Eurovision 2017: Alla Big Five-ländernas bidrag
2017-02-14 (tisdag)Schlagerpinglan: Vanligtvis brukar man inte kunna göra special-listor förrän lite senare på ESC-säsongen, men då alla Big Five-länderna redan har presenterat de bidrag de tänker skicka till Eurovision Song Contest 2017 så kan vi mjukstarta redan nu. 😀
Först ut blir därmed en personlig topplista av de bidrag från länder som alltid är garanterade en plats i finalen, d.v.s. Italien, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Här nedan ser ni länkar till alla de fem Big Five-bidragen som kommer att tävla i Kiev, presenterade i den ordning jag personligen rangordnar dem just för tillfället:
(Klicka på flaggorna nedan för information om hur länderna valde ut sina bidrag.)
“Occidentali’s Karma“, Francesco Gabbani – Italien
Schlagerpinglans topplista av Big Five-bidragen i ESC 2017 (2017-02-14): | ||
1. | Italien – “Occidentali’s Karma“, Francesco Gabbani | |
2. | Frankrike – “Requiem“, Alma | |
3. | Tyskland – “Perfect Life“, Levina | |
4. | Storbritannien – “Never Give Up On You“, Lucie Jones | |
5. | Spanien – “Do It For Your Lover“, Manel Navarro |
Schlagerpinglan: Enligt mitt sätt att se på saken så har både Italien och Frankrike (återigen) gjort riktigt bra ESC-val och avståndet ner till Tyskland och Storbritannien, som jag visserligen tycker skickar “helt OK” låtar, är väldigt betryggande.
Sedan har vi Spanien som är i en egen liten kategori som bäst beskrivs som bidrag som stryker mig mothårs. Jag märker att jag har börjat att mjukna lite, vilket förmodligen beror på sympatier för sångaren efter att publiken buat ut honom efter vinsten (något som jag ser som fullständigt oacceptabelt, oavsett anledning), men än är det långt kvar till att jag ska börja gilla bidraget fullt ut. Så länge de låter refrängen vara på engelska så är jag relativt säker på att Spanien hamnar längst ner på min Big Five-lista även i maj… men som sagt, man vet aldrig vad som händer. 🙂
Andra bloggar om: Eurovision Song Contest, topplista
Jag förstår faktiskt inte allt dåligt som kommer över det spanska bidraget. En trallvänlig bagatell som känns ok för stunden men som snabbt glöms bort. Dålig tycker jag absolut inte att den är. Det tycker jag inte att något av de fem är. Jag kan inte rangordna Tyskland, Spanien och Storbritannien. Helt ok för mig men visst hade jag hoppats på bättre. Däremot kan jag ösa lovord över Italien och Frankrike. Två länder som verkligen levererar på bästa sätt. Många länder kvar men är övertygad om att båda kommer att ligga mycket högt för mig när allt är klart
Min ranking:
1 Frankrike. I en liga för sig! Bästa låten hittills i år, en tidig vinnarkandidat!
2 Spanien. En härlig popbagatell med något av det charmigaste som stått på en scen. Hur kan man inte smälta?
3 Storbritannien. Kvalitativ snoozefest. Duktig sångerska, synd att hon inte fick en faktisk låt att arbeta med.
4 Tyskland. Hilfe…! Ännu en sistaplats? Mer beroende på menlöshet än uselhelt iofs.
5 Italian. Den här får mig att tänka på bidrag som Leto Svet, We Are The Winners och Irelande Douze Point. Skämtbidrag faller mig sällan i smaken, och jag förstår verkligen inte hypen… Det är en sjukt bra melodi som gömmer sig bakom fuldansen, apmasken och den samhällskritiska texten, men det är så mycket annat som tar fokus från den. Bland annat kostymen han hade på sig i San Remo-finalen… Barbara Dex Awards kan snart byta namn till Francesco Gabbani Awards.
1. Italien (Ja vad ska man säga? År ut och år in levererar de. Det spelar ingen roll vilken typ av bidrag de skickar det är alltid hög kvalité. Man behöver aldrig oroa sig när det gäller Italien. När skickade de senast ett dåligt bidrag? Älskar det här bidraget med sin glädje. Problemet med Italien har inte med själva bidragen att göra utan mer att de trots sina fantastiska bidrag, sitt fantastiska språk ändå inte tycks lita på sig själva utan faller in i den sjuka föreställningen idag i Europa att det måste sjungas på engelska för att ha chans. Ursäkta mig nu men “vilket jävla skitsnack”. Ni har världens vackraste språk. Ni har ALLTID högsta klass på bidragen. Lita nu på det och ge rent ut sagt själva fan i att göra brittiska ingrepp i texten)
2. Frankrike (Det känns så skönt att säga det. Frankrike har åter igen börjat ta tävlingen på allvar. Twin Twin och liknande förskoleframträdanden har de lagt bakom sig. Känns så gått när Big Five länder tar det här på allvar, vilket sannerligen inte alla gör. Det enda orosmolnet i år är tjejens sångröst. Det vi fått höra live var sannerligen inte bra. Men vad tusan det vänder hon på när det väl gäller 🙂 Samma förhoppning här som när det gäller Italien. Ge tusan i att slänga in engelska i bidraget)
3. Spanien (Då lämnar jag de valda bidrag jag är nöjd med. Först och främst är jag besviken över att jag inte fick med mig Maika här. Ett av mina favvisbidrag överhuvudtaget. Å andra sidan är jag lättad över att inte Falsettnisse med sin Spin my head tog segern. Ett av de värsta bidragen överhuvudtaget i år. Var hamnar jag då? Mitt emellan och där hittar jag sannerligen också det valda bidraget för Spanien. Känns lite som. Jaha vad var det här? Inte dåligt, inte bra, det bara är där. Men det är i alla fall bättre än 2016 men annat vore ju omöjligt)
4. Tyskland (Läste ni det jag skrev om Frankrike? Om hur jädra glad jag är över att de börjat ta ESC på allvar igen? Omvänd väg tycks tyvärr Tyskland numera vara inne på. Jag vet inte vad som har hänt. Tyskland var alltid ett av de länder jag förut såg mest fram mot att följa men vad har hänt. Ok så jag tycker detta är fullständigt uselt då? Absolut inte men det är inte heller bra och detta land kan så mycket bättre. Men jag ger inte upp om vare sig Spanien eller Tyskland. Jag sätter mig nästa år med förhoppningar för båda två)
5. Storbritannien (Något jag nästan aldrig blir när det gäller musik är arg. Löjligaste jag vet är när folk blir arg på bidrag. Vi har olika smak det är bara så. Inget är rätt och inget är fel. Däremot blir jag heligt förbannad när man som Storbritannien inte visar tävlingen respekt, när man inte tar den på allvar. Den mest kända artist de sänt på 2000-talet är väl “rankad” som 324 i Storbritannien eller liknande. Världens kanske största nation när det gäller musik förnedrar tävlingen med sin medverkan och närvaro. De skickar artister som låter skapliga i studioversion men knappt ens kan stava till ren ton i verkligheten. År efter år har jag hoppats och trott på förändring men nu orkar jag inte mer. Jag vill på fullt allvar slänga ut Storbritannien från ESC. De har helt enkelt inte här att göra längre. På samma sätt har jag givit upp ett annat av gigantländerna när det gäller musik – Irland. Men de får gärna motbevisa mig. Jag kommer i så fall bli den första som erkänner vilken jädra idiot jag varit)
————————————————————————————————————
Jag är ändå väldigt nöjd hittills över de valda bidragen. Tio valda och jag gillar fyra av den jädrigt mycket. Inte illa 🙂 Italien och Frankrike som jag redan nämnt plus Vitryssland och Finland. Har också hopp om flera andra länder så länge Malta håller borta Unstoppable och Rumänien håller borta Save me.
Micke, du hyllar Italien men trashar Twin Twin? Det är ju precis samma nivå på deras framträdanden… Eller?
Som jag sa i mitt inlägg Marcus. Man kan egentligen aldrig säga vad som är bra eller inte bra. Det är upp till var och en. Varken du eller jag har den absoluta sanningen. För mig är det dock mil emellan detta italienska bidrag och Twin Twin. Det italienska är ett bidrag med glimten i ögonen för mig. Twin Twin däremot var aldrig allvarligt menat utan som ett skämt från första början. Det är en jädra skillnad för mig.
Därmed inte sagt att det är dåligt. För mig är det urdåligt men för andra är det kul. Jag har en hel del skämtbidrag som jag älskar i ESC medan andra kanske hatar dem. Du nämner själv ett som du tycks hata Marcus och det är du i din fulla rätt till 🙂 Jag älskar dock We are the Winners och har alltid gjort 🙂
Vad vet jag Marcus kanske gillar du det där Ukrainska bidraget från 2007???????? Osäker på år. Gör du det så bara fortsätt. Jag däremot tycker väldigt illa om det. Som sagt vi är olika 🙂
Nu har K2 vaknat till liv. Kan bara konstatera att efter att ha följt Sanremofestivalen ett antal år så inser jag vilken hög kvalitè det är på bidragen. Något svagare år 2016. I år var det knepigt, hade 4 låtar som jag inte kunde bestämma mig för och Francesco Gabbiani var en av dom. En låt som är kul och piggar upp och som håller sig inom gränsen utan att bli löjlig. Följer inte andra länders uttagningar men kollar alltid igenom de som har gått till final. Beundrar er som orkar följa allt och inte blir trött i öronen. Mest beundransvärd är Schlagerpinglan själv som har koll på allt och levererar all information. Vilket jobb!
@K2, Pinglan is the Queen 🙂 Jag har totallessnat på MF och slutat kolla på den. Hade jag inte varit på den här bloggen och tagit del av hennes fantastiska jobb hade hela ESC varit död för mig nu. Men tack vare henne har intresset för ESC stannat kvar och även ökat då man kan ta del av alla andra länders uttagningar som jag ser som vida överlägsna MF. Om jag inte sagt det tidigare (det har jag 🙂 ) så ett stort tack Pinglan
@K2 och Micke, Roligt att se att det uppskattas, för även om jag gör detta för att jag tycker att det är väldigt roligt och helt enkelt inte kan låta bli så är det mycket tack vare alla kommentarerna som jag fortsatt (och blivit ännu mer engagerad) år efter år. Egna åsikter och musikupplevelser är visserligen viktiga men att se hur andra uppfattar bidragen är snäppet mer intressant. Så ett stort tack till alla er som gör bloggen ytterligare lite intressant att läsa, även för mig. 😀
Här är en till som ledsnat på MF. Tittade mindre och mindre för att sedan lägga av. ESC har väl också tappat i och med att man slutat framföra bidragen på sitt eget språk. Det känns mer och mer som en musiktävling vilken som helst. Varför inte framföra sin låt på originalspråk och sedan göra en engelsk version om det nu ska vara nödvändigt för att man vill försöka slå internationellt. Det som är kul med den här bloggen är att man trots allt verkar respektera andras åsikter och tycke och smak.
Roligt att se era väldigt olika rankingar ändå
MIn är just nu
1. Frankrike. Fantastisk låt som jag hoppas att de inte gör om för mycket, översätter eller liknande i sin slutgiltiga version. Nästan bättre än förra årets franska bidrag (som ja uvar min no 1 förra året)
2. Italien. Väldigt nära förstaplatsen. Ett fantastikt bidrag igen från Italien (och jag ser det inte alls som ett skämtbidrag och tycker det är en ren förolämpning att jämföra den med det värsta bidraget Frankrike skickat i historien nämligen Twin Twin)Ett kul bidrga med bra text, bra melodi, bra röst…ja den har ju nästan allt
3. Storbritannien. förstår inte hatet mot denna då jag tycker att det är den kanske bästa balladen vald såhär långt (väldigt kluven mellan denna och Finland) Tror att de iaf kan undvika sistaplatsen med den här. Tror till och med att det kan gå bättre än folk tror för just nu är det inte mycket ballader valda (vet att det är typ 33 bidrag kvar men ändå) Med rätt startnummer och lite bättre ljussättning skuelle den här i den bästa av världar kunna göra en “Jade Even” (ja jag är seriös)
4. Spanien En trallvänlig liten truddelutt som inte alls är så dålig som folk påstår. Dock fanns det bättre bidrag i uttagningen och att juryn har sista ordet är skevt men med det sagt tycker jag att den inte är så hemsk
5. Tyskland. Detta land ger jag snart upp på alltså. Vad hände? efter 2012 (senaste gången de hade ett riktigt bra bidrag) har det ju gått utför och jag skulle inte bli förvånad om Tyskland kommer sist igen. Det är inte fruktansvärt men det är så mycket radioskval att inte ens rdaion hade velat spela den (otroligt menlöst och tråkigt med andra ord)
@Johanna, vill bara säga vad gäller mig att jag inte har något “hat” speciellt mot den låten. Nej det är Storbritanniens inställning mot tävlingen i sig som jag har så svårt för.
Jag älskar både Twin Twin och Verka Serdyuchka, de hade båda den här mystiska glimten i ögat. Min aversion mot Italien i år bygger till stor del på att jag inte kan avgöra om snubben är seriös eller inte. Mustaschen, kostymen, dansen… Det ligger och balanserar på en knivskarp gräns mellan någon form av härlig, självmedveten ironi och ett rent förlöjligande av den här tävlingen som vi alla älskar. Helt uppenbart faller den på olika sidor eggen för oss… ^^
För övrigt skriver jag helt under på alla lovord till Pinglan! <3
Min topp 5 av the big 5:
1. Frankrike
2. Italien
3. Storbritannien(Låten har så mycket potential, nu kan man inte skilja på vers och refräng, men med en liten revamp så skulle låten kanske växa)
4. Spanien (Inte dåligt, men det sticker inte ut, om den inte har det perfekta startnumret i eurovision kan den glömmas bort)
5. Tyskland (Samma som ovan, de borde internvälja Avantasia nästa år)