“Inför ESC 2016” – Del 2 – Resultat
2016-04-29 (fredag)Schlagerpinglan: På fredagskvällen sändes det andra avsnittet av SVT:s “Inför Eurovision Song Contest 2016” och för er som missade det eller vill se det igen så finns det på svtplay.se fram tills den 29:e maj.
Vill ni endast lyssna på de berörda bidragen och veta hur panelen röstade så ser ni deras betyg här nedan tillsammans med länkar till både ländernas infosidor här på bloggen (klicka på flaggorna) och bidragen (klicka på låttitlarna):
Del 2 av “Inför ESC 2016” – Resultatet: | Oscar Zia |
Njol Badjie |
Helena Paparizou |
Wiktoria Johansson |
||
Frankrike – “J’ai cherché“ Amir |
39,5 p. | 10 | 10 | 9,5 | 10 | |
Malta – “Walk On Water“ Ira Losco |
35 p. | 9 | 10 | 8 | 8 | |
Estland – “Play“ Jüri Pootsmann |
31 p. | 9 | 8 | 7 | 7 | |
Azerbajdzjan – “Miracle“ Samra |
29 p. | 6 | 7 | 8 | 8 | |
Italien – “No Degree of Separation“ Francesca Michielin |
29 p. | 9 | 5 | 9 | 6 | |
Tjeckien – “I Stand“ Gabriela Gunčíková |
29 p. | 8 | 6 | 8 | 7 | |
Cypern – “Alter Ego“ Minus One |
25 p. | 6 | 6 | 8 | 5 | |
Bosnien och Hercegovina “Ljubav je“, Dalal & Deen feat. Ana Rucner and Jala |
20 p. | 4 | 5 | 7 | 4 | |
Österrike – “Loin d’ici“ ZOË |
18 p. | 8 | 2 | 6 | 2 | |
Island – “Hear them calling“ Greta Salóme |
15 p. | 3 | 2 | 5 | 5 | |
Montenegro – “The Real Thing“ Highway |
5 p. | 0 | 0 | 5 | 0 |
Uppdaterat: | |
Resultatet av SVT:s webbomröstning | |
1. Frankrike: Amir – ”J’ai cherché” | 43% |
2. Italien: Francesca Michielin – ”No Degree of Separation” | 14% |
3. Cypern: Minus One – ”Alter Ego” | 6% |
4. Österrike: ZOË – ”Loin d’ici” | 6% |
5. Island: Greta Salóme – ”Hear Them Calling” | 6% |
6. Tjeckien: Gabriela Gunčíková – ”I Stand” | 5% |
7. Estland: Jüri Pootsmann – ”Play” | 5% |
8. Azerbajdzjan: Samra – ”Miracle” | 5% |
9. Malta: Ira Losco – ”Walk On Water” | 5% |
10. Montenegro: Highway – ”The Real Thing” | 3% |
11. Bosnien och Hercegovina: Dalal & Deen och Ana Rucner och Jala – ”Ljubav je” |
3% |
(Källa: svt.se/melodifestivalen) |
Schlagerpinglan: Jag kan inte riktigt släppa det här att Wiktoria ska sitta i den svenska juryn i ESC 2016. Någon som vet NÄR det blev bestämt att hon platsade i juryn? Före eller efter hon gick ut med att hon rankar bidragen från t.ex. Ryssland och Cypern väldigt lågt och förmodligen kommer att garantera Frankrike sin 12:a? Och, med tanke på hennes “Molly, my girl”-utrop när Maltas bidrag behandlades: Hur väl känner de två varandra och var går gränsen där man räknas ha “anknytning till något av de tävlande bidragen”?
När jag ändå är inne på juryfrågan så är jag dessutom lite tveksam till hur man kan låta två kompisar sitta i samma femmanna-jury? Finns det inte en risk att medlemmar i samma kompisgäng representerar ungefär samma musiksmak och man i stället borde sträva efter att låta juryn representera olika smakriktningar? (Enligt svt.se är Wiktoria och Anton Ewald väldigt goda vänner och svt skulle väl aldrig skriva osanningar? 😉 )
Vad jag tyckte om kvällens program? Jag vet faktiskt inte, jag var så distraherad av juryfrågan som överskuggade allt annat. Det är i alla fall bättre än förra årets säsong, men det säger ju egentligen inte så mycket. 🙂
Uppdaterat: Mer om “Inför ESC 2016”-avsnitten hittar ni här:
“Inför ESC 2016” – del 1: – Inför programmet – Resultatet av del 1
“Inför ESC 2016” – del 2: – Inför programmet – Resultatet av del 2
“Inför ESC 2016” – del 3: – Inför programmet – Resultatet av del 3
“Inför ESC 2016” – del 4: – Inför programmet – Resultatet av del 4
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest
Därför håller jag med om att en större jurygrupp kanske bör bestämma istället för bara 5×42 personer(Menar det där med Anton och Wiktoria
Haha, gillar Björkmans fel om att Samra är 30 år… 21 år fyllda är hon.
I övrigt ett helt okej program. Återigen är det Helena som är stommen och hon får alla diskussioner att gå från flams och trams till att faktiskt bli givande. Bosniens låt var ett klockrent exempel, Armeniens i tisdags likaså.
Min favorit del var när Helena fick tyst på Oskar när han tänkte säga något dumt 😛
Jag kan delvis hålla med om Wiktoria-frågan. Jag skriver delvis för att hon är ändå bara 1/5 så inget av Sveriges resultat är skrivet i sten bara för att vi vet vad hon gillar 🙂
Sen hoppas man väl ändå att Anton Ewald och Wiktoria, 22 och 19, är så vuxna så att de inser att i ett sånt här seriöst sammanhang ska man tänka självständigt och inte bara fokusera på sina kompisar 🙂 så att de är kompisar stör mig inte. + rösterna kontrolleras ju så misstänks något kommer ju deras röster ogiltigförklaras så som det hände med Montenegro i fjol så även om de är så omogna och röstar likadant så tror jag det kommer bli bra till slut ändå 🙂
Sen till kvällens program: de fyra panelmedlemmarna skötte sig utmärkt, Christer har fortfarande inte så bra koll (1. säger att Samra är 30 och 2. inte gömmer sina åsikter vidare bra).
Sen fattar jag noll av vad panelen sa att Island inte är nytänkande och att de “luktar Loreen och Måns”. Jag kan se några små, små likheter med Loreens typ av framträdande. Men att jämföra Islands framträdande med Måns’ framträdande är som att jämföra vindruvor med ananas. De är ju verkligen helt, helt olika (i mina ögon i alla fall).
Men det är ju bara en smaksak, jag tycker fortfarande att panelmedlemmarna, speciellt Oscar och Wiktoria faktiskt, gjorde bra ifrån sig 🙂 Helena och Njol gjorde inte några större fel men Helena känns mer bara “generös för att vara snäll” och därför inte helt äkta 🙂 och Njol gjorde inte dåligt ifrån sig heller men han gjorde än en gång inte så mycket väsen av sig.
Nej jag hoppas att panelen var ute och cyklade och att ESC-publiken tar till sig Island och ger den ett respektabelt resultat. Vilket jag tror också, tror för tillfället det blir en 14-16:e plats i final för Island 🙂
@Adri, Jag är övertygad om att både Wiktoria och Anton tar uppdraget seriöst och kommer att rösta självständigt, det är absolut inte mot dem personligen som jag riktar mina frågetecken utan mot de som valde ut jurymedlemmarna. Programmet spelades ju in för en tid sedan och jurymedlemmarna presenterades nyligen så jag tycker att det är intressant att få veta om de som valde ut jurymedlemmarna redan på förhand visste om deras inställning till vissa bidrag.
låten är tråkig, är allt wiktoria har att säga. vad gör hon där? jag kanske inte alltid håller med oscar och den de andra men dom förklarar sig iallafall. speciellt Oscar o Helena
@Alex det är därför jag säger att jag vill ha kunnigt folk i en jury. Folk som tycker mer än att den är bra eller dålig, som ser på bidraget i helhet och inte om han eller hon är snygg, om han eller hon har snygga kläder. Ett bra exempel är ju vår stackars rumän. Innan liveframträdandet kom dömde folk efter hur det lät och de flesta verkade gilla låten. Sedan kom det i många ögon, även mina, lite märkliga framträdandet. Personligen tyckte jag det var tråkigt att de inte fick till det bättre men tänkte inte mer på det. Men sedan märkte jag plötsligt att folk i allmänhet inte pratade om bidraget längre utan framträdandet och dömde efter det. Plötsligt tyckte folk inte om låten längre. På frågan vad som är kunnigt folk. Mycket enkelt, kunnigt folk ser genom sådant och bedömer låten och sångarens röst. “okunnigt” folk tänker inte så.
Som jag sa, jag vill helst ha en mastodontjury bestående av alla generationer och “klasser”. Kunnigt folk som vet vad de ska se på i ett bidrag. Vill helst slippa småtjejsröstande tittare som “oh va han är snygg” röstar. Men i den verklighet vi lever i nu med en urtöntig jury bestående av fem pers finns det bara en sak att säga: Vad ska vi med den till?
Förra året berättade jag om eurojury, som var då på internet. I år är det istället på TV och det går ikväll, med Karl William Lund som programledare. Jag vet inte om SVT eller någon annan svensk kanal sänder detta då det är kungens födelsedag som står i centrum. På tal om kungen, grattis på födelsedagen herr Kung.
Men här är en länk till eurojury: http://eurovoix.com/2016/04/30/tonight-eurojury-2016/
@Micke, men är du säker på att småtjejsröstandet är så otrolig utbredd i ESC? Förra året skulle Italien ha vunnit på folkets röst, Ryssland kommit tvåa. Det enda exemplet jag kan komma på där jag misstänker att flickröster spelade en avgörande roll var väl Sverige 2011 med Saade, men då hade både folket och juryn Sverige på topp 10. Känns som att det där problemet är alldeles för konsentrerat till melodifestivalen och att intresset bland de yngre inte finns i ESC på samma sätt. Det är mer komplicerat, på engelska, bidrag från olika kulturer. Inte kommer jag ihåg att så många i låg/mellanstadieklassen var intresserad av ESC och tvivlar att det förändrats nämnvärt till nu. Sitter och granskar topp 10-resultaten sedan 2008 nu och hittar inga som helst tendenser till någon bias för unga, snygga killar med “tveksamma” kompositioner.
Om det är något som juryn har bidragit med i mitt tycke så är det att radiofiera tävlingen till att bli just melodifestivalen, för alla jurys röstar alltid på Sverige, Azerbajdzjan och den typiska moderna mellopop-låten, framför kulturella bidrag som är svårare att ta till sig men som ändå har en identitiet. För mig symboliserar juryn någon slags överlägsenhet som jag vill spy över, för deras smak är mer eller mindre den smak som finns hos musikproducenter idag: lätttillgängligt, dansvänligt och robotdansare. Därför kommer inte ett bidrag som Italiens ifjol att vinna tävlingen igen.
Alltså Italiens låt år 2015 är så bra att det är sjukt. Helt otroligt bra. Måns förtjänade nog vinsten. Lyssnade på den häromdan och då.kom jag att tänka, a men den var bättre än vad jag minns. Sedan hade han väl kanske hela paketet.
Utan att ranka måns dåligt måste jag säga att jag älskade Italien lite mer.
Snacka om klass när det kommer till Italien 2015
@Micke: Du får såklart till 100% tycka vad du vill, men i instruktionerna som juryn fått står det att man även ska ta in i rankingen “scenframträdande” och då är det ju mycket det visuella man pratar om 🙂 Hur det ser ut och hur väl det passar låten 🙂 Så att Rumänien sjönk hos folk efter att de sett live-versionen är inget som jag är emot 🙂
Sen tänker jag också att, visst musiken är det viktigaste, men ESC är också ett TV-program så det ska ju faktiskt tillfredsställa ögonen också och ge underhållning också 🙂 Då menar jag inte att man ska ge röster för “att sångaren ser bra ut”. Men att man absolut kan ge pluspoäng till ett snyggt och välgenomtänkt, visuellt framträdande 🙂 Både 2014 och 2015 tror jag det visuella låg bakom mycket och det tycker jag gjorde båda två till värdiga vinnare 🙂
@Adri det är det jag pratar om. Läs igen får du se 🙂 Jag pratar om hur jag vill att det ska vara för att följa grundtanken med ESC så långt det är möjligt. Jag vet vad det står i regler och så men dessa behöver ju inte alltid följa ens egen önskan. Eller hur? 🙂
Vet ni vad det värsta jag vet inom nutida ESC är. Ja än mer i MF. När folk som Oskar Zia sätter sig upp på att veta hur ESC ska fungera. När han gillar ett bidrag kommer kommentaren “Så underbar och så nutida och modern. Och något han inte gillar “Så tråkig och ouppdaterad och gammal. Som jag sagt här det är inte ofta jag blir arg och irriterad men där är det nära. När folk vill göra ESC till någon moderna hitlista från 2016 då jädrar är det nära till min årliga ilska som händer en gång om året.
I dont give a shit about how new or old a song is. Bara fullständiga nobodys tror sig ha rätt att bestämma sånt där. Är låten bra så är den bra om det så är 1950-tals sound eller 2015-tals sound
Snälla kommentera inte det där för det är det enda som kan göra mig arg i det här. Högdragna individer som tror sig veta bäst.
@Johan, du har definitivt rätt om att snåflicksröstandet än så länge är nedtryckt till en hyfsad nivå i ESC. Det är därför det fortfarande går att se på ESC oavsett vilken musikstil man gillar. Tack för det Europa och shame on you Sweden 🙂
@Micke: ojdå… ja där blev det lite fel av mig ser jag. Sorry bout that. 🙂
No worries just keep on talking 🙂