Sedan starten 1956 har totalt 52 länder deltagit i Eurovision Song Contest. Två av dem finns inte längre kvar, Jugoslavien och Serbien och Montenegro, medan sju andra länder, se sammanställning nedan, inte deltagit på ett varierat antal år:


Countries that participated in the past: Out of sight, but not out of mind
(Aug 4, 2017 – 6:55 – eurovision.tv)

7 länder som tagit en paus från ESC:

Bosnien Bosnien och Hercegovina – paus på 1 år
debutår: 1993
senast med: 2016 – “Ljubav je“, Dalal & Deen feat. Ana Rucner and Jala – 11:a i semi 1
deltagit 19 gånger – vunnit 0 gånger
Turkiet Turkiet – paus på 5 år
debutår: 1975
senast med: 2012 – “Love Me Back“, Can Bonomo – 7:a i finalen
deltagit 34 gånger – vunnit 1 gång: 2003
Slovakien Slovakien – paus på 5 år
debutår: 1994
senast med: 2012 – “Don’t close your eyes“, Max Jason Mai – 18:e i semi 2
deltagit 7 gånger – vunnit 0 gånger
Andorra Andorra – paus på 8 år
debutår: 2004
senast med: 2009 – “La Teva Decisió“, Susanne Georgi – 15:e i semi 1
deltagit 6 gånger – vunnit 0 gånger
Monaco Monaco – paus på 11 år
debutår: 1959
senast med: 2006 – “La Coco-dance“, Séverine Ferrer – 21:a i semifinalen
deltagit 24 gånger – vunnit 1 gång: 1971
Luxemburg Luxemburg – paus på 24 år
debutår: 1956
senast med: 1993 – “Donne-moi Une Chance“, Modern Times – 20:e i ESC
deltagit 37 gånger – vunnit 5 gånger: 1961, 1965, 1972, 1973 och 1983
Marocko Marocko – paus på 37 år
debutår: 1980
senast med: 1980 – “Bitakat Hob“, Samira Bensaïd – 18:e i ESC
deltagit 1 gång – vunnit 0 gånger
(Källa: eurovision.tv)

Schlagerpinglan: Trots att Ryssland hindrades från att delta i ESC 2017 så anser inte jag (och tydligen inte heller eurovision.tv som gjort videoklippet ovan) att det kan räknas som att de tagit en paus. Allt jobb med att utse en artist och ett bidrag gjordes ju trots allt, även om vi inte fick se det i Ukraina.

Vad gäller de sju länderna ovan så är det endast Andorra och Luxemburg som meddelat att de inte tänker delta i ESC 2018. Från Turkiet kommer det (även i år) förhoppningsfulla rapporter medan de andra ländernas ESC-2018-planer fortfarande är små frågetecken.

Se “Inför Eurovision 2018: Land för land“-sidan för mer information om de 52 ESC-länderna (+ Liechtenstein, som jag envist fortsätter att hoppas på). 🙂

Andra bloggar om: ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


20 kommentarer till “Länder som tagit en paus från Eurovision Song Contest”

  1. Adri

    • Bosnien & Herzegovina hoppas jag verkligen på då de verkligen deltagit med sin beskärda del guldkorn (2005, 2007 och 2011 för att nämna några). Men jag vågar inte vara allt för hoppfull då deras tv-bolag verkar vara styrt av rent kaos. Deltar de lär det bli en tillfällig comeback som 2016.

    • Turkiet vågar jag inte heller helt hoppas på, trots “tecken” som kan tyda på comeback. Turkiet har förr vart så bombsäkra på att hålla sig borta så jag har svårt att se att de på ett år bara skulle tokvända totalt. Men hoppas såklart kan man alltid göra 🙂

    • Slovakien är jag ändå lite hoppfulla om. De kanske kan ta samma tur som Tjeckien. Deltar ett par år med katastrofer, hoppar av, kommer tillbaka och jobbar sig sakta upp. Visst, Tjeckiens resultat har verkligen inte varit fantastiska 2015-2017 men om man jämför med deras prestationer 2007-2009 så… 🙂 Jag ser nästan mer potential hos Slovakien då jag faktiskt gillade alla deras låtar 2009-2012, men INGEN av dem fungerade live. Så om de bara slipar på processen och får en bättre helhet så tror jag på detta land 🙂

    • Marocko är det nog bara att fortsätta vinka hejdå till.

    • Andorra, Monaco och Luxemburg hoppas jag varje år ska ändra sig! Andorra fick aldrig någon framgång men jag gillade ändå deras tillskott till tävlingarna där de deltog (framförallt deras debut 2004 tyckte jag om). Monaco deltog alltid med egen touch och det är alltid intressant, och det fanns så mycket potential hos dem! Luxemburg har inte ens deltagit en enda gång under min livstid (född 1994) och ändå hoppas jag varje år på en comeback. Jag vill ju se Luxemburg’s bidrag in action, för det som de skickat genom historien har ofta varit prima bra för mig (1965 och 1973 är väl de som drar de längsta stråen… 1973 kankse lite lite lite bättre.)

  2. Schlagerpinglan

    @Adri, Jag har inte så mycket att tillföra här utan tycker i stort sett likadant som dig vad gäller förväntningar och farhågor. 🙂 Skulle jag välja ut något av länderna som jag hoppas lite extra på en comeback för så tror jag att jag hade valt Luxemburg. De är ju trots allt en så stor del av ESC och har bidragit med så många minnesvärda låtar men, som du själv påpekar, en stor del av dagens publik har aldrig ens fått uppleva deras deltagande vilket är lite trist. Förr eller senare kanske…

  3. Micke

    Det är ju detta som är hela grejen med ESC. Att man går utanför sina vanliga gränser vad gäller musik, att det man söker här är oftast sånt man aldrig skulle lyssna på irl. Kan bara se på de som normalt dominerar min värld av musik, Storbritannien och Irland. I ESC är desa de jag är mest ointresserad av. Har nämnt anledningar till det vid flertalet tillfällen så jag besparar er dem. Men det är ändå intressant att det är så totalt omvänt ESC och Irl Likaså när det gäller de länder jag älskar mer än andra i ESC och dessa är Turkiet och Bosnien-Hercegovina. Hur ofta lyssnar jag på länder från dem i mitt vanliga musikliv. Alla ser på ESC så som de själva vill och det ska jag helt enkelt ge tusan i men jag kan ändå inte låta bli att tycka synd om er som letar er vanliga musik även här. Jisses så mycket ni går miste om. Tro mig mitt största hopp inför 2018 är att Turkiet och Bosnien-Hercegovina återvänder. På samma gång om inget händer hos Storbritannien och Irland i deras inställning så är mitt hopp att de drar sig ur.

    Så menar jag då att de länder jag gillar i ESC alltid är såna jag ogillar irl och omvänt. Definitivt inte och det bästa exemplet är utan minsta tvivel Italien. Ett land som alltid högpresterar och levererar material som jag även lyssnar på utanför bubblan. Mycket för att de gör starkt material och inte för stunden hits. Min största oro är att Italien ska dra sig ur. Inte har den oron blivit mindre efter det som hände 2017. Vad tusan tänker de i Italien egentligen när bottenskrap som Sverige sänder kommer före deras kvalite? Usch.

    Jag är också enig i Pinglan i hennes förhoppning om att Luxemburg ska återvända. Mycket bra har kommit från dem. För de som inte vet så var det de som införde popmusik i tävlingen 1965 och inte ABBA 1974.

    Jag välkomnar iofs alla länder tillbaka 🙂

  4. Schlagerpinglan

    @Micke, Precis som du så välkomnar jag också de flesta länder till ESC då det trots allt finns en hel samling med länder som jag känner “borde” vara med. Luxemburg var bara det exemplet jag gav om jag var tvungen att väja ut ETT, men det tror jag att alla förstod. 🙂

    Sedan tog du upp frågan om ländernas val mellan att skicka något som representerar deras “vanliga musik” eller något som man kan “anta fungerar i ESC” (även om du inte formulerade just så) och där har jag väldigt mixade känslor. Helst ser jag ju att varje land skickar något som har tongångar från deras egen musikkultur och mardrömmen är att alla länder skickar “Melodifestivalen-bidrag” MEN jag har faktiskt inget emot att länderna experimenterar lite och försöker sig på lite saker man inte förväntar sig av dem. En svår balansgång.

    Vad gäller Storbritannien och Irland så vet jag faktiskt inte vad jag ska tycka för även om jag inte känner riktigt lika stor frustration så går det inte att bortse från att deras bidrag har svårt att göra något stort intryck på mig. Kanske borde de sluta tänka så mycket på vad ESC-publiken vill ha och i stället skicka något som de själva gillar, för de har ju mycket att vara stolta över i musikväg och ESC borde ju inte var något som kräver en annan måttstock, eller?

  5. Adri

    Jag vill ha så många som möjligt i tävlingen. Hoppas att så många som möjligt kommer tillbaks och att så få som möjligt drar sig ur (tror inte man ska oroa sig över Italien dock, baserat på kommentarer från RAI verkar Italien vara där för att stanna).

    Sen angående vad länderna skickar så bryr jag mig inte så värst om det är radio-wannabes eller ren etno, jag vill ha en blandning 🙂 Det viktigaste är bara att låtarna är bra. Och det finns potential i allting för mig förutom dansband 🙂 Men det viktigaste är bara att låtarna är vettiga och låter bra i mina öron, jag skulle aldrig kolla på ESC om det innebär att plåga mig igenom 40-ish hemska låtar.

    Etno, radiopop, rock, jazz, metal, reggea, rap… mer eller mindre allt är välkommet för mig!

  6. Adri

    Vad gäller Storbritannien och Irland vill jag ha kvar dem för jag ser potential i de båda! Framförallt då Storbritannien faktiskt skickade topp10-material i år! 🙂

    Får hoppas de skärper sig helt enkelt!

  7. Micke

    @Pinglan, jag ber om ursäkt för dåligt formulering. Lät nog lite tvärtom mot vad jag menar där. Ingen är gladare än jag om länderna framför något som visar på deras egen musikkultur Det är just därför jag älskar Turkiet i ESC De gör sin grej och skiter fullständigt i modernt, omodernt, hits eller inte hits De har min fulla respekt. Jag syftade egentligen mer på mig själv i detta pinglan. Att jag älskar tävlingen trots att det egentligen inte är min musik. Men i ESC blir det min musik för en kort stund.

    Den typen av “ickemusik för mig” älskar jag och är grundplåten för mig och mitt ESC. Den andra typen av “ickemusik för mig” är det en helt annan sak med för min del. Det är musik som tar sig själv på allvar och tycks tro att den och artisten är världsledande inom musik. Det blir bara löjeväckande. Sanningen vare sig man vill eller ej är att det är ytterst få länder som tar detta på fullt allvar. För att inte tala om de världsledande artisterna och låtskrivarna.

    But who cares. Detta är ESC och jag älskar det. Varför skulle jag inte detta? Om jag älskar fotboll måste jag då bara gå och titta på allsvenskan? Får jag då inte titta på Superettan eller Division 1 och lägre och uppskatta det? Allt där hjärtat är med är kul och viktigt för mig. Hjärtat är definitivt inte med när det gäller Storbritannien och Irland och då blir det en helt annan grej.

    Du kan be mig fara om du så vill Pinglan men handen på hjärtat. Tycker inte du att det blir för mycket av bidrag i MF med ung tjejmagnet med halvdarrig röst som kläs in i en show av en hord av robotdansare som ska dölja bristerna. Frågan är inte menad som ett hån utan helt seriöst ställd. Just detta tycker jag är så skönt med ESC. Där lyser de oftast med sin frånvaro och de få som dyker upp misslyckas oftast.

  8. Micke

    @Adri, right on target. Allt är välkommet i en salig blandning och jag menar verkligen allt. Även gospel, rap och techno som jag inte gillar Modernt, gammalt ja allt

  9. Adri

    @Micke: Jag tar mig friheten att lämna min input på frågan angående Melodifestivalen också 🙂 (sen får såklart Pinglan säga sin åsikt också, hennes blogg ju)

    Men jag anser att den typen av “waste of space”-bidrag där det bara är en snygg kille som sjunger halvkasst minskat markant de senaste åren. För mig skulle jag nog säga att vändpunkten kom 2014 🙂 Då gick visserligen både Anton Ewald och Oscar Zia till final med den typen av bidrag, men båda hamnade i botten 3 med Ewald allra sist.

    Sen dess har röstningsappen införts, och konstigt nog (för jag förutsatte motsatt effekt) har det nästan gjort så att det nu är en väldigt öppen tävling 🙂

    Du kollar ju inte på MF så då kanske du fortfarande lever under det intrycket men om man kollar på deltagarna 2017 så hittar man så mycket:
    – Jojking (Jon Henrik Fjällgren)
    – Två rappare (Adrijana och Allyawan)
    – Roger Pontare
    – Gammelmusik (Owe Thörnquist)
    – Experimentell musik (Loreen)
    – First Aid Kit-inspirerad musik (Bella&Filippa)
    – Svensk vispop (Sara Varga & Juha Mulari)
    – Indierock (Les Gordons)
    – The Ark-wannabes (Dismissed)
    – Skämtlåtar (De Vet Du)

    … och sen de låtar du redan hört från Ace Wilder, Nano, Mariette, Wiktoria etc etc 🙂

    Visst finns de ett fåtal “söt kille med bristande röst och dyrt framträdande”-bidrag kvar men inte i närheten av samma kvantitet som förr och de som faktiskt är där når inte alls samma framgång 🙂

    Vissa kallar Robin Bengtssons låt för en av dem bidragen, men där håller jag inte med pga den viktiga skillnaden att Robin Bengtsson ändå kan sjunga. Så där är det väl en tolkningsfråga.

  10. Adri

    Micke: “Du kollar ju inte på MF så då kanske du fortfarande lever under det intrycket”

    Där lät jag riktigt, himla dryg. Det var inte meningen. Hoppas du fattar att jag inte menade det så, men du har ju inte kollat på tävlingen på vad… 5 år? Och enligt mig har det verkligen förändrats sen dess 🙂

  11. Schlagerpinglan

    @Micke, Jag håller med dig totalt vad gäller de bidrag som var väldigt vanliga för ett tag sedan, då man kunde räkna med att snygga killar gick vidare till final vare sig de kunde sjunga eller ej. Det var rejält irriterande då det naturligtvis gick ut över bidrag som jag personligen hellre ville ha vidare. Men som Adri redan påpekat (tack Adri) så har det skett en förändring på senare tid. Sedan tycker jag, som du säkert redan vet, att fenomenet robotdansare är ganska underhållande och kan vara riktigt snyggt om det utnyttjas på rätt sätt. 🙂

  12. Micke

    @Adri du behöver bara fråga dig själv en enda sak. När du sa det där som du menar på lät drygt hur tänkte du själv när du sa det. Där har du svaret 🙂 Jag har redan förklarat för dig ett par gånger här att jag inte tar illa upp, att jag knappt ens vet vad det är att bli arg. En gång per år eller vartannat kanske men då ska du nog hålla dig undan 🙂 Om jag någon gång skulle misstänka att någon är otrevlig då frågar jag om det. Koppla bort sånt där nu Adri.

    Jag slutade titta efter 2012 då det kändes som att minst 70% var robotdansliknande med tjejmagnet. Var less sen länge men det året blev droppen. 32 bidrag där jag tyckte illa om 30 av dem. Två bra dock och tack och lov vann en av dem och den andre var i final. När jag sedan året efter fick resultatet från det året och blev tvungen att lyssna till det värsta bidraget i MF-Historien då visste jag att jag valt rätt.

    Inte blev det bättre i år då vinnarbidraget från 2013 mirakulöst nog fick konkurrens om priset WORST EVER. Jag vet inte Adri du tittar så du vet givetvis mer än mig om utvecklingen i MF men förstå om jag har svårt att ta till mig det när jag tvingas genomlida ett så undermåligt vinnarbidrag från mf och tyvärr Adri jag är inte med dig. För mig är det där ett robotdansliknande bidrag med mål att dölja artistens brister. Främst då i allt som liknar dans och show.

    Det jag dock känner glädjande är att det tydligen även fanns riktigt skapliga bidrag med i år då jag hört ett antal i efterhand. Främst då Nano, Loreen och ett antal till. Men tyvärr gör ju inte det saken bättre då ett bedrövligt bidrag fick vinna. Dessutom tydligen på ett tvivelaktigt sätt vad jag hört i efterhand

  13. Micke

    Jag vill inte förbjuda robotdansare Pinglan. Vem tusan är jag att bestämma sånt 🙂 Självklart en del av hela paketet men när det tar överhand då blir det bara för mycket.

    Ok nu säger både du och Adri att det har minskat då måste jag givetvis tro på det. Kanon i så fall, då fattas det bara att vi slipper se dem som vinnare också 🙂

  14. Micke

    Utanför ämnet jag vet men jag hittade en lite kul grej. Åtminstone för en snubbe som jag som försöker leva i humorns värld och dessutom älskar irländsk folkmusik i alla dess former. Från grunden till extremt upprockad. Till då detta 🙂
    https://www.youtube.com/watch?v=i3XLzYU7H8o

  15. Adri

    Micke: Ja, det har redan gjorts väldigt obvious att vi inte delar åsikter om Robin B (dock är jag med dig på Robin S från 2013), men i år tycker jag snarare framträdandet förstärkte helheten mer än bara tog fokus från Robins brister. Låt och röst är det viktiga för mig, och det fanns där (i mina öron i alla fall).

    “tvivelaktigt sätt”? Vad för tvivelaktigt sätt? Det enda jag vet är att några få var förbannade för att han inte var folkets favorit, eller ens folkets silverplats men ändå lyckades vinna 🙂 Tvivelaktig vinst känner jag snarare är om det ligger fusk bakom, har du hört något sånt för det har isf jag helt missat?

    Och sen för det tredje så fungerar inte klippet du länkat för mig. Står bara “videon kan inte spelas upp” (Det är ju inget du kan göra något åt, men det är därför jag inte har någon som helsr reaktion. Inte för att jag bara ignorerar.) 🙂

  16. Schlagerpinglan

    @Micke och Adri, Njae, det där om att det skulle vara något tvivelaktigt kring hur vinnarbidraget valdes ut har inte heller jag hört något om. 50/50 tittar- och juryröster skulle utse ett bidrag vars mål var att få en så bra placering i ESC som möjligt. Det bidrag med flest sammanlagda röster vann och det räckte till en 5:e-plats i ESC-finalen. Inga konstigheter utan tvärtom ett väldigt lyckat val, om jag ska ge min syn på saken, då jag tvivlar på att Nano skulle ha placerat sig bättre. 🙂

  17. Micke

    Jag vet Nada om vad som hände utan det är något som surrat runt hela tiden. Trodde ni skulle berätta för mig vad det handlade om men ni är tydligen lika ovetandes som jag om det 🙂 Som jag sagt pinglan så är du o andra i er fulla rätt att tycka om årets vinnare i MF. Det ska jag skita fullständigt i:-) För mig är det dock inte ens ens låt utan bara ett märkligt sätt att förflytta toner o inte minst människor

  18. Adri

    Micke: Jag vet inte jag. Jag tycker alltid man ska vara kritisk och skeptisk när anklagelser om fuffens lyfts till ytan, oavsett sammanhang.

    Folk (inklusive mig själv, jag är inte bättre än någon annan) vill ju gärna hitta en “tydlig anledning” till varför ens favoritlåt inte vann/varför ens sistaplats gick och vann. Hade det varit riktigt fuffens hade det troligtvis kommit ut och SVT hade släppt ett uttalande tror jag 🙂

  19. Micke

    @Adri min vän jag känner att du just nu totalt missförstår det jag säger. Tro mig jag är på samma spår som du. Det finns bara en regel och den är helt klar. Har du något att lägga upp mot någon/något annat så se till att du verkligen har något på fötterna i alla andra fall ska du bara knipa. Hur enkelt som helst 🙂

    Men det är inte det jag pratar om Adri. Det jag pratar om är att jag är totalt nollställd när det gäller det här. Jag har inte en susning om vad det handlar om huruvida det finns fog för det eller är ren nonsens. jag vet överhuvudtaget inte vad det handlar om och det var enbart det jag sa 🙂 Jag hör bara ständigt detta yrande om att “det inte gick rätt till.”

    Det blev en lång grej det här baserat på missförstånd 🙂 Kan lätt bli så på nätet där inte ögon möts

  20. Micke

    Det var den här Adri. Kul grej om man inte är överpryd eller liknande. Kanske något för pausunderhållningen i MF nästa år 🙂

    Ondráš: Irish Dance

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se