Israel 2017: Lyssna på “I feel alive” (IMRI)
2017-03-09 (torsdag)Schlagerpinglan: I kväll kommer TV-bolaget IBA att presentera det internvalda bidrag som ska representera Israel i Eurovision Song Contest 2017, se information om det längre ner. Inte helt oväntat, och förmodligen p.g.a. tidsskillnaden mellan Australien och Europa, så letade den sig ut på nätet några timmar för tidigt, se esctoday.com.
Uppdaterat: “Israels Eurovision-bidrag 2017“
Torsdagen den 9:e mars
Israel – Presentation av ESC-2017-bidrag Tid: kl. 20:00 CET – Plats: IBA Channel 1 och iba.org.il Förutsättningar: Den officiella videon till internvalda “I feel alive” ska presenteras Mer info: Som vinnare av “Rising Star” får Imri Ziv äran att representera Israel i Kiev. Tävlingsbidaget har valts ut internt och ska presenteras i kväll. |
Mer om Israels förberedelser inför ESC 2017 samt deras senaste bidrag och resultat i tävlingen hittar ni här: “Israel i ESC 2017“.
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Israel, IBA, Imri Ziv
Om man jämför den med Grekland som ändå var stöpt ur samma form, så måste jag nog säga att Israel gjorde det bättre!
“This is love” hade inga stora problem, förutom texten, men det hela kändes ganska spretigt och som en demoversion. Detta känns mer som en helhet!
Håller med dig Adri. Jag har Israel på plats 29 precis före Grekland 🙂 Kryper i mig när jag hör det här jädra dutt dutt duttandet i bakgrunden. Finns nog inget bättre sätt att reta upp mig än att starta upp en låt på det sättet.
Topp 30:
1. Belgien
2. Rumänien
3. Estland
4. Frankrike (på mindre än en vecka har Frankrike åkt ner tre placeringar, inte pga dålig låt utan pga höjd standard. Nu börjar 2017 likna något!)
5. Lettland
6. Schweiz
7. Danmark
8. Österrike
9. Polen
10. Finland
11. ISRAEL (nykomlingen)
12. Grekland
13. Storbritannien
14. Italien
15. Moldavien
16. Tjeckien
17. Nederländerna
18. Cypern
19. Portugal
20. Albanien
21. Australien
22. Vitryssland
23. Ungern
24. Georgien (Den som sjunkit mest på senaste tiden. Gillar fortfarande sista minuten i låten, men just refrängen där “Keep the faaaaaaith” upprepas är fruktansvärt gnällig)
25. Ukraina
26. Slovenien
27. Tyskland
28. Kroatien
29. Malta
30. Spanien
Pinglan har fortfarande inte börjat värma upp inför MF så jag kan fortfarande slänga ut lite annat som intresserar mig 🙂 En sån sak är en fråga till Adri. Undrar lite vad du tycker så mycket om i Lettlands bidrag och än mer vad du tycker så illa om i Ungerns bidrag. Alltid intressant att höra hur andra resonerar
MICKES TOPP
1. Italien
2. Belgien
3. Vitryssland
4. Frankrike
5. Rumänien
6. Ungern
7. Österrike
8. Finland
9. Polen
10. Malta
11. Nederländerna
12. Cypern
13. Portugal
14. Kroatien
15. Tjeckien
16. Estland
17. Tyskland
18. Ukraina
19. Australien
20. Albanien
21. Schweiz
22. Spanien
23. Slovenien
24. Moldavien
25. Georgien
26. Danmark
27. Storbritannien
28. Lettland
Dessa två lever ett annat liv än övriga. Är det ens ett liv
29. Israel
30. Grekland
Lite fel artikel men pratas om Belgien som plagiat.
https://youtu.be/fbTdwCQMH18
Micke: Jag gillar verkligen Lettland (hade dock än idag föredragit “One by one) för att när Lettland valdes fanns det knappt någon riktig upptempolåt så det var en trevlig avstickare. Gillar hennes röst störmycket och liveframträdandet är verkligen grymt. Vissa gånger har jag stört mig enormt när det händer för mycket på scenen men just i denna låten hade det inte passat med att ha en helt tom “clean” scen utan här ska det vara mycket och hektiskt! 🙂 Den bidrar till ESCs variation då det är en genre som inte ofta hörts på ESC-scenen 🙂
Anledningen till att Ungern är så långt nere är samma anledning som Vitryssland, bara att Vitryssland är marginellt bättre. Jag uppskattar verkligen deras bidrag till tävlingen då de vågar sticka ut med egen stil och egen språk (även om jag faktiskt skiter i språket, hade alla länder sjungit på engelska hade jag inte sörjt direkt) men de lider av samma problem också: man har mer eller mindre hört hela låten när man hört 30-45 sekunder. Efter det pågår den bara som på loop.
Jag undrar när Israel ska hitta tillbaka till forna tiders storhet. Det här millenniet har de bara haft haft tre riktigt bra låtar (Ein Davar 2001, Ke’ilo Kan 2008 och Ding Dong 2011). Även om de har haft en del helt okej bidrag också (Sameach, Milim Ahava, Milim, Rak Bishvilo) så har de bara blivit sämre och sämre. Trodde inte de skulle lyckas överträffa de senaste två årens bottennapp, men de har ansträngt sig extra mycket tydligen.
Nä, en svag 5a och en mittenplacering på min lista (mest för att det är ett sjukt svagt år).
Det här gillar jag. Go Israel!
Passar på att fråga när alla ändå är här inne: är det någon mer än jag som tenderar att bedömma Israel efter en annan måttstock än vad som gäller för andra länder?
Israel är ju mitt absoluta favoritland i tävlingen, och hade jag listat mina 20 favoritbidrag genom tiderna hade säkert 15 låtar kunnat vara från Israel utan att jag skulle behöva slira för mycket på sanningen.
Diva, Ei Sham, Emor Shalom, Ahava Hi Shir Lishnaim, Halaila, Ze Rak Sport, Shara Barchovot, Hora, Ole Ole, Halleluja, Abanibi, Ben Adam, At Va Ani, Natati La Khaiai, Chai… Listan på deras mästerverk tar liksom aldrig slut. Och ändå är flera av dessa låtar “fel” vinnare i Kdam och Festival Ha Pizmon enligt mig!
@Mr A, Intressant då de påminner väldigt mycket om varandra. Förhoppningsvis är det endast tal om två bra, liknande låtar då jag gärna vill ha Belgien med till final. 🙂
@Micke, Du har nog en-två timmar på dig då jag lägger ut uppladdningsinlägget så fort alla final-rep-klippen presenterats. 😉 Men du är välkommen att skriva om ESC hela helgen, det är ju inte bara MF som avgörs utan även Island, Litauen och Norge har sina finaler på lördag, för att inte tala om alla internval som presenteras. 🙂
Israel är ett av mina favoritländer i tävlingen. De enda skämskudde-usla bidragen de skickat var “Be happy” 2000, “Ding Dong” 2011 och “Hallelujah” 1979.
Sen har jag inte hört alla alla låtar heller, men en överlägsen majoritet i alla fall.
Som sagt har Israel hållt väldigt hög standard men det finns två som är överlägsna de andra:
– There must be another way (2009, min topp 10 någonsin!)
– Hasheket shenishar (2005, min topp 15 någonsin!)
Annars skulle jag väl kunna nämna deras bidrag från: 1982, 1983, 1991 och 2015 för att nämna några guldkorn.
Jag tycker folk är för snabba med att skrika plagiat i ESC-världen. Det är en sak att vara lik något, men ett plagiat ska mer eller mindre vara en kopia.
Så när folk skrek att Tysklands bidrag 2013 var en kopia av Euphoria blev jag bara irriterad, samma sak när årets tyska låt anklagas ha plagierat Titanium, eller när Måns Zelmerlöw och Frans anklagades för att ha plagierat sina respektive bidrag 🙂
Belgiens låt är samma här. Visst är de lika, men jag skulle verkligen inte kunna kalla det för plagiat. Men det är ju inte heller min sak att avgöra.
Hahaha Adri, vi är överens om att Israel har en grym historia i tävlingen, men lyckas ändå ha diametralt olika smak! Hasheket Shenisar är det näst sämsta Israel har skickat, Shiri står ju bara och skriker i tre minuter rakt av utan melodi eller något. Och Ding Dong är som sagt det bästa de skickat den här sidan millennieskiftet imho ^^
Adri det är ju det som det handlar om. För fasen rent ut sagt hur många låtar har det skrivits genom alla år? Hur tusan ska man undvika att de påminner om varandra. Men tyvärr så är det samtidigt så att det ibland sitter låtskrivare och syr ihop låtar direkt från andra. Det som alltid gör mig mest misstänksam är när det är ett helt “fotbollslag” som skrivit låtarna. Finns ingen som helst äkthet när det är 4, 5, 6, 7 eller fler som gjort en låt. Då tror jag helt uppriktigt enbart det handlar om ihopsnickrande av gamla hitlåtar till en “ny låt”.
Vad det gäller Belgiens bidrag så tror jag personligen att det bara handlar om att det inte går att göra helt nya låtar. De påminner om varandra men det gör det inte heller till ett plagiat. Finns fler exempel vilket jag redan varit inne på. Estland exempelvis. Jag undrar vad Modern Talking tänker när de hör den. Men är det ett plagiat? Inte så som jag ser det. Väldigt lik men det är inte detsamma som att det är ett plagiat. Finns fler Australien, Danmark och GRekland för att ta några exempel som jag känner till. Men åter igen det är inte plagiat. Verkar finnas grupperingar av folk som inte gör annat än letar plagiat.
Marcus min favvis från Israel är i år 30 år gammal från 1987 och heter Shir ha’batlanim. En kul låt helt enkelt med ett kul framträdande. Absoluta motsatsen är den som Adri nämner från 2000
Det går inte att lyssna på sången! Det har blockerats!
@Daniela, Mmm… jag tänkte göra själva Israel-inlägget, eftersom videon släppts, men alla klippen verkar vara blockade. :/
Israel har haft många bra bidrag men detta är ju inte särskilt bra. Till skillnad från många andra här tycker jag t.o.m att Grekland är bättre. Och när vi nu snackar bra bidrag så är Harel Skaat och Shiri Maimon mina favoriter på senare år. Gillade även Hovi Star förra året, det var årets stora växare för mig förra året.