Bidragen i ESC 2013 – så här långt
2013-02-19 (tisdag)Schlagerpinglan: För tillfället är vi inne i en lite lugnare ESC-period så jag tänkte ta tillfället i akt att sammanställa vad vi vet så här långt om de tävlande bidragen i Eurovision Song Contest 2013. Här nedan ser ni bidragen uppställda enligt vilken semifinal de tävlar i, i den ordning jag för tillfället själv rangordar dem samt vad vi vet om de ännu ej utvalda bidragen.
Semifinal 1, 14:e maj 2013 – Presenterade ESC-bidrag:
1. Ukraina: “Gravity“, Zlata Ognevich
2. Litauen: “Something“, Andrius Pojavis
3. Danmark: “Only Teardrops“, Emmelie de Forest
4. Vitryssland: “Rhythm Of Love“, Alyona Lanskaya
5. Slovenien: “Straight into Love“, Hannah Mancini
6. Cypern: “An me thimase“, Despina Olympiou
7. Österrike: “Shine“, Natália Kelly
8. Belgien: “Love Kills“, Roberto Bellarosa
Semifinal 1 – Övriga länder:
22/2: Irland: finalen av “Eurosong″
2/3: Estland: finalen av “Eesti Laul”
2/3: Moldavien: finalen av ESC-uttagningen
3/3: Serbien: finalen av “Beosong”
?/3: Montenegro: internvalda Who See presenterar sitt bidrag
?/3: Nederländerna: internvalda Anouk presenterar sitt bidrag
?/?: Ryssland: internvalda Dina Garipova presenterar “What if”
?/?: Kroatien: internvalda Super Klapa presenterar “Mižerja”
Semifinal 2, 16:e maj 2013 – Presenterade ESC-bidrag:
1. Finland: “Marry me“, Krista Siegfrids
2. Island: “Ég á líf“, Eyþór Ingi Gunnlaugsson
3. Schweiz: “You and me“, Heilsarmee
4. Norge: “I Feed You My Love“, Margaret Berger
5. Lettland: “Here we go“, PeR
6. Grekland: “Alcohol is free“, Koza Mostra feat. Agathonas
7. Malta: “Tomorrow“, Gianluca Bezzina
8. Albanien: “Identitet“, Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko
Semifinal 2 – Övriga länder:
27/2: Makedonien: internvalda Esma Redzepova & Vlatko Lozano presenterar sitt bidrag
2/3: Ungern: finalen av “A Dal”
2/3: Armenien: låtuttagning till Gor Sujyan
3/3: Bulgarien: låtuttagning till Elitsa Todorova & Stoyan Yankulov
7/3: Israel: finalen av “Kdam Eurovision”
9/3: Rumänien: finalen av “Selecţia Naţională”
?/?: San Marino: internvalda Valentina Monetta presenterar “Crisalide”
?/?: Georgien: internvalda Sopho Gelovani & Nodiko Tatishvili presenterar “Waterfall”
?/?: Azerbajdzjan: finalen av “Milli Seçim Turu”
Finalen, 18:e maj 2013:
1. Tyskland: “Glorious“, Cascada
26/2: Spanien: låtuttagning till El Sueño de Morfeo
9/3: Sverige: finalen av “Melodifestivalen”
18/3: Storbritannien: internvalet avslöjas
?/?: Italien: internvalda Marco Mengoni presenterar sitt bidrag
?/?: Frankrike: internvalda Amandine Bourgeois presenterar “L’Enfer Et Moi”
Schlagerpinglan: Så här långt så har vi 17 officiellt presenterade ESC-bidrag och av dem tycker jag att tre bidrag i varje semifinal samt ett finalbidrag är snudd på 12-poängare (d.v.s. över 40% av bidragen) och utöver det så finns det ett antal andra låtar som jag tycker är riktigt bra. Fortsätter det i den här stilen kan det mycket väl bli det starkaste startfältet på väldigt länge. Hoppas bara att värdlandet till slut känner för att matcha det med ett lämpligt bidrag. 😉
Andra intressanta bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest
hej!
vilken fantastiskt engagerad blogg du driver <3
jag är inte så insatt i melodifestivalen och hur den ter sig ute i Europa. Hur vanligt är det i andra länder att ha så många olika deltävlingar som vi har i Sverige?
Hade det inte varit bättre med en enda stor kväll istället för att dra ut på det så som vi gör här i Sverige?
Har tittat på lite statistik och det är ju inte så många som röstar per deltävling (ca 200 000 tusen röster) i förhållande till antalet tittare som är ca 3 000 000 st. Brukar du rösta?
Hälsningar,
Ida.
@ida, Någon statistik på hur länderna valt ut sina bidrag genom åren har jag inte men vi kan ju se på hur det är 2013:
12 länder (31%) låter TV-bolagen välja ut sina bidrag själv utan att rådfråga tittarna
4 länder (10%) låter TV-bolagen välja ut artisten medan tittarna får välja bidrag i en final
7 länder (18%) har en ensam final
2 länder (0,5%) har endast en semifinal innan finalen
13 länder (33%) har en uttagning med minst två deltävlingar innan finalen
Till sist så har vi Schweiz som använde sig utav både en regional uttagning, internetomröstning och internval för att välja ut de bidrag som skulle tävla i sin enda final.
Som synes så skiljer det sig mycket på sätten de olika länderna använder sig utav för att ta fram sitt ESC-bidrag. Jag som följer de flesta uttagningarna ser gärna att de fortsätter att hålla det så mixat som möjligt, men för den som inte är extremt intresserad så kan jag tänka mig att en stor-final räcker mer än väl. 🙂
Till sist, med tanke på hur många åsikter jag har om valet av bidrag så skulle man kanske tro att jag röstar…. men nej. Jag är helt emot mass-röstningssystemet och tänker inte gynna det. När varje tittare har vars en röst ställer jag gärna upp och röstar men som det är nu så gör min ynka röst varken från eller till, så jag avstår.
Jag la detta på en annan plats men flyttar det hit då du pratar statistik här.
Nathalie: Jag hoppas du har lugnat ned dig lite nu Tänkte jag skulle visa lite på fakta vad det gäller det där du säger om Gubbfestival. Jag har kollat på alla finaler sen deltävlingar infördes 2002.
Där det har varit blandade artister har jag givit ett halvt poäng till var kön. Har varit lite extra snäll mot männen då jag gett halva poäng även för dem när det gäller grupper som Sarek och friends som många kanske ser som tjejgrupp. Det gör inte jag. Ok då kör vi
2002: Män 5½ – Kvinnor 4½
2003: Män 4 – Kvinnor 6
2004: Män 3½ – Kvinnor 6½
2005: Män 4 – Kvinnor 6
2006: Män 7 – Kvinnor 3
2007: Män 5 – Kvinnor 5
2008: Män 4 – Kvinnor 6
2009: Män 3½ – Kvinnor 7½
2010: Män 6 – Kvinnor 4
2011: Män 6 – Kvinnor 4
2012: Män 6½ – Kvinnor 3½
Det märkliga var att det tydligen var elva låtar 2009 vilket jag inte ens minns. Men vad blir det då sammanlagt om vi lägger ihop alla åren sen deltävlingarna infördes 2002. Det blir grymt jämnt faktiskt.
Män 50½
Kvinnor 51½
Alltså en halv kvinna mer än män. Alltså inte ens en artist och dessutom mer kvinnor då. Räknar man åren 2002-2009 leder kvinnorna klart medan det de tre sista åren varit mer män.
Lite statistik så vi ser verkligheten
tack för ditt fina svar.
intressant att du inte röstar trots att du är så involverad. om jag förstår dig rätt så upplever du att din röst inte gör någon skillnad och att du hade röstat om man inte hade kunnat rösta mer än en gång.
@ida, Precis, jag vill gärna vara med och påverka resultatet men om en person ringer 50 gånger så måste ju även jag ringa 50 gånger för att kunna ha lika stor makt som han/hon, och det ser jag ingen anledning till att göra. I stället för att ringa in några få betydelselösa röster så avstår jag helt.
@Kristina, Ja, jag tycker också om statistik och tyckte att din sammanställning var väldigt intressant. I stort kan man alltså säga att det fördelar sig snett periodvis men att det i långa loppet jämnar ut sig. Precis som det mesta, det gäller att se långsiktigt men det kan ibland vara svårt när man sitter mitt uppe i det. (Eller har en enormt snedfördelad final framför sig. 😉 )
håller med om att det verkligen är ett urkasst röstsystem.
hur ser det ut i de andra länderna?
@ida, Precis som med uttagningarna så skiljer det ju sig väldigt mycket. En del har 50/50 jury- och teleröster, andra 100% teleröster och vissa har andra lösningar. Om det är vanligt att tittarna får rösta mer än rimligt många gånger utomlands har jag däremot ingen aning om, men då det är pengarna som styr det mesta så skulle jag inte bli förvånad om det fungerade så där också, men jag vet som sagt inte hur det ligger till.
Schlagerpinglan: Jo det verkar bli snedfördelat könsmässigt i år men titta bara 2009 då det var mer än dubbelt så många kvinnor som män. Tycker det är viktigt att få en helbild på det hela. Däremot håller jag med Nathalie om gubbar/gummor. Tittar man tillbaka är det ganska slående att se att det var lätt för äldre män men svårt för äldre kvinnor att gå vidare. Så är det än idag tror jag. Däremot har det förändrats vad gäller de yngre. Förr var det lätt för en yngre kvinna att gå vidare men svårt för en yngre man. Så är det definitivt inte idag. Men egentligen är väl allt en bra märklig diskussion. Ska det inte handla om låt? Känner att det är där vi tappat bort oss idag.
@Kristina, Jepp, som sagt, jag själv reagerade inte ens på att det var så snedfördelat förrän debatten drog igång. Tror fortfarande att det finns många andra faktorer bakom men det är ju lättare att se det som syns. Det kan ju vara så enkelt som att männen haft bidrag som tilltalar de som röstar. 🙂
Topp 5 hittills:
1. Österrike
2. Ukraina
3. Litauen
4. Island
5. Danmark
Håller med dig att det är en hel del intressanta o bra ESC bidrag i år. Det kan bli spännande o tufft i omröstningen……Kul, ser fram emot att se detta. Och att få höra resten av låtarna från alla länder.
Mellot har jag lagt ner att angagera mig i så mycket efter lördagens semi gav jag upp…..årets mellofinal blir den tråkigaste på länge o för mig finns det ingen vinnarlåt hitills i tävlingen iallafall….
@Rickard, Som synes av mina topplistor ovan så förstår jag dina 2-5-val. Vad gäller Österrike så är jag lite förvånad men jag har för mig att du hela tiden tyckte om Spaniens bidrag förra året men att det tog ända fram till ESC-finalen innan jag förstod storheten i bidraget. Så jag säger ingenting utan inväntar Natália Kellys Malmö-framträdande. Kanske har jag “fel” igen. 😉
@agge, När man inte tror att Melodifestivalen kan överraska längre så gör den det, fast på fel sätt. Det är så tråkigt att det blir komiskt. Men, men så länge det skapar rubriker så är det väl bra. 🙂 Jag ser i alla fall ett bra bidrag i YOHIO så därför har jag fortfarande förhoppning om att det likväl kommer att sluta väl, så jag fortsätter att hoppas på mirakel… trots att det efter förra veckan verkade lite dystert.