Finlands Eurovision-bidrag 2017
2017-01-28 (lördag)Lördagen den 28:e januari valde Finland ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2017 genom den nationella uttagningen “Uuden Musiikin Kilpailu 2017“ (“UMK 2017“).
Programledare var Krista Siegfrids medan Marcus & Martinus och Jenni Vartiainen stod för underhållningen. Efter att de 10 tävlande bidragen framförts så var det upp till åtta internationella jurygrupper och tittarna att 50/50 utse vinnaren.
Slutresultatet samt länkar till finalens framträdanden ser ni här nedan.
Lyssna på Finlands bidrag till Eurovision Song Contest 2017 här:
“Blackbird“, Norma John
musikvideo – textvideo – final-framträdande – text
(text & musik: Lasse Piirainen, Leena Tirronen)
Resultatet av Finlands nationella ESC-final 2017, 28:e februari: |
||||||
Placering, Bidrag, Artist: | Jury-röster* | Teleröster | Summa | |||
Innan finalen | Under finalen | Totalt | Poäng | |||
1. “Blackbird“, Norma John | 94 p. | 8,3% | ?% | ?% | 88 p. | 182 p. |
2. “Perfect Villain“, Zühlke | 74 p. | 12,5% | ?% | ?% | 71 p. | 145 p. |
3. “Circle Of Light“, Emma | 53 p. | 30,4% | ?% | ?% | 53 p. | 106 p. |
4. “Paradise“, My First Band | 45 p. | 15,0% | ?% | ?% | 52 p. | 97 p. |
5. “Love Yourself“, Günther & D’Sanz | 37 p. | 8,4% | ?% | ?% | 45 p. | 82 p. |
6. “Arrows“, Alva | 15 p. | 5,9% | ?% | ?% | 48 p. | 63 p. |
7. “Reach Out For The Sun“, Anni Saikku | 43 p. | 3,8% | ?% | ?% | 16 p. | 59 p. |
8. “Helppo elämä“, Lauri Yrjölä | 43 p. | 4,1% | ?% | ?% | 15 p. | 58 p. |
9. “My Little World“, Club La Persé | 21 p. | 6,9% | ?% | ?% | 29 p. | 50 p. |
10. “Caveman“, Knucklebone Oscar & The Shangri-La Rubies | 5 p. | 4,7% | ?% | ?% | 13 p. | 18 p. |
*De internationella jurygrupperna | |||
Estland | Israel | Spanien | Storbritannien |
Frankrike | Lettland | Sverige | |
Island | Norge | Ukraina | |
(Källa: yle.fi) |
Schlagerpinglan: Även om jag aldrig tar något för givet när det gäller Finland så trodde jag likväl inför finalen att det lutade åt att Emma, som då ledde tittar-omröstningen, hade segern som i en liten ask. Det visade sig däremot, som så många gånger förr, att live-framträdandena skulle förändra allt. Från att bara ha gillat “Circle Of Light” så var jag nu helt säker på att “Perfect Villain“, som Zühlke verkligen väckte liv i med sin imponerande röst, var det bidrag som var ämnat för ESC 2017. Ibland svänger det snabbt. 🙂
Tyvärr så räckte det inte riktigt ända fram utan det blir i stället Norma John som åker till Kiev med vinnarlåten “Blackbird” och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Det lät fint och inramningen var vacker… men jag blev aldrig riktigt fångad av den utan kände i stället en släng av rastlöshet mot slutet av låten. Jag är dock medveten om att de hade kunnat göra så mycket sämre val så jag är nog halvnöjd ändå och hoppas på det bästa för våra kära grannar. Heja Finland! 🙂
Mer om Finlands förberedelser inför ESC 2017 hittar ni här: “Finland i ESC 2017” medan länk-samlingen till de övriga utvalda bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Finland, YLE, Norma John
Jag tycker denna låter lite “A monster like me”, fast inte lika väl genomfört.
Missförstå mig inte. Detta var 1/4 bra låtar Finland hade så jag är absolut nöjd. Men det låter inte helt äkta i mina öron. Jag får känslan av Norma John leker svåra så jag vill helst inte se dem när jag hör låten.
Sen tycker jag låten har liiiite för stor brist på melodi.
Men för att vara Finland; grymt jobbat! 😀 (den nästbästa finska bidraget jag kommer ihåg)
Är det här samma låt och sångerska som Storbritannien skickar?
Nej, vid närmare eftertanke är det nog inte så. Den här sångerskan är blond, och dessutom skriker hon inte lika mycket.
Mitt hjärta blöder för mitt älskade hemland, vi vill tydligen inte ta oss till final. Nåväl, det är tre rätt angenäma minuter. Synd bara att de är lika sövande och intetsägande också.
Det här är en skitbra låt och det enda bra Finland hade att komma med och jag hade gåshud för första gången den här säsongen. Välförtjänt och jag tror, beroende på vad ansra länder väljer att Finlans med detta är tillbaka i ginalen i år.
All respekt Marcus men har du verkligen lyssnat på rätt låtar? Finland och Storbritannien samma låt??????????????????????????????
Kan låtar vara mer olika höll jag på att säga 🙂
För mig är Finland en 9/10 även om den är klart bättre i studioversionen. Storbritannien är för mig en 3/10 och då är jag snäll 🙂
Tyvärr Micke, jag hör inte mycket skillnad. Stämningen och atmosfären i de två låtarna är olika, och Finlands sångerska håller tillbaka lite mer. I övrigt är det tre minuters vokalakrobatik utan melodi – helt seriöst så lyckas jag inte uppfatta ens ett försök till melodi i någon av låtarna. Jag lyssnade ändå på Finlands låt flera gånger om igår – den ÄR angenäm och verkligen inte dålig – men jag hittare liksom bara ett tilltal och en stämning jag gillade, men det fanns ingen melodi att bygga en grund på. När låten är slut kan jag inte ens nynna två sekunder av den hur mycket jag än försöker.
Och det är i det som de två låtarna är så fruktansvärt like: kompetenta, angenäma, men sövande och lättförglömliga.
Har lyssnat in mig mer på “Blackbird” nu för att kunna vänja mig vid den.
Denna låt växer absolut och som sagt var det en välförtjänt vinnare.
Men denna låt faller också i fällan som sååååå många ESC-låtar i mina öron gör, nämligen att versen är 10x bättre än refrängen.
Men fortfarande absolut ett av de bästa valen Finland kunde göra. (Även om jag fortfarande inte vill se Norma John när jag hör den)
Väldigt tidigt att spekulera men jag tror i nuläget när endast fem låtar valts att de har ganska goda finalchanser 🙂 detta kan dock komma att ändras med tiden
@Marcus är det ok om jag ställer en fråga till dig? Om inte så skit bara i det här. Inga problem. I promise
Jag är en total musiknörd. Jag lyssnar egentligen på allt när och var som helst. För en del är musik något som man ska kunna tralla med i och sedan ingenting mer. Känner de så är det helt ok för mig men för min del är musik så mycket mer. Ibland vill jag rocka loss fullständigt så jag knappt ens vet var jag är när musiken är slut. Ibland vill jag bara sitta med polare och bara spela gitarr och sjunga ihop. Andra gånger har själva melodin ingen större betydelse utan det är stämningen som är A och O. Ibland behövs ingen refräng och ibland behövs ingen vers. Musik är så jädra mycket för mig.
Jag är främst hårdrockare som jag sat men ibland är jag bara akustiskt, ibland lyssnar jag på stämmor, klassiskt. Ibland vill jag bara försvinna i en underbar mystik som för en bort från verkligheten typ Enya och liknande.
Hur känner du när det gäller sånt? Något säger mig att stämning inte är så viktigt för dig men jag kan ha totalt fel. Känner ju inte dig. Det finns exempelvis ett bidrag i Heat 2 i den ungerska uttagningen som är långt ifrån musik som man sjunger med i eller liknande. Däremot är det en stämning som för mig bort som få bidrag lyckats med mig i ESC. Gruppen och låten är The Couple – Vége van. Ett bidrag som är totalt chanslöst i ESc eftersom den kräver väldigt många lyssningar för att finna in i själva grundpelaren i bidraget
Jag älskar den här låten. Skiter fullständigt i att den är chanslös. För mig är den numero uno i Ungern i år och ett av mina favvisbidrag överhuvudtaget hittills. Skulle vara kul att höra din åsikt å Adri och andras 🙂 Åter upprepar dock det att endast några få lyssningar är meningslöst
https://www.youtube.com/watch?v=NjtBETXSelM
@Adri, Jag tror faktiskt att du var inne på helt rätt spår när du jämförde “Blackbird“ med “A monster like me” för hos mig framkallar de exakt samma känslor. Teoretiskt sett så uppfattar jag båda låtarna som vackra och välgjorda men de når inte riktigt fram till mig utan gåshuden (som “borde” infinna sig) byts ut mot rastlöshet. Kanske visar det sig med tiden att “Blackbird” växer till sig men jag har lyssnat så pass mycket på den att jag tvivlar på det. Detta får väl vara ett av de tillfällen då jag är glad över att min smak inte bestämmer slutresultatet av ESC, då jag alltid önskar Finland allt gott. 😉
Micke, jag är också en total musiknörd, allt från Philip Glass atonala konstmusik till den primitivaste folkmusik. Det enda jag kräver för att kunna lyssna på något är att det finns något tangibelt, något konkret, oavsett om det är melodin, rytmiken, instrumentens fraseringar osv. Både Finland och Storbritannien i år saknar det, de är för mig formlösa ljudbilder som frammanar en viss sinnestämning, men saknar byggstenar för att behålla den när musiken tar slut. Att båda sångerskorna irrar sig bort från en eventuell melodisk stomme för att ägna sig åt vokal akrobatik gör inte saken bättre. Därför kan jag inte lyssna på exempelvis såna som Patti Labelle, Aretha Franklin eller Mariah Carey, allting låter likadant till slut för musiken får aldrig ens chans att höras. Det innebär inte att det är ‘dåligt’, men så fruktansvärt intetsägande.
När det gäller Vége Van har jag aldrig hört den förut, men är inne på femte genomlyssningen nu. Sån sjukt bra låt! Där har vi en sinnestämning som understöds av en tydlig melodi som man kan redan efter halva låten.
@Micke: Jag tror jag redan skrivit vad jag tyckt om “Vege van” under ett annat inlägg, men kan skriva det igen för nu har ändå ytterligare lite tid gått 🙂 Problemet med “Vege van” är dock detsamma fortfarande. Jag har nu hört låten 15 gånger… MINST och den sätter sig fortfarande inte ens litegrann. Låten är bra medan den pågår, den har en mysfaktor jag gillar. Men så fort låten är slut (och jag överdriver inte ens när jag skrev “så fort”) så är den som bortblåst från mitt huvud. Jag kan inte ens nynna en del av låten.
Så därför är det nästintill den låt som är svårast, av alla nationella finaler hittills 2017, att rangordna. Det får väl bli en nedre-mitten-placering i Ungerns startfält även om jag egentligen känner att den förtjänar mer. Men även när/om den väl sätter sig kommer den aldrig komma upp i samma klass som “Kalandor” (HEJA!), “Hosszu Idök” eller “Frozen king” för mig 🙂
Se där Marcus, kul att träffa en lika knäpp jäkel som mig själv på Pinglans blogg 🙂 En riktig musiknörd menar jag. Jag har sagt det förut och säger igen. Jag älskar allt från hårdrock till opera. Det enda jag inte klarar är som sagt dunka dunka med robotar och gospel. Inget ont om religion det får var och en ha som de vill men när folk bara gapar i mun på varandra det klarar jag inte.
Jädrigt kul att höra att du tagit till dig Vége Van. Väntar mig inte att det ska vara så många som ska göra det inom ESC-bubblan. Menar absolut inget nedsättande med de orden men ESC och i synnerhet MF ser jag mer som ett forum för mer lättillgängliga låtar, lättrallade så att säga. Absolut inget ont i det för jag gillar själv lättillgänliga låtar för annars hade jag givetvis inte varit här. Grejen är bara att för mig är musik så mycket mer och därför är det kul att se att du tagit till dig detta underbara lilla flyta iväg bidrag. KUL som attan 🙂
När det gäller dig Adri så vet jag att du svarat på det där förut. Tänkte bara att eftersom det är ett bidrag som kräver tid så kanske du har tagit det till dig mer nu 🙂 Men jag har också förstått att du precis som jag verkar se Heat 2 i Ungern som överlägset de andra två
För er övriga här. Ge inte upp Vége Van. Om ni bara hittar en bråkdel av det jag hittat kommer ni att ha jädrigt mysiga musikstunder framför er. Jag och gumman satt och myste häromdagen och jag vet inte hur många gånger i rad låten gick 🙂
Förresten Pinglan. Fortfarande ingen liten liten jäkel som har klättrat upp på din axel och viskar i ditt öra om hur jädra vacker “Vége van är? 🙂
@Micke, 🙂 Om det inte vore för ditt “tjat” så hade låten varit glömd för längesedan men eftersom jag vet att du sållat fram riktiga pärlor tidigare så får den sig en spelning lite då och då… men än har det inte hänt något.
Lite “tjat” gör alltid gott 🙂
Min TOPP 10 av det som fortfarande är kvar:
1. “Vége van“, The Couple – UNGERN
2. “Momento crítico“, Maika Barbero – SPANIEN
3. “Historyja majho zyccia“, Navi Band – VITRYSSLAND
4 “Blackbird“, Norma John – FINLAND
5. “Zatsiluyu”, NAVSI100 – UKRAINA
6. “Tonight“, Deborah C & Josef Tabone – MALTA
7. “Father’s eyes“, Pál Benjámin – UNGERN
8. “Skuggamynd“, Erna Mist Pétursdóttir – ISLAND
9. “Fighting to survive“, Cherton Caruana – MALTA
10. “Treystu á mig“, Sólveig Ásgeirsdóttir – ISLAND
Hoppas det inte finns fler bidrag bland dem som jag måste knacka på dig och “tjata” om 🙂
@Micke: Intressant, här kommer min topp av det som fortfarande är kvar! 🙂
1. ISLAND: Bammbaramm/Bammbaramm
2. LITAUEN: I’m like a wolf
3. ESTLAND: Feel me now
4. ESTLAND: Spirit animal
5. ESTLAND: Verona
6. ISLAND: Heim till þín/Get back home
7. LETTLAND: One by one
8. ISLAND: Treystu á mig/Trust in me
9. SCHWEIZ: Apollo
10. SPANIEN: Contigo
11. UNGERN: Kalandor
12. LETTLAND: Rage love
13. FINLAND: Blackbird
14. SCHWEIZ: Gold (Den som för tillfället växer mest)
15. UNGERN: Hosszú idök
16. GEORGIEN: Keep the faith
17. ESTLAND: In or out
18. Malta: Tonight
19. VITRYSSLAND: Historya majho zyccia
20. LETTLAND: We are angels
21. MALTA: Seconds away
22. ALBANIEN: Botë (Ser faktiskt fram emot den engelska versionen väldigt mycket)
23. SCHWEIZ: Cet air la (Den som tyvärr sjunker mest på min lista)
24. UNGERN: Frozen king
25. UNGERN: Deák