner sig på platserna 22-26, och att 4 av min topp 10 inte ens gick till final så borde man kanske tänka att jag är riktigt pissed på detta år. Men det äe jag inte! 🙂 2017 har varit ett så bra år i ESC. Många bra låtar, bara tre genomusla. Portugal fick äntligen vinna! 19/42 bidrag är 4-5 på min skala! Så jag är hur glad som helst ändå! 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se