“Eurovision Song Contest’s Greatest Hits” – värd att återupplevas!
2015-04-05 (söndag)Schlagerpinglan: Den 31:a mars spelade TV-bolaget BBC in jubileumsgalan “Eurovision Song Contest’s Greatest Hits” i Eventum Apollo Hammersmith i London för att hylla tävlingen som nu firar 60-shows-jubileum. I går, den 4:e april, så sände SVT både galan, som leddes av Graham Norton och Petra Mede, samt ett inför-program och ett eftersnack med Christer Björkman, Sarah Dawn Finer och diverse gäster.
Om ni missade något eller vill se galan igen så hittar ni länkar till alla tre programmen här nedan. Längre ner finns även en sammanställning av original-framträdandena av de låtar som framfördes av artisterna under kvällen, presenterade som en personlig topplista.
Titta på “Eurovision’s Greatest Hits”: | ||
Uppsnack inför jubilemumsgalan | svtplay.se | (22 min – t.o.m. 3:e april 2016) |
♥ Eurovision Song Contest’s Greatest Hits | svtplay.se | (1 h 29 min – t.o.m. 4:e maj 2015) |
Eftersnack efter jubilemumsgalan | svtplay.se | (4 min – t.o.m. 3:e april 2016) |
Originalframträdandena av “Eurovision’s Greatest Hits”-låtarna: | |||
♥ | “Fly On The Wings Of Love“, The Olsen Brothers | Danmark | 1:a 2000 |
♥ | “Believe“, Dima Bilan | Ryssland | 1:a 2008 |
♥ | “Never Let You Go“, Dima Bilan | Ryssland | 2:a 2006 |
♥ | “Euphoria“, Loreen | Sverige | 1:a 2012 |
♥ | “Diggi-loo Diggy-ley“, Herreys | Sverige | 1:a 1984 |
♥ | “La det swinge“, Bobbysocks | Norge | 1:a 1985 |
♥ | “Save Your Kisses For Me“, Brotherhood Of Man | Storbritannien | 1:a 1976 |
♥ | “Hold Me Now“, Johnny Logan | Irland | 1:a 1987 |
♥ | “Tu Te Reconnaîtras“, Anne-Marie David | Luxemburg | 1:a 1973 |
♥ | “Why Me?“, Linda Martin (Johnny Logan i showen) | Irland | 1:a 1992 |
♥ | “Hard Rock Hallelujah“, Lordi | Finland | 1:a 2006 |
♥ | “Diva“, Dana International | Israel | 1:a 1998 |
♥ | “Ein Bißchen Frieden“, Nicole | Tyskland | 1:a 1982 |
♥ | “La, La, La… “, Massiel (Rosa López i showen) | Spanien | 1:a 1968 |
♥ | “Rise Like a Phoenix“, Conchita Wurst | Österrike | 1:a 2014 |
♥ | “Only Teardrops“, Emmelie de Forest | Danmark | 1:a 2013 |
♥ | “What’s Another Year?“, Johnny Logan | Irland | 1:a 1980 |
♥ | “Je N’ai Que Mon âme“, Natasha St-Pier | Frankrike | 4:a 2001 |
♥ | “Europe’s Living A Celebration“, Rosa López | Spanien | 7:a 2002 |
♥ | “Eres Tú“, Mocedades (Rosa López i showen) | Spanien | 2:a 1973 |
Schlagerpinglan: Dima Bilan som både tvåa och trea när alla tiders största hits i Eurovision Song Contest ska utses? Njae… jag känner att jag behöver förtydliga mig här. Av de låtar som framfördes i jubileumsgalan så blev det tydligen så, men om jag själv skulle gräva fram vilka låtar jag själv tycker är historiens bästa ESC-bidrag så hade listan (borsett från första- och andraplatsen) sett väldigt annorlunda ut. 🙂
Annars måste jag säga att trots att jag hade enormt höga förväntningar på galan så lyckades de att imponera med en ännu bättre show än jag kunde föreställa mig. Väldigt proffsigt gjord, en bra mix av artister och låtar och nostalgiska klipp från olika Eurovision-årgångar. Dessutom har vi ännu en gång fått bevittna att man faktiskt kan använda humor i ett musikprogram, så ESC 2013 var inte en engångshändelse. 🙂
Bra gjort BBC, Graham Norton, Petra Mede, Edward af Sillén, alla artister och alla andra som var med och gjorde detta fenomenala jubileumsprogram. 😀
Andra bloggar om: Eurovision Song Contest
Jättebra show! Har bara ett klagomål (eller vad man ska kalla det) och det är att det var för mycket fokus på väst-länderna och det nämndes inget om t.ex Serbiens och Ukrainas vinster. Tur att Bilan var med så man fick ett hum om att de också är med i tävlingen!!!
Schlagerpinglan: Mycket sevärd show som fick avslutas med Waterloo, inte illa 🙂 . Min fråga här gäller. Varför är det knappt så man hittar Italiens nya 3.00 minuter-version när man söker på Youtube?
Väl man hittar denna är det endast ungefär 10.000 träffar jämfört med 10 miljoner eller mer för den längre, före detta versionen. Ärt folk medvetna om att det INTE blir San Remo-versionen som representeras?!
Kerstin: Tack för ditt svar. Är ändå förvånad att den belgiska låten så snabbt satte sig hos dig. Men helt klart efter att jag hörde hans “radioversion” som finns här på bloggen länkad så förstår man attt Belgien mycket väl kan hamna på en tio i topp-placering i årr.
Till Micke och alla andra: Vad händer detta år? Exempelvis har nu Georgien vuxit helt brutalt, efter att jag lyssnade igenom alla låtar under påskhelgen. Mitt intryck är att man genomgår emotionella svallvågor som vecka för vecka förändras i sin inställning till låtarna. Plötsligt under helgen nörjade jag även hitta ett par brister i vårat eget svenska bidrag till årets tävling, trots att jag och vi alla vet att Sverige är oddsfavorit till vinst. Följande brister är för mig lokaliserade: 1. För svårt att “tralla” eller sjunga refrängen för sig själv till vardags (Den överlägset enklaste melodin är Slovenien tycker jag) 2. För mycket Heroeeoooaoos och oande även detta i refrängen. 3. Samma brist med snabb sång utan intro i början (Här är faktiskt Vitrysslands enda men ack så uppenbara styrka att låten just inleds mycket bra, för att sedan helt falla med sitt tjatiga och pinsamma ah-aaaah ah-aaaah i refrängen emligt mitt ytliga tyckande 😉 )
Oj det blev mycket 🙂 Nu ska jag sova ett par timmar! Glömde även,,tacksam för svar på förhand 🙂
@Josef, Jag tror att svaret är så enkelt som att den officiella 3-minuters-versionen inte är släppt än. Jag kan ha fel men den enda version jag hittar är den som esctoday.com rapporterat om, och det var ett 1:a-april-skämt. http://esctoday.com/99608/italy-eurovision-version-grande-amore-leaked-listen/
Josef: Vad som händer? Inte så mycket för min del. Jag har lyssnat så mycket på bidragen nu att jag tror det satt sig nu och inte kommer att vandra så mycket mer. Ska jag ändå nämna två som vandrat den positiva stegen så är det Ryssland och Belgien. Ryssland från 32 till 16 och Belgien från 38 till 17. Omvänd väg har Azerbadjan och Sverige gått. Den förstnämnda från 11 till 26 och vårt eget bidrag från 17 till 25.
Vad gäller Måns bidrag hade jag svårt för det från första början men en vers som lovar en hel del höll den dock uppe för mig hyfsat ändå. Nu har jag dock hört den så många gånger att den, i mina ögon, mycket simpla och tråkiga refrängen drar ned hela låten och får det lovande i versen att stanna just vid lovande och inte mer.
Men så är det iofs alltid för mig med bidrag som ylar ou-ou-ou-oah eller liknande. Visst det kan sätta sig vid första lyssningen om det har något men efter några lyssningar börjar jag längta efter en textförfattare med ett ordförråd. I mitt musikliv utanför ESC är texten lika viktig som själva låten men i ESC brukar jag försöka se mellan fingrarna lite men det finns gränser. Cypern 2012 är ett bra exempel på att gå över gränsen. Hur kan de ens med att påstå sig ha skrivit en text till den låten det fattar jag inte 🙂 När man dessutom kryddar på det med en artist helt befriad från sångröst och naturligt utspel då blir det inte bra 🙂
Ni får gärna skälla på mig. Då säger jag bara Oh i´ve been waiting for it la-la-la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- la-la-la- 🙂
Josef, jag hade väldigt svårt för vårt svenska bidrag när jag hörde den första gången. Dessutom var jag lite besviken. Jag hade förväntat mig något helt annat av Måns. Men med tiden så har låten växt för mig och i kombination med framträdandet så tycker jag det är ett bra ESC bidrag. Vad gäller oandet i låten så måste jag säga att för mig personligen så skulle jag inte kunna sjunga ett ord av refrängen om inte det fanns. Just oandet gör att jag lätt kan minnas låten. Om oande och la la la och youooande är bra eller ej i låtar det har jag faktiskt knappt tänkt desto mer på. Det stör mig inte. Så svaret på din fråga angående det svenska bidraget och oandet så är det något som bara finns där och som jag faktiskt inte ens reflekterat över, det varken höjer eller sänker bidraget.
Vill be alla älskare av Cyperns bidrag 2012 om ursäkt. Oftast har jag väldigt bra koll på mig själv när det gäller att respektera andras smak men det händer ibland vid några tillfällen att jag tappar bort kollen och slänger ur mig saker som är rent av idiotiska att säga med tanke på respekt mot andras smak. Det jag nu sa om Cyperns bidrag 2012 var definitivt över gränsen. Hoppas att ingen tog illa upp men jag går ned på mina bara knän och ber allra ödmjukast om ursäkt. Shame on me. Enda ursäkten jag har är att just det bidraget har varit uppe mycket i kompisgänget nu under påsken och definitivt inte på ett positivt sätt. Det är ändå ingen ursäkt för sånt kan man göra med polare som delar åsikten. Inte rakt ut bland folk där många kan tycka om låten.
Än en gång. URSÄKTA
Tack för era svar 🙂
Schlagerpinglan: Men oj, då var det alltså inte det som jag hörde den rätta versionen!? För visst är väl reglerna att låten max får vara 3:00 minuter och inte längre?
Kerstin: Du kanske har helt rätt. Jag fastnar på mina detaljer som egentligen kanske inte spelar någon roll.
Men får jag fråga: Trots att Måns låt har vuxit har den väl inte passerat din favoritt Belgien eller? Visst gillade du även Azerbadjan i år? Jag tycker den låten vandrar från ganska slätstruken tilll ett absolut toppbidrag beroende när på dygnet jag lyssnar på den. Blir inte klok på detta. Vad är din analys på årets “Hour of the wolf”?
Micke: Tänk att Cypern 2012 fick 12 poäng av Sverige det året. Mycket kan förvåna 🙂
@Josef, Jag är fortfarande i den fasen då jag försöker att ta till mig det svenska bidraget, för precis som du skriver så gör oandet att den blir lite “svårare”. Jag hoppas att jag kommer över tröskeln innan maj, för jag vill gärna höra vad oddssättarna och de som röstade i Melodifestivalen hör och inte bara en massa långa toner. 😉 Missförstå mig inte, jag gillar låten och Måns… men det där lilla extra har jag ännu ej hittat.
@Micke, Det skojiga med ESC är att det finns en bra mix på allt och då finns det rum även för tjejer som sjunger för glatta livet om hur kära de är utan att bry sig om att det kanske inte låter helt 100%. Själv tillhör jag dem som tycker att attityden hos artisten och förmågan att “träffa rätt” hos publiken kan uppväga väldigt mycket. Jag tar hellre detta framför en superballad med en artist som ser obekväm ut på scen, och jag är nog inte ensam om att resonera så då det blev en hedrande 16:e-plats i finalen för Ivi. 🙂
Säga vad man vill om låten och framträdandet, men det är inget man glömmer i första taget. 🙂
@Josef, Max 3 minuter är det sagt ja. 😀
Josef, inget bidrag har passerat min favorit Belgien den är etta för mig och den kommer förmodligen stanna där. Sverige har jag i nuläget på plats 6. Azerbaijan (inte svensk stavning men den svenska kommer jag aldrig lära mig) har jag på andra plats efter Belgien. Azerbaijans bidrag berör mig och den sista halvminuten när låten verkligen lyfter är fantastisk, hoppas den håller live också. Lyckas en ballad beröra mig så måste den ha något speciellt för jag är lite svårflörtad vad gäller ballader. Dom måste beröra mig och inte mala på i samma ton rakt igenom för då tappar jag fort intresset och upplever den som seg och trist. Tycker Azerbaijan lyckas riktigt bra i år. Azerbaijan brukar få till bra placeringar ibland lite för bra enligt mig men i år tycker jag absolut dom hör hemma topp 5.
Måste tillägga en sak angående Måns bidrag. Många här verkar ha problem med refrängen och oandet. Det enda jag absolut inte har problem med utan det som jag har svårt att ta till mig är istället verserna. Utan refrängen som ändå är det som lyfter låten och sprider lite energi och positiv känsla så hade det varit en oerhört mörk och deppig låt. Verkar som vårat bidrag är en komplex historia men ändå så verkar den fungera bra ute i europa glädjande nog.