Första delen av SVT:s “Inför ESC 2015”
2015-04-21 (tisdag)Schlagerpinglan: I kväll är det dags för det första programmet av SVT:s “Inför Eurovision Song Contest 2015” som leds av Sarah Dawn Finer och Christer Björkman och vars panel, som sagt, består utav Kristin Amparo, Tess Merkel och Eric Saade.
Först ut bland bidragen är åtta låtar från den första semifinalen samt de två förkvalificerade bidragen från Frankrike och Australien. Här nedan ser ni dem alla, inkl. länkar till info om bidragen (klicka på flaggorna) samt officiella videor, i den ordning jag personligen för tillfället rangordnar dem:
SVT:s “Inför ESC 2015” Del 1 (i den ordning jag personligen rankar bidragen): | |||
1. | Estland – “Goodbye To Yesterday“, Elina Born & Stig Rästa | startnr. 7 | |
2. | Australien – “Tonight Again“, Guy Sebastian | finalist | |
3. | Belgien – “Rhythm Inside“, Loïc Nottet | startnr. 3 | |
4. | Makedonien – “Autumn Leaves“, Daniel Kajmakoski | startnr. 8 | |
5. | Nederländerna – “Walk Along“, Trijntje Oosterhuis | startnr. 4 | |
6. | Moldavien – “I Want Your Love“, Eduard Romanyuta | startnr. 1 | |
7. | Frankrike – “N’oubliez Pas“, Lisa Angell | finalist | |
8. | Grekland – “One Last Breath“, Maria-Eleni Kyriakou | startnr. 6 | |
9. | Armenien – “Face The Shadow“, Genealogy | startnr. 2 | |
10. | Finland – “Aina Mun Pitää“, Pertti Kurikan Nimipäivät | startnr. 5 |
Schlagerpinglan: Eftersom förra årets Inför-program blev betydligt bättre än jag trodde så hoppas jag på en liknande uppryckning i år. Att de återinför betygsättningen är t.ex. en önskan som jag tycker borde vara ganska enkel att uppfylla. Vi får väl se hur det går. Annars så har man ju alltid Finlands motsvarighet att falla tillbaka på, De Eurovisa, som startar sin säsong med program nr 1 söndagen den 26:e april. 😉
Vad gäller de bidrag som SVT behandlar i kväll så har jag, precis som vid min inledande semifinal-ett-lista den 18:e mars, Estland som ohotad etta och Finland på säker jumboplats. Däremellan har det dock skett en del förändringar. Främst så är det Nederländerna som har tappat en del (börjar bli lite långrandig) medan Belgien (frisk fläkt) och Moldavien (ignorerar framträdandet, bedömer enbart låten) båda klättrat uppåt.
När det kommer till de båda final-bidragen så har Frankrikes ballad tappat lite av sin forna glans medan Australiens glada låt växt till sig rejält.
Så där ja, då är det bara att invänta programstart (kl. 21:00 i SVT1 och SVTPlay) och hålla tummarna för att “Inför ESC”, som en gång i tiden tillhörde mina favoritprogram, visar att det fortsätter att utvecklas åt rätt håll. 🙂
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest
Belgien min favorit och ohotad etta bedöms redan ikväll ska bli väldigt intressant att se vad panelen tycker om den. Även Moldavien och Finland ska bli spännande att höra deras åsikter.
1. Estland
2. Belgien
3. Australien
4. Makedonien
5. Frankrike
6. Grekland
7. Armenien
8. Nederländerna
9. Moldavien
10. Finland
@Kerstin, Mmm… speciellt Moldaviens bidrag ser jag fram emot att höra åsikterna om. I vanliga fall brukar jag tycka att det är konstigt att gästerna i programmet ej sett uttagningarna utan endast de officiella videorna… men i det här fallet så hoppas jag på en oinsatt panel, så att inte omdömet förblindas helt av finalframträdandet (eller de övriga PR-framträdanden Eduard gjort, för den delen). 🙂
Enda bidragen som är intressanta här är Estland, Frankrike och Belgien. Jag är fortfarande arg för att Australien ens får vara med och troligen vinna trots att låten inte är något speciellt alls i mina öron. Men ja ska bli skoj att höra vad panelen tycker!
Tre av mina numera nio favvisar visar sig ikväll. Dessa är Frankrike, Estland och Belgien. Håller även Nederländerna som ett bra bidrag men därefter är det tämligen tomt. Mina två absoluta bottennapp visar sig även de ikväll och de är Finland och Moldavien. I synnerhet då det sistnämnda som tyvärr får äran att inleda hela ESC. Iofs kanske det bara är bra för då kan det ju bara bli bättre efteråt 🙂
Jag håller mina förhoppningar på programmet väldigt lågt för att inte än en gång bli grymt besviken. Vet att vi aldrig får tillbaka Lundin och det gamla stuket men nog fasen ska de väl kunna göra något bättre än vad de hittills hittat på efter omgörningarna. Men som sagt jag väntar mig inga mirakel. Sarah kommer att leverera det är jag säker på men sedan????????????
Helt enig med dig Schlagerpinglan om att De Eurovisa är ett bättre program om än inget mirakelprogram. Men ganska så trevligt och med betyg 🙂
Ska inte Montenegro vara med i första avsnittet?
@Sandra, Enligt den info jag hittat så kommer Montenegro (som startar som nr 4 i den andra semifinalen) att dyka upp i det tredje programmet den 5:e maj.
Någonting säger mig att panelen kommer att älska Finlands bidrag enbart för att det är politiskt korrekt. Jag hoppas inte det, men något säger mig att det kommer att bli så!
Estland 1:a bland dessa
Finland ohotad sista plats!!
Fö får jag se…kan bli lite hur som..
Äntligen tog de tillbaks poängsystemet…!! Även om jag personligen föredrog det gamla 0 till 5 men ändå.
@Lukas, Det är i alla fall betyg, och det är ett stor steg i rätt riktning enligt mig. 😀 Att sedan Christer Björkman ger Moldavien en 8:a ger mig ytterligare anledningar att tycka om detta nya format, även om jag hoppats att panelen vore lite mer insatt. Men, men… man måste ju inte vara ESC-fanatiker för att få uttala sig… hur frustrerande det än är att lyssna när någon inte riktigt vet vad de pratar om. 😉
Tycker inte nån i panelen har nåt vettigt att säga faktiskt. De behöver inte alls vara insatta men man tycker att det ska ges nån motivering med tanke på att de alla är musiker, men icke.
E Saade måste vara bland de sämsta gästerna man haft!
@Jompa, Vad gäller panelen så håller jag faktiskt med dig. De är musiker och borde ha något intressant att säga, även om de är ointresserade av ESC, men de imponerar inte så mycket på mig så här långt. Kanske (förhoppningsvis) blir de bättre lite längre fram i programmen.
@Nathalie, Se där, du var inne på helt rätt spår. Kommer dock aldrig att förstå mig på personer som ger full pott till bidrag de egentligen inte tycker om. Men samtidigt… jag ger själv extrapoäng till de som skickar inhemska bidrag så vi har väl alla våra speciella sätt att bedöma bidragen på. 🙂
Jag får väl lägga till en extra kommentar här eftersom jag blev lite hoppfull när Björkman gav Moldavien en 8:a. Nu när jag sett att han gav Frankrike en 0:a så tror jag inte att hans poäng är baserat på någon professionell kunskap utan, som hos alla oss andra, endast grundar sig i personlig smak.
Kul iaf att de uppskattade den härliga, souliga som Australien ställer upp med
Älskar, bara älskar blåset!!! 🙂 Tummen upp!!
Ok nu ska jag bli jädrigt kritisk. Har det att göra med att panelen tyckte så illa om Frankrike som är en favvis för mig. No way. Smak kan man aldrig diskutera. Däremot blir jag så less på att de inte förstår poängsystemet. Först och främst vill jag säga ett stort, stort tack till att de tog 0-10 istället för det otillräckliga 0-5 som säger absolut ingenting. Så varför är jag då sur på poängbedömningen? Därför att ingen i juryn tycks fatta vad en tia i betyg betyder. En tia betyder att låten inte kan bli bättre. Inbilla mig att alla fem tyckte detta var en av tidernas bästa låtar. Personligen fullkomligt älskar jag Norges bidrag som bara blir bättre och bättre och bättre men no way in hell att den kan få en tia. Det är en solklar nia. Lär er hur man sätter betyg om ni ska sitta i en panel.
Slutgnällt. I övrigt tyckte jag det var ett stag framåt i jämförelse med senaste årens program. Tvärtemot panelen älskar jag Frankrikes bidrag som fick en ytterligare skjuts uppåt för mig en solklar åtta, vilket även Estland får. Men snälla de som bestämmer varför koncentrerade ni videon till hennes del? Det är ju Stig Rästas del som är den bärande. Christer Björkmans åtta till Moldavien och nolla till Frankrike får mig att säga PENSIONSDAGS 🙂 Jag gav Moldavien en ny chans och nollställde mig men förutom att jag är en nolla så är även Moldaviens bidrag det 🙂 EN FET NOLLA
Tror att Australien kan vinna allt, ÄLSKAR låten 😀
Dessutom tycker jag inte att Finlands låt är SÅ dålig…
Att Christer Björkman ger en 8 till Moldavien betyder ingenting- förra året sa han att Lettland skulle komma i topp tio och de tog sig inte ens till final. Vad gäller Frankrike blir jag provocerad av det dåliga betyget men håller med om att det nog inte kommer gå så bra(tyvärr). Sedan undrar jag på riktigt om de var fulla som gav tior till Australien eller om det var uppgjort från början för att folk skulle bli mer positivt inställda (jag har ju sagt hela tiden att deras vinst är uppgjort och kommer stå fast vid det om så är fallet) Var också intressant att höra att det ‘r bestämt att det blir Tyskland som hostar med de om de vinner. Australien är ju LÅNGT ifrån det bästa bidraget i år och efter att ha sett hans live-framträdande från Amsterdam förstår jag inte hur oddsen fortfarande kan vara så låga!
@Hannes, Australien tillhör ett av de länder som även jag tror har chansen att vinna allt, tillsammans med bl.a. Sverige, Italien, Estland och kanske något annat land (beroende på hur vindarna blåser i mitten av maj). Den fortsätter att klättra på min lista och har egentligen inget som talar emot sig. Kan även erkänna att jag vid den korta SVT-presentationen tänkte att Finlands bidrag “inte var så dåligt iallafall”. Men jag tror nog att det snarare beror på att jag vant mig vid låten än att jag gillar den “på riktigt”. 🙂
Mitt problem med Australien är inte låten utan hans “sångröst.” Ibland går man igång på vissa grejer och ibland det direkt motsatta. I den senare kategorin ingår definitivt för mig killar som sjunger i falsett.
Johanna jag blir också provocerad av det dåliga betyget för Frankrike men än mer av det som Björkman spydde ur sig om att den inte var tillräckligt modern. My oh my han om någon borde väl veta vad ESC handlar om. Ganska kul dessutom med tanke på att han bara häromdagen stod och sa att han gärna sett mer “imorgon är en annan dag” låtar i ESC.
@Johanna, Här kan jag inget annat än att hålla med dig vad gäller Björkmans Moldavien-8:a – den betyder (tyvärr) inte så mycket mer än att han själv tror på bidraget. Jag håller dock fast vid att jag själv gillar låten och hoppas att den (mot alla odds) går vidare, men ger inte mycket för att den får stöd från det hållet.
Vad gäller Australien så förstår jag på sätt och vis din reaktion men eftersom jag själv gillar låten så väljer jag att glädja mig åt de positiva tongångarna. 🙂 Guys framträdande i Amsterdam tyckte jag däremot var positivt vad gäller sångrösten… men när det kommer till själva scenshowen så räknar jag med att de har ytterligare en tre, fyra äss i rockärmen.
Jag måste faktiskt säga att jag är positivt överraskad! Även om panelen är lite “flummig” så var poängen tillbaks och det var fem personer igen istället för tre. Jag kan absolut förstå Australiens framgång men vad jag dock inte kan förstå är hur Kristin säger att Finland är mellan 0 och 10 och ger 10, det känns som det logiska skulle vara att ge typ en femma då kan jag tycka.
Sen tycker jag att deras motiveringar till betygen i vissa fall var lite knas. Till exempel Grekland och Belgien. Speciellt Tess lät så positiv men gav bara fyra till en del bidrag. Jaja, vi alla har väl olika betygskriterier. Jag skulle ge tia till Estland (i detta program, har rätt många tior i år).
Det handlar tyvärr nog helt enkelt om att de inte förstår poängsystemet 0-10. 10 betyder alltså att låten inte kan bli bättre. Inte direkt så det lät under Kristins utläggning eller? 🙂
10 = Enorm
9 = Mycket bra
8 = Mer än bra
7 = Bra
6 = Mer än godkänd
5 = Godkänd
4 = Inte fullt godkänd
3 = Dålig
2 = Mer än dålig
1 = Mycket dålig
0 = Enormt dålig
Många här (eller typ två, tre) som stör sig på att de var hårda mot Frankrike. Det bryr jag mig inte om då Frankrike inte är nåt för mig ändå. Dock så tycker jag att de var alldelles för hårda mot Armenien, visst har de rätt i att den är lite schizofren men i det fallet stör det mig inte alls (till skillnad från det hemskaste av hemska, Makedonien 2013. Det är eurovision-trauma när det är som värst)
Som sagt så tycker jag att motiveringarna ibland var lite knas “jag fattar inte låten så det blir en etta” eller till exempel så lät Kristin rätt positiv till Estland och sa bara några småsaker hon inte gillade (bland annat videon) men ger den bara en fyra. Jaja, man bestämmer väl varje betygskriterie själv antar jag. Estland är i alla fall en solklar tia från mig 😀
@Micke, Mmmm…. problemet när man ger betyg så här är ju att alla inte alltid har samma ramar, vilket Kristin verkligen bevisade. Om man följer en 10-gradig skala så tycker jag personligen att en 10:a är ett perfekt bidrag som inte går att förbättra på något sätt… men tydligen är det en uppfattning som inte alla andra följer, vilket gör att det blir svårt att jämföra betygen.
På en femgradig skala så tycker jag att Estland är en 5:a men skulle det vara en 10-gradig skala så tror jag att jag nöjt mig med en 9:a… för det finns alltid vissa delar som kan putsas på. 🙂
Sedan undrar jag också varför de gillar Makedoniens bidrag så mycket? Jag har fram tills nu absolut inte kunnat se det bidraget i final men kanske får tänka om lite…..
@Adri, Motiveringen till vissas låga betyg till Armenien störde även mig eftersom hon verkade tro att de hade svårigheter att bestämma vilka artister de skulle välja. :O Armeninen är ju tvärtom ett av de länder som har en solklar plan kring deras bidrag. De visste till 100% vilka artister de skulle välja och vad deras bidrag står för… att påstå något annat speglar bara panel-medlemmens okunskap. Att man sedan inte gillar låten är ju en helt annan sak.
Ok Adri då vet vi att Estlands bidrag i år är ett av tidernas bästa bidrag för dig 🙂
Men jag håller med dig Adri om att det var väldigt märkliga motivering och betyg ikväll. Ändå ett hyfsat program
@Johanna, Till en början så trodde jag att jag var ganska ensam om att tycka om den makedonska versionen av Makedoniens bidrag, men efter att det byttes tillbaka till engelska (som det från början var menat att framföras på) så verkar det som att allt fler gillar låten. Att sedan SVT-panelen även verkar gilla låten ser jag som ett positivt tecken… kanske, kanske kan de ta sig vidare till final ändå… även om jag i nuläget har lite svårt att tro det.
@Schlagerpinglan För mig var det helt tvärtom! Jag gillade låten på makedonska- då hade jag tyckt den skulle vara i final men nu tycker jag den är oerhört intetsägande och den ger mig absolut ingenting (sedan är den ju långt ifrån sämst i år så en finalplats hade väl ändå känts ok även om jag själv rankar den mycket lägre) och ja, jag gillar låtar som får mig att känna något!
@Johanna, Skulle jag få välja själv så hade jag föredragit den makedonska versionen då den känns mysig på något vis. Den engelska versionen känns som en helt annan låt och betydligt dystrare… men eftersom jag gillar den också så har jag inte så mycket emot att de gick över till ett nytt språk utan ser det som att jag nu har två bra låtar att lyssna på. 🙂
Nja jag är inte lika kräsen med höga betyg som du Micke (vet inte ok kräsen är rätt ord, men jag är trött så det är det bästa jag har att komma med nu 😛 )
Vi har nog inte samma kriterier angående de olika betygen 🙂
Micke, även om vi kan tycka olika ibland så håller jag fullständigt med dig om betygsystemet. Min tolkning liknar din.
10+= 1 av 50 år
10 = 1 av 10 år
10 -= 1 av 3 år
9+ = 1 av 2 år
9 = 2 av 3 år
9- = Nästan varje år osv…
Annars urvattnar man betygsystemets dynamiska omfång i det här fallet.
Jag måste fråga Kerstin om vad intrycket av Saades allmänt intellektuella utstrålning och sedan tolkandet av Belgiens betyg 1 kan upplevas, när man själv gillar låten som vi?! 🙁
Stundtals omotiverade poäng, men det har alltid förekommit i panelerna genom åren. Är lite positivt överraskad ändå även om jag tycker att de kunde bytt ut två mot Tomas Lundin och Björn Kjellman. Tycker Amparo hade svårt att greppa 0-10 då hon kommenterade att 4 poäng “ändå var högt”..? Va?
Sarah står för den största behållningen och Christer var ojämnast då han ibland briljerade och bitvis halkade ner på dagisnivå tillsammans med Saade och tyvärr även Tess ibland. Tror jag har lite för höga förväntningar på paneldeltagarna.
Så här ser resultaten från melodifestivalens undersökning ut idag(man kan rösta på http://www.svt.se/melodifestivalen)
1. Australien 49%
2. Estland 16%
3. Finland 8%
4. Makedonien 7%
5. Belgien 6%
6. Nederländerna 5%
7. Frankrike 4%
8. Moldavien 2%
8. Grekland 2%
10. Armenien 1%
Och må Grekland sjunga sitt bidrag på grekiska!
Det finns en grekisk verision, men den engelska är bättre
https://m.youtube.com/watch?v=7Ej34YhRTdQ
Vet faktiskt inte riktigt var jag ska börja, jag är alldeles yr i huvudet efter gårdagens inför program. För mig det sämsta ever. Sarah och Christer var de enda som åtminstone kunde hålla programmet på en någorlunda nivå men panelen med de s.k experterna var helt kass. Hade dom överhuvudtaget lyssnat på bidragen innan dom satte sig i studion och spelade in programmet. Jag tycker man kan förbereda sig vad man ska säga om låtarna så vi som älskar ESC och de här inför programmen faktiskt får vettiga motiveringar. Det känns inte som en enda av de tre som satt i panelen bryr sig om låtarna. Kristin mumlade och jag begrep inte hälften av vad hon menade, Eric verkade tycka det mesta var skräp och så har vi Tess som kastade ur sig att Frankrikes bidrag var en bajskorv. Nu råkar inte jag heller gilla det franska bidraget men jag har aldrig någonsin inte ens när jag var fem år använt den intelligenta vokabulären som Tess använde sig av. Där stängde jag av min teve, jag fick helt enkelt nog av detta trams. Försök inte inbilla mig att alla fem personer ger tio poäng till Australien, jag köper det inte. Jag säger god natt till detta inför program.
Josef, ska besvara din fråga. Jag älskar Belgiens bidrag och även om samtliga fem igår gett bidraget noll poäng så hade det inte ändrat min uppfattning fast det är så klart roligare när många gillar det. Alla har olika smak och vill Saade ge bidraget en poäng så ska han naturligtvis göra det men vad exakt är motiveringen? Nej han hade ingen vettig motivering men det hade ingen av de två andra heller igår i samtliga bidrag.
Om det inte funkar finns det här istället http://www.getgreekmusic.gr/
Josef och Kerstin: Jag köper er besatthet över Belgiens bidrag 🙂 jag gillade det inte alls i början utan rankade den bland de sämsta. sedan lyssnade jag lite mer med allvar och då växte den. Den har sedan fortsatt att växa och har nu gått in i min topp där det tidigare var sju bidrag men numera finns där nio .-)
Sedan Kerstin så är vi på helt samma linje med Australien. Årets löjligaste TV överhuvudtaget. Som du sa “Inbilla mig att de alla fem tycker den är en tia. Sedan blev jag grymt besviken på Sarah. Hon var överlägset bäst och höll ihop det bra inledningsvis men sedan blev det lekstuga. Det finns en regel för mig och jag hoppas för de flesta och det är att man hånar inte bidrag eller personer som tycker om vissa bidrag. Tyvärr föll hon in i det lågvattenmärket när hon började skratta och flamsa när folk fjantade sig med att de började somna under bidrag eller sa något riktigt nedlåtande. Klart minus för sarah.
Om man har nån som helst uppfostran och respekt för andra människor håller man sig för god för sådant. Det värsta någonsin var måns Zelmerlöws sågning av Lettlands bidrag (tror jag det var) ett år. Men i år fanns det mycket sådant.
Jag tror att de flesta som läser min skit vet vid det här laget att Moldavien är det särklassiskt sämsta bidraget i år i mina ögon. Men hur jädra dåligt jag än tycker det så skulle jag aldrig skratta åt eller på andra sätt håna personer som möjligen tycker om det. Det där ligger under vanligt mänskligt uppförande. Så jädra lågt och ser jag det igen så gör jag som Kerstin gjorde. Speciellt två kommentarer var så jädra över gränsen. Ett från Tess, tror jag det var, om Moldavien och ett av Saade om Frankrike.
Men vad skoj Micke 🙂 att du också ser Belgien som en “växare”. Jag håller med dig Kerstin, det har gått för långt med tramset. Jag förstår inte denna utvalda panel som ska vara musiker och verkar noll intresserade av ESC. Jag citerar Saade efter frågan till vilken relation varje deltagare har till eurovision tidigare. “Nej jag jobbar så mycket så jag har inte haft tid att kolla under senare år”
Om han jobbar så mycket, och verkar enligt sig själv vara en superviktig artist, vad gör han då i detta panelprogram där han endast gör bort sig?! Han kanske trots sin mycket unga ålder inte får karrriären att ta fart, och måste därmed drista sig i inblandning till en nivå av ett lågvattenmärke.. Jag vet inte, men som ni säger så kan man inte som panel bete sig som han och flera av de andra gjorde.
Fortfarande röstar jag för att exempelvis: Schlagerpinglan, Tomas Lundin, kanske några andra väl insatta bloggare tillsammans med Christer Björkman, och gör ett införprogram som är seriöst och är professionellt utfört, för mycket sämre kan detta inte bli.
Jisses jag glömde! Erik Saade stod ju för programmets riktiga lågvattenmärke när han sa om det finska bidraget. “Som musikälskare kan jag inte ge detta mer än en etta.” Plötsligt sätter han sig på sina höga hästar och talar om ör alla andra vad som är och vad som inte är musik. Duktig gosse. När du börjar få lite skäggväxt kanske du blir än grymmare på att avgöra vad som är musik. Kanske blir nångång i framtiden när du kanske lärt dig at sjunga så din dans inte behöver dölja den uppenbara bristen.
Tänk 24 år och redan full koll på vad som är och inte är musik. Vad månde bliva av detta unikum 🙂
Nu har Australien snott 1% från Makedonien i omröstningen
Hej, vet du när OGAE omröstningen börjar?
Vilket sammanträffande, Henrik, jag undrar oxå
Men eurojury pågår på http://www.eurovoix.com som är något liknande. Australien ligger där överlägset i ledning
@Kerstin, håller med dig om att panelen inte höll måttet. Känns inte som att de hade lyssnat igenom låtarna ordentligt för att ge en genomtänkt bedömning. Absolut inte ok! …och även om jag jag inte höll med Christer direkt, så hör man att åtminstone han har ett engagemang (iof inte så svårt att förstå) i bidragen och motivationer som kändes äkta. Sarahs sunda och mer, enligt min smak, tydligare åsikter var också roliga och intressanta att höra.
Hoppas verkligen att de skärper sig till nästa program!!!
Tack @hej, för länken så jag kunde lyssna på det grekiska bidraget på grekiska!! Och jag tycker absolut att hennes röst håller! Gillar rösten och låten, så jag hoppas att den går till final och får en bra placering! 😀
@hej: hittade det här! https://www.facebook.com/OGAEInternational/posts/858986160814184
Ok, det är ju nästa lördag
Hej Schlagerpinglan!
Allt bra hoppas jag. Skriver till dig nu för att egentligen tacka för de år jag varit på din blogg. Har varit jädrigt kul och intressant men nu hoppar jag av. Intresset har väl rasat en del då jag mest är intresserad av diskussioner men de har väl försvunnit alltmer och ersatts av djupa insikter som “den låten är verkligen up to date med 2015 så då måste den vara bra.” och liknande grejer. Inte min grej då ESC är något helt annat för mig. Det där har jag redan förklarat.
Har väl känt så här ett tag men försökt skaka av mig det då jag älskar ESC och grundtanken med den. Det är ju inte som MF där det totalt havererat men tillräckligt för att jag ska tappa intresset. Droppen kom då när jag såg spektaklet där “experter” skulle diskutera bidragen i i år i Inför ESC eller vad det heter. När t.o.m Klister Urkman har tappat grundkonceptet då inser man att det är hissen ner. Det var beklämmande att se dessa “experter” leka sandlåda. Programmet tog bort allt intresse för mig. Har känt det i dagarna efter att bara jag tänker på ESC vill jag genast tänka på annat.
Vem vet kanske jag får tillbaka intresset men det känns definitivt inte så. Finns inte i min värld just nu att jag skulle kolla på ESC i maj men som sagt vem vet? Skulle undrens tid inte vara över och intresset kommer tillbaka är din blogg det första jag letar upp igen 🙂 Fy fan…. rent ut sagt vilken bra blogg du har tjejen. Det enda som saknas som jag känner det är lite mer diskussioner. Blir lite för mycket “den låten är bra eller den låten är kass” för min smak 🙂
De som var mer för att diskutera tycks ha försvunnit. Några är kvar men har ransonerat sig själva. En som dock har försvunnit helt är Daniela. Hoppas inte hon drabbats av samma “åkomma” som jag när det gäller hela ballongen. Rickard har också försvunnit helt.
Jag drar ned till Österrike på lördag och stannar en vecka. Dyker det upp något intressant att förmedla till dig om cirkusen så kommer jag givetvis att göra det. Jag ska nämligen till Wien den här gången. Vem vet kanske får det mig att hitta tillbaka till ESC även om det definitivt inte är därför jag ska dit 🙂
Hej med er allihopa. Hoppas ni får en riktigt jädra kul stund med ESC i maj. Skulle vilja säga något om bidragen men jag orkar helt enkelt inte 🙂 Klister Urkman och hans vapendragare har totalt sugit ESC ur mitt inre. Schlagerpinglan you´re the QUEEN när det gäller sånt här på nätet. Finns ingen som ens är i närheten vare sig man eller kvinna.
Ha det riktigt bra.
Micke, jag hoppas verkligen du stannar här på bloggen då jag uppskattar vart enda ett av dina kommentarer oavsett om jag delar din åsikt eller ej. Du och jag är ju i princip dom enda som är kvar här som varit här längst. Sen har det trillat in några nya vilket är jättekul. Men du är liksom en gammal vän och jag ser väldigt gärna att du är kvar. Läser också att Belgien åkt raket på din lista det är jätteskoj tycker jag. Jag har varit dålig att kommentera här på bloggen det erkänner jag och det har inget med bristande intresse att göra utan att jag har det lite körigt med annat just och så har det dessutom varit lite dött här emellanåt. Men stanna kvar!!
Tråkigt att höra Micke! Hoppas intresset för tävlingen blommar upp igen 🙂
Kom för övrigt att tänka på att de verkar härmat “De Eurovisa” i upplägget i år! Visst körde de tre stycken gäster ifjol med en poängskala á 0-10? Upplägget är ju nästan bättre nu än den förra panelen, men gästerna lever ju som sagt inte upp till de förväntningarna man har. Kom över ett klipp från “inför ESC 2008” på tuben och kan bara säga att det verkligen inte var bättre då heller. Har för mig att jag har positiva minnen från panelen 2009, framförallt Lindarw var väldigt stabil.
Christer Björkman är en berg-och-dalbana. Ibland är han proffsig, insiktsfull, har enormt bra koll på statistik och siffror. Sen kan det helt plötsligt slå om till dagisnivå. Kanske grupptryck? Har svårt att tänka mig att man kan bryta sig ur hån-kacklet och plötsligt leverera en välformulerad analys om bidraget utan att det blir väldigt konstig stämning i programmet. Det hade såklart behövts för att lyfta kvalitén, men jag tvivlar på att det fungerar. Thomas behöver komma tillbaka som sagt, han var en otrolig klippa och var alltid den man kunde lita på att leverera tydliga motiveringar till sin poängbedömning.
Ska bli kul att läsa hans betyg på sin hemsida sen när det närmar sig.
(Kan för övrigt tillägga att Belgien har varit en sakta växare för mig även om jag alltid hållit den högt i årets startfält. Dock är uttalet lite av en brist tyvärr, och i en annars så snygg produktion blir det lite repor på en välpolerad yta. Hoppas på en bra placering ändå!)
@Henrik och hej, Jag ser att ni hittat svaret på er egen fråga. 🙂 Ser fram emot att få se de inledande OGAE-rösterna (som ju presenteras fr.o.m. den 1:a maj) så man vet åt vilket håll det lutar. Sedan riskerar det förmodligen att bli väldigt mycket upprepningar… men är det till Sveriges favör så är det ju trevligt ändå. 🙂
@Micke, Tråkigt att höra, då du är den som kommenterar mest här och bidrar med mycket läsvärdigheter. Förhoppningsvis så får du tillbaka intresset och letar dig hit igen så småningom. Jag tackar i alla fall för de värmande orden och hoppas att även din fortsatta ESC-säsong blir trevlig, var du än spenderar den. 😀
Undrar om det blir som eurojury jag tipsade om. Där Australien leder överlägset. Samm sak hände ju också i inför esc
I ogae alltså
@hej Fast förra året vann Storbritannien stort i Eurojury så det resultatet ger jag inte mycket för (även om jag tror att de tyvärr har mer rätt denna gången)
@micke jag tycker du är den som har mest nyanserade och intressanta kommentarer här men jag förstår hur du känner då jag själv känt i år (främst iom Australiens medverkan) att EBU håller på att suga ut den lilla själ som finns kvar i tävlingen. Det började redan när språkregeln togs bort men det kunde jag leva med. I år är inte ESC lika roligt och om Australien vinner (vilket jag misstänker) så kommer jag inte följa ESC nästa år för första gången på över 20 år. Då är det dags att hitta en ny hobby. Jag håller ut den här säsongen för att jag känner mig känslomässigt involverad i låtarna och artisterna och hoppas på att någan av de andra 39 länderna vinner! Och att EBU inte låter Australien komam tillbka då. Annars blir det kanske Turkvision nästa år? Där har de ett hjärta i musiken.
Hursomhelst micke tycker jag (även om jag är ny på att kommentera har jag läst bloggen i flera i år) att det är jättetråkigt om du inte är kvar här mer!
Äh, Australiens medverkan tycker jag var kul, likaså mitt umgänge. De har suttit mitt i natten och stirrat sig blinda på den härliga musikaliska galenskapen som är ESC och nu får de, under 60-årsjubilieumet delta med en riktigt välskriven och skön låt dessutom! Heja Australien.
Och att ESC håller på att tappa själen? Om jag får säga mitt tycker jag att tävlingen var betydligt värre ute för 8-9 år sedan. Kolla igenom recaps från 2004, 2005, 2008 till exempel… herrejisses. Nu känns det betydligt mer professionellt och seriöst igen.
Sen tycker jag iofs att årets startfält är ganska svagt, men det har nog mest att göra med avsaknad av kontraster och kanonaden av ballader. Nåväl.
Tycker också att det är synd att Micke ska sluta. Har också läst bloggen i något år nu även om det är först det senaste året jag börjat komma med lite egna kommentarer. Älskar verkligen denna blogg och hoppas den kommer finnas kvar länge till. Tack, tack, tack schlagerpinglan för allt du gör.
Kan hålla med om kommentarerna till Frankrike även om de kanske var lite väl hårda med låga poäng där annars tycker jag det var ett bra inför esc program.
Well, Johan, 2004 var ett av de bästa åren någonsin i ESC för mig, 2008 likaså (däremot var 2002 ett fruktansvärt dåligt år) och tävlingen började tappa själen långt tidigare för att EBU blev hungriga på pengar….bäst var den på 90-talet, även om den produktionsmässigt har utvecklats mycket till det bättre och det är roligt med semifinalerna så att fler kan var med! Men som sagt så har jag känt och känner precis som jag inbillar mig att Micke gör (av andra anledningar garanterat) och nästa år får vi verkligen se hur det blir. Trots det så säger jag också att Schlagerpinglan, din blogg är superbra även om jag sällan håller med dig!!;-) Detta året är jag dock för devoted nu för att inte följa det!
@Schlagerpinglan, vill bara göra ett inlägg nu är vi ändå är inne på samtalsämnet…
Tack!!!! För den här helt komplexa siten! Finns ingen sida som jag är inne på så mycket (särskilt under “högsäsong”). Du är sååå kompetent och ger oss så mycket av allt man kan tänka sig när det gäller ESC & Mello….
Vill bara ge dig en stor eloge! 😀
Jag tackar för alla snälla omdömen och riktar lika stora tack tillbaka till er läsare/kommentatorer. Fakta och personliga åsikter kan jag bidra med men när det det gäller olika smakinriktningar och nya sätt att se på olika bidrag/företeeleser så är er hjälp ovärderlig. 🙂
Jisses det finns tydligen de på den här bloggen som har uppskattat det jag skrivit. Roligt och jag tackar för det men än roligare att jag tydligen fick igång folk här till att ge Schlagerpinglan beröm för det hon gör och har gjort här. Hon är verkligen, verkligen värd det.
Måste väl svara något innan jag drar. Jag har haft kul här det är en sak som är säker och Kerstin min vän vi har sannerligen haft en hel del diskussioner här 🙂 Ofta överens men säkert lika ofta inte överens men oavsett vilket alltid med respekt 🙂 Det enda jag kan komma ihåg där det varit lite på gränsen var Greklands bidrag Alcohol som jag älskade och du hatade. Grejen var att ingen av oss hade rätt eller fel. Vi såg på låten och texten på olika sätt och det var allt det handlade om 🙂
Har som sagt fått allt svårare att ta en del grejer här och droppen var då Krister Urkmans lågvattenmärke då han pratade om Frankrikes bidrag. Normalt hade jag inte brytt mig men det blev bara en sak för mycket. Alla dessa jävla instick om att förlöjliga låtar vars stil är äldre än tio år. Såååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå less på det. Stackars glädjepillret från Danmark när Urkman och spann och Spaade sätter sitt munläder i den. Den låtens stil är ju från tidigt 70-tal så den borde ju givetvis inte ens få spelas enligt dessa två Orakel. Tur att jag slipper höra det .-) Tess lär väl knappast höra det för hon har väl somnat som vanligt, vilket Sarah säkert tycker är lika roligt som sist. Kristin kämpar väl mest på som vanligt med sig själv om hon ska ge noll eller tio poäng. Förtroendegivande panel. VAR I HEL………. HAR NI GJORT AV TOMAS LUNDIN? 🙂
Nu ska jag följa Schlagerpanelens exempel och bli tramsig för en kort stund. Vet ni, om man kunde göra tidsresor, säg en från år 2643 och de hade med sig en låt från den tiden hade jag välkomnat dem med öppna armar. På samma sätt låt säga om man kunde väcka upp Mozart eller Beethoven och ta en outgiven låt från nån av dem och ta in i ESC då hade jag välkomnat dem med öppna armar. Det är ju för tusan de olika stilarna och de olika tidsåldrarna på dessa som gjort ESC så stort. Att alla generationer har kunnat delta i hela ballongen. När det då kommer typer som Erik Spaade, knappt torr bakom öronen, och uppträder som en 12 åring och vet bättre än alla andra då lessnar jag. Gillar du en låt så säg det, gillar du inte en låt så säg det men se aldrig ned på musikstilar. Det borde sitta än mer i en vuxen man som Klister Urkman.
Jag älskar att diskutera men känner att jag numera blir lite irriterad och då är jag definitivt ingen tillgång för den här bloggen. I synnerhet då hela kroppen just nu skriker “I don´t give a shit about ESC”. Men några saker tar jag definitivt med mig från detta årets startfält. Ett mycket starkt år i mina ögon. I synnerhet finns där en fullständigt fantastisk pärla levererad från vårt grannland Norge. Vet ni det låter kanske töntigt men jag kan knappt lyssna på låten utan att det börjar rinna i ögonen 🙂 Sååååååååååå jädra vacker och nu definitivt inne åtminstone bland de fem bästa genom alla tider i ESC för mig.
Det blev långt det här men jag ville verkligen förklara. I synnerhet för min vän Kerstin som jag verkligen uppskattat bredvid Pinglan och många andra. Kul att höra att även du uppskattat detta Kerstin och vill att jag ska vara kvar på bloggen. Känns definitivt inte så just nu men en sak kan jag lova dig. Får jag tillbaka intresset så kommer jag tillbaka och tjatar låtar mm med dig 🙂
Ok färdigtjatat här. Nu ska jag dra iväg här. Ha det riktigt bra alla här nu och sluta aldrig tjata om att Tomas Lundin borde komma tillbaka 🙂
Beklagar att du sticker Micke, jag tyckte mycket om att läsa dina kommentarer och diskutera med dig. Nu när jag efter en tids uppehåll från bloggen hade kommit in i det hela och faktiskt hade fullständiga åsikter om låtarna såg jag fram emot att diskutera med dig. Tycker det är synd att det är inför ESC-panelen som fått dig att tappa intresset, för dem är inte väsentliga för vad som sägs här på denna blogg. Hoppas iaf du hittar gnistan igen vid ett senare tillfälle så att vi hörs igen. Ha det bra!
Och det är inte mer än rätt att jag stämmer in i hyllningskören och prisar Pinglan för bloggen, det är både välgjort, estetiskt tilltalande och all Info man vill ha finns här så absolut högsta betyg! 🙂
Ha det bra Micke, blir som sagt lite tråkigare nu när du lämnar. Väntar på dagen jag ser ditt namn dyka upp i kommentarfältet igen – för jag är övertygad om att det sker igen! 🙂 Jag hoppas du får chansen att läsa detta innan du helt lämnar denna bloggen bakom dig:
Jag tänkte försvara mina utlåtanden om “gammeldags” bidrag lite. Det jag menar är inte alls att stilar och framföranden som låter “äldre” och lite “retro” är något dåligt! Tvärtom! Mestadels av den musiken jag vanligtvis lyssnar på är från 60-70 talet. Mycket jazz, mycket psykedelisk rock, mycket Zeppelin osv. Det jag dock ofta saknar i bidrag som håller den gamla stilen är deras (ibland) oförmåga att sätta en egen prägel på det hela. Wolfmother är ett praktexempel på en rockgrupp som anammat 70-talssoundet men har en hel del unikt som sätter de på musikkartan. Danmarks bidrag tycker jag saknar detta. Det låter lite för mycket som en av Beatles demos som aldrig riktigt tog vägen någonstans. Detta + sångarens lite skakiga tonsättning gör att det halkar ner för mig, tyvärr. Samma med San Marinos bidrag: Det får gärna låta lite retro och återuppliva gamla schlagersignaturer, men sätt då gärna någon egen och unik prägel på det hela! Låten behöver nödvändigtvis inte vara dålig, men den sätter sig inte på minnet för min del när den inte kan leverera något unikt utan istället känns som en parodi på en svunnen och magisk tid (Det var alltid bättre för-teoremet).
Panelen levererade inte, precis som det brukar vara i “Inför ESC”. De har inte levererat som helhet sedan 2007 då det i alla fall satt tre väldigt kunniga och sakliga individer och bedömde. Sedan har Thomas skött det hela och en och annan uppstickare har kompletterat honom, men överlag har det varit en tävling i att skoja till det med sågningar och någon slags national-hybris där såklart melodifestivalen är överlägsen alla andra länder. Självklart tycker jag det är jättetråkigt att de inte kan få programmet tillbaka på spåret, men jag tycker du ska släppa det och lägga fokus på det tävlingen faktiskt handlar om: att under en kväll förena Europas länder i en kavalkad av härlig galenskap, musikaliska berg-och-dalbanor, halvhjärtade humorinsatser och missnöjet när ens egna personliga lilla pärla kanske inte levererar som man hade hoppats. Trots att jag inte håller med dig om att årets startfält är något att hänga i gran kommer jag med ett leende på läpparna slå på TV:n och inmundiga allt från Montenegros ballader till Storbritanniens elektrojazz. Och då, då spelar det ingen roll för mig vad någon sagt tidigare eller hur inkompetenta Eric Saades utlåtanden är. Jag sätter mig ner med mina närmsta vänner, sätter poäng på låtarna. Skrattar, sliter lite hår, poängterar de usla vitsarna och njuter av ett par kalla i harmoni till Sveriges bidrag i lite sann patriotism oavsett vad som skickas. Jag hoppas verkligen att du hittar tillbaka!
Och jag glömde faktiskt tacka dig schlagerpinglan! Du är en stjärna och man kan alltid lita på att du levererar insiktsfulla kommentarer, värdefull information och en hel del öppningar för diskussioner. Tack så hemskt mycket!
O
Idag har Armenien tagit 1 % från Austtalien
Micke, jag finns här när du känner för att komma tillbaks och då ska vi banne mig tjata om låtarna och jag hoppas det är väldigt snart. För du är en av anledningarna till att jag trivs så bra här på bloggen så jag hoppas du återvänder.
Sen måste givetvis jag också hylla Schlagerpinglan och hennes blogg. Jag har skrivit här i hur många år som helst och det är ingen slump jag återkommer år efter år. Det som jag tycker är allra bäst är att den är oerhört enkel, enkelt att läsa andras kommentarer och att själv kommentera. Schlagerpinglan har all information jag behöver om MF och ESC. En superblogg helt enkelt.
Håller med dig Kerstin i både det ena & det andra…
Hinner tyvärr inte lägga ner så mkt tid på att kommentera allt! 🙁 Jobb m.m. tar alltför mkt tid!
Gör vad jag kan mellan allt! Kul när man känner igen alla år efter år! 🙂