Rätt att utesluta länder ur ESC?

2012-05-31 (torsdag)

Schlagerpinglan: När jag läste “nyheten” om att “Diktaturer kan uteslutas från Eurovision” på aftonbladet.se och expressen.se så lade jag inte så stor vikt vid det, då det inte är ofta som deras nyheter stämmer. Sedan började även svt.se och poplight, sidor som jag annars brukar känna relativt stort förtroende för, haka på nyheten och påstod att det finns en risk att länder som Vitryssland och Azerbajdzjan kan komma att uteslutas. Förhoppningsvis så sitter de inte inne med någon ytterligare information utan lider bara av lite nyhetstorka och en svag släng av kvällspress-sjuka. 😉

Personligen så tycker jag att det låter helt otroligt att länder som varit med och tävlat i Eurovision helt plötsligt skulle slängas ut. Om EBU missade att de var diktaturer när de godkändes så är det snarare de som godkände dem som borde straffas, inte de deltagande länderna.

Frågan om det var rätt eller fel att låta länder som Vitryssland och Azerbajdzjan få vara med i ESC tycker jag är helt oväsentlig. Har länderna väl blivit godkända (och inget dramatiskt ändrats i deras styrelseskick) så bör de få vara med på samma villkor som alla andra. Skulle de vinna så ställs EBU inför en del problem men det visste de ju om redan när de godkände dem.

Vad EBU däremot kan göra är att vara väldigt restriktiva när det gäller att släppa in fler länder i Eurovision-bubblan. Min förhoppning är att länder som ligger i krig med varandra, länder som inte accepteras av alla deltagarländerna och länder som inte uppfyller krav på demokrati och mänskliga rättigheter inte blir insläppta. Det löser kanske inga problem men hjälper i alla fall till att inte skapa några nya. Att utesluta länder som redan är med borde däremot inte ens komma upp till diskussion.

Andra bloggar om: , , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


9 kommentarer till “Rätt att utesluta länder ur ESC?”

  1. Micke

    Melodifestivalen 2013

    Det är tidig morgon den 27 maj 2012 i Baku, Azerbadjan och på sitt hotellrum vaknar en euforisk Christer Björkman så sakteliga upp efter en vild natts fest. Huvudet dunkar våldsamt och han har stora svårigheter att överhuvudtaget ta sig ur sängen efter all uppståndelse efter Loreens vinst dagen innan.

    Christer hade dock inte varit Christer om inte hans hjärna redan hade börjat planera inför Melodifestivalen 2013. Långt innan segern hade han börjat planera inför nästa års Melodifestival. Nu när han äntligen hade fått fram ett bidrag med kvaliteé så tänkte han ”fan jag måste försöka få ihop ett startfält nästa år där mer än deras grannar känner till de som ska sjunga bidragen.

    Sagt och gjort! Christer slängde sig på telefonen och hade gett sig den på att den här gången skulle han inte nöja sig med ett nej utan nu jävlar. Denna gång tyckte han sig ha flera ess i rockärmen för att lyckas locka artister med mer kvaliteé. Han ringde runt till Lars Winnerbäck, Melissa Horn, Kent, Soundtrack of our lives, Laleh och många, många fler. Flera timmar senare lade han ifrån sig telefonen och reste sig mödosamt med nedsänkt huvud då hans enträgna vädjande ändå slutat som vanligt med ett stort NJET.

    Nedslagen och tillintetgjord insåg han att han inte skulle lyckas och att han haft en nästan osannolik tur med att ha fått med Loreen år 2012. Nu började han istället ringa runt bland de gamla vanliga trotjänarna plus att han skickade ut folk som letade på skolgårdarna och liknande ställen för om möjligt kunna hitta någon som kunde ta en ton. Slutligen fick han ihop sitt startfält på 32 bidrag där högst en handfull var känd för mer än sin familj. Skit samma sa Christer. Nu jävlar kör vi. Efter en oändlig startsträcka och massa delfinaler hade Christer så äntligen fått sitt finalfält på 10 bidrag till Melodifestivalen 2013.

    Den stora finaldagen närmade sig och Christer som fortfarande gick runt i en euphorisk stämning förstod innerst inne att något måste göras. Han hade sett de varierande musikstilarna i ESC och blivit enormt imponerad över alla de fantastiska rösterna som deltog år 2012 i ESC.
    Plötsligt kände han sig nedslagen då han tänkte på alla stora artister som tackat nej och insåg vilket svagt startfält han hade. Han beslutade sig för att bara anlita en koreograf och samma dansare. ”Alla danser i MF ser ju likadana ut ändå tänkte han”.

    Han gjorde ett sista försök att få med någon kändis och till slut lyckades han åtminstone få med två. Utrikesminister Carl Bildt hade fått ett erbjudande och beslutade sig för att ställa upp. Han blev lovad att få läsa sin egen dikt ” I once was in Yugoslavia but no one knows why”. Som refrängsångerska anlitades Marie Sernholt. Den andre kändisen som Christer hade lyckats få med var Måns Zelmerlöv. Christer hade inte varit riktigt ärlig mot Måns när han frågade om han ville sjunga ett bidrag. Han hade egentligen haft en baktanke med Måns medverkan. ”Om det går bra för honom kan han ju inte vara med i schlagerpanelen och då slipper jag hitta på någon ursäkt för att få bort honom.”

    Finaldagen var här och glädjen stod högt i tak när alla finalartister samlades i arenan. Alla var dock inte överlyckliga utan samtidigt som finalen gick av stapeln lämnade en kvinna vid namn Carola sin helt sönderslagna lägenhet och spärrade in sig på sin egen vind. Carola hade själv deltagit i årets tävling men hade åkt ut i andra chansen mot tonåringarna och tvillingarna Mia och Tia som Christer Björkman hade hittat på matsbespisningen på en skola nära hans eget hem. Hela finalkvällen tillbringade Carola på sin vind kramandes sin kudde och skrek rakt ut ”Ni älskar mig inte längre”.

    Samtidigt som sändningen började vandrade Christer fram och tillbaka kliande sig nervöst i sitt nyansade skägg. ”Finns det verkligen en konkurrensaktig låt bland dessa tio” tänkte han. Först ut på scen var Mia och Tia som framförde sitt bidrag: La la la la oh, åh åh åh åh äh. Därpå följde Christer Sjögren som framförde låten: ”Tänk om jag fötts som Elvis istället.” och som nummer tre kom då Utrikesminster Carl Bildt feat. Marie Sernholt.

    Christer blev mer och mer nervös och nu hoppades han på nykomlingarna från MF 2012 Youngblood då de nu äntrade scenen med sitt bidrag ”Koreografi oh, Koreografi oh, oh oh oh oh oh oh koreografi.”. Tyvärr var koreografi just det pojkarna borde haft lite mer av och de beslutade sig direkt efter de gått av scenen att inleda ett samarbete med irländska Jedward för att bättre förstå hur man ska kunna lyckas utan att ha någon som helst taktkänsla.

    Så var det då dags för Måns Zelmerlöw som framförde sitt egenkomponerade bidrag ”When I was a judge in ESC”. Därpå följde ytterligare tre bidrag som inte gjorde Christer lugnare precis. Kvar nu fanns bara Rolf, Kent och Roger som skulle framföra bidraget: ”Chapp a-pa loa nu ska vi dansa snoa” och så då till slut tionde och sista bidraget som skulle framföras av Danny Saucedo.

    Danny som visste att han var väldigt populär bland alla småtjejer ville inte bli tvåa en gång till så därför tänkte han ta in hjälp utifrån. Slutligen hade han hittat sina låtskrivare. Dessa var: Jose Amarillo från Chile, Lars Uuf från Holland, Pernilla Toivonen från Finland, Uschi Neuner från Tyskland, Amos Maiyo från Kenya, Roar Formo från Norge och Kristina Lugn från Sverige, märkligt nog.

    Hans låtskrivare hade detta år tänkt vara lite luriga. De sa till sig själva: ”2011 blev Danny anklagad för låtstöld med In the Club då låten de plagierade så till den milda grad på låttitel, refräng osv hette En el club” Många menade också på att det inte var en låt utan ett mantra då ”the club” sägs 53 gånger i låten. Då tänkte de nya låtskrivarna: ”Vi byter namn på låten till ”in the pub” och nämner det bara 47 gånger. Då kan vi ju inte bli anklagade för låtstöld eller att ha en tjatig refräng.

    När finalen var slut stod då Danny ”äntligen” som vinnare efter tre försök. Väl i semifinalen i ESC blev han dock utröstad och Sverige fick än en gång se finalen från sidan om.

    Tack Loreen för att du ställde upp 2012 och tack låtskrivarna för att vi inte än en gång behövde skämmas för vårt bidrag. Så vad vill jag då med detta? Egentligen ingenting. Det är mer ett uttryck för min besvikelse över hur MF år efter år har blivit allt mer befriat från stora artister och låtskrivare. Jag hoppas verkligen min lilla berättelse inte bara är töntig utan framförallt att det inte kommer att finnas minsta lilla sanning i den när MF startar upp 2013.

    När detta händer kommer jag dock troligen inte ens att titta. Var så grymt besviken på detta år med bara tre bra låtar av 32 och av dessa 32 tyckte jag minst 25 var urusla. Helt annat facit än ESC där jag tyckte 25 låtar av 42 var bra i år.

    Tro mig jag skrev inte detta för att jag tycker illa om MF utan faktiskt tvärtom. Jag älskar ESC och gjorde det även med MF men tyvärr har det avtagit väldigt. Önskar de kunde hitta tillbaka igen. Nu hårdrar jag det men det mesta låter likadant, de mesta danserna ser likadana ut. De stora artisterna och låtskrivarna vägrar vara med osv.

    Jag gillar att skriva och ibland blir det långt men aldrig så långt som detta 🙂 Men jag tänkte det är ju inte så många som skriver längre så då tar jag ju inte utrymme 🙂 Hade varit roligt att höra vad andra tycker. Om ni håller med eller om ni tycker jag snarast borde iföras tvångströja eller något liknande 

  2. Micke

    Schlagerpinglan: Jag håller med dig om det mesta du skrev om detta med att utesluta länder. Man kan inte först godkänna och sen när någon tar upp det plötsligt utesluta. Saker och ting är ju som de är och de har blivit godkända till ESC. Rätt eller fel är en helt annan sak. Därmed inte sagt att man måste godkänna allt de där staterna gör. Det gäller givetvis att hålla koll och skulle något nytt hända som “fyller på kassan” och som inte fanns när de blev godkända då hamnar vi i ett helt annat läge. Jag är inte för diktaturer, tvärtom. Jag är själv mycket tveksam till vissa länders deltagande men jag får ju acceptera att de blivit godkända.

  3. Schlagerpinglan

    @Micke, Tack för en underhållande text som naturligtvis är en aning tillspetsad men där ett flertal poänger ändå går att utläsa. Jag kan hålla med om att MF blivit lite förutsägbart med åren och att ESC är betydligt mer intressant än MF men Christer Björkman har ändå, i mina ögon, gjort ett stort uppryck den senaste tiden. SVT vill ju ha ett program som tilltalar så många som möjligt och det verkar de ha fått. Till skillnad från dig så hittade jag faktiskt en hel del bra låtar i MF 2012 och hoppas att det blir ännu bättre 2013 men om inte de “rätta” artisterna vill vara med så är det inte så lätt att göra något åt det.

    Vad gäller den andra frågan, om uteslutning av länder, så finns en annan sak som jag också tycker borde kunna få ett land utkickat: om de bevisligen manipulerat med röstningssiffrorna. Azerbajdzjan fick ju bara böter när de försvårade röstningen på Armeniens bidrag 2009, vilket jag tycker är ett alldeles för lindrigt straff.

  4. Daniela

    Micke, tyvärr finns det flera beklagliga sanningar och poänger i det du skriver, men personligen tycker jag faktiskt ändå att Melodifestivalen har klart fler styrkor än svagheter. Framför allt som folkfest och som underhållningsprogram i TV är det i mina ögon ett exemplariskt koncept. Ur ESC-synvinkel har ju dessa två saker visserligen inte så stor betydelse, eftersom det väsentliga där är att ha ett konkurrenskraftigt bidrag, men precis som Schlagerpinglan kan jag inte direkt påstå att jag tycker att Melodifestivalen brister i låtkvalitet, snarare tvärtom. Som jag ser det har det funnits väldigt många bra låtar med de senaste åren, men det som jag personligen tycker är mest tråkigt med MF är att man ibland får en känsla av att vissa artister – oavsett bidrag – alltid tycks vara självskrivna för finalen, medan andra aldrig får en rättvis chans, oavsett hur bra låtar de framför. Undantag finns naturligtvis, som tur är, men ibland verkar det som om publiken röstar mer på sin favoritartist eller på vad de för stunden råkar tilltalas av än på vad de faktiskt tror ska kunna klara sig ute i Europa. Men jag hyllar ändå som sagt Melodifestivalen mycket hellre än kritiserar den, för jag bor själv i ett land vars nationella uttagningssystem skulle ha väldigt mycket att lära av Sverige. Om du Micke hade följt årets finländska uttagningstävling UMK, som jag själv ser som ett stort skräckexempel i sammanhanget, skulle du säkert förstå vad jag menar! 🙂 Nu blev ju iofs slutresultatet även där helt OK, men resan fram till Pernillas vinst var sannerligen en historia för sig…

  5. Daniela

    Håller förresten med er Schlagerpinglan och Micke angående diskussionen kring att eventuellt utesluta vissa länder ur ESC. Länder som inte klarar av att garantera säkerheten och/eller mänskliga rättigheter på ett bra sätt om de ställs inför situationen att arrangera tävlingen borde enligt min åsikt inte delta, men som sagt, det borde man ha tänkt på redan när länderna i fråga accepterades av EBU. Sedan kan det ju naturligtvis vara så att det med tiden sker tillfälliga eller mer bestående förändringar i ett land, så ur den synvinkeln tycker jag inte att t.ex. ett system där man varje år diskuterade varje lands möjlighet att delta vore allt för långsökt.

  6. Felix

    Frågan om att utesluta diktaturer är enligt mitt tycke en svår fråga eftersom att på ett sätt finns det ju ändå en regel som säger att denna tävling handlar om musik och inte politik så jag trot för det mesta dels att detta är ett påhitt, men personligen skulle jag inte vilja besöka Vitryssland eller Azerbajdzjan och finaciera deras regim med EBU-pengar.

    Jag tror dock att Eurovision har slagit upp allas ögon på Azerbajdzjan om hur deras regim styr landet med järnhand och bristen på alla mänskliga rättigheter i landet, det finns nästan ingen jämlikhet mellan könen, etc, etc.

    ——————————————————————————————————————–

    Jag tror inte att Melodifestivalen 2013 kommer bestå utav okända artister, enformiga nummer osv. utan tvärtom, nu när Sverige är värdland finns det väl nästan ingen större ära än att få representera Sverige på hemmaplan?!
    Jag tror dessutom att folket förstår att Eurovision inte bara handlar om grannlands röstning utan om man skickar en riktigt bra låt kan även Sverige vinna med sina ynka få nordliga vänner.
    Jag tror att Melodifestivalen 2013 kommer att bli en succé + att missa semifinalen 2013 i Eurovision är 0% chans då Sverige står som värdland och har en plats i finalen redan.

  7. Micke

    Felix: Jag hoppas verkligen att du har rätt när du säger att kända artister kommer att se det som en ära att representera Sverige nästa år. Jag tror inte du har rätt men tro mig, jag ser gärna att du har det. Sverige har vunnit ESC fem gånger Felix. Nu har inte jag varit med på alla dem men jag vet ändå att optimismen spirar efter varje seger om att nu ska det bli “verkliga artister” nästa år. Tyvärr har det aldrig blivit så ändå. Men som sagt: Hoppas att du har rätt 🙂 Jo jag vet att vi inte kan missa finalen 2013 men det jag skrev var mer tänkt som en översikt.

    Daniela: Jag har sett den finska uttagningen för några år sedan då jag var i Viitasaari och hälsade på en kompis. Köper det du säger rätt av men tyvärr gör ju inte det MF bättre för det om man ska jämföra med ESC som är min måttstock. Min känsla är lite att MF blivit en klubb för inbördes beundran. En stor skillnad som jag ser det är att i ESC vet man aldrig på förhand vem som ska veta, inte ens under röstningen. Alla kan vinna. Rock, ballad, disco, folkmusikinspirerat osv 🙂 I MF vet man egentligen redan när man hör namnen vem som ska vinna. Dessutom har vissa sorters musik inte en chans. Ballader exempelvis.

    Schlagerpinglan: Självklart var min text lite tillspetsad så blir det ju när man skriver på det sättet 🙂 Jag har förträngt det mesta av MF 2012 men när du sa att det fanns många bra låtar kollade jag över lite igen. För mig fanns det tre bra låtar:

    Why start a fire – Lisa Miskovsky (Hon har dock säkert skrivit minst tio bättre låtar tidigare)
    Euphoria – Loreen (färdigpratat om) 🙂
    Lovelight – Andreas Johnson (Ett skämt att den inte gick till final även om han gjort bättre låtar)

    Sedan fanns det i mitt tycke fem ganska bra låtar:

    Land of broken dreams – Dynazty (Bra men vi har hört det förut)
    Jag reser mig – Thorsten Flinck (Bra men något fattas ändå)
    Why am I crying – Molly Sanden (Bra låt, bra röst men den lyfter inte riktigt ändå)
    Ge aldrig upp – Thomas di Leva (Killen har som alltid något men var är lyftet)
    Baby Doll – Top Cats (Kul med lite glad rock men var är rösten)

    De övriga 24 bidragen har jag lyckats förtränga det mesta av.

    Det är just det att allt är så förutsägbart i MF, vilket det inte är i ESC. Som sagt jag hoppas ingen tar detta som ett påhopp mot allt vad MF står för för då kan ni krypa tillbaka till er kammare i så fall. Det här är inget mot MF som ide och tanke. Älskar folkfesten och hela grejen men saknar bara det verkliga lyftet. Dessutom känner jag att medan ESC fortfarande står emot de som vill göra tävlingen till nån tonårstävling så börjar MF vackla allt mer där.

    En sista grej: Ett annat problem som jag tog upp i min berättelse är detta med att jag är bombsäker på att Danny Saucedo vinner 2013 oavsett om han har en bra låt eller ej. Det är ett känt syndrom. Ett bra exempel sägs vara MF 1975. Av förklarliga skäl såg jag inte denna tävling men jag har sett den i efterhand och hört morbröder, fastrar och jag vet inte allt som pratat om den. Det jag alltid fått höra är att det ska ha varit ett kanonår i svensk MF med massa bra låtar som toppade listor överallt: Michelangelo, Bang a boom a rang mm. Dessa två lär ha toppat listor i Europa om det jag fått höra stämmer.

    Men vad hände. Istället vann Lasse Berghagen med en ganska svag låt mot vad han tävlat med tidigare – Jennie Jennie. Det man alltid fått höra om den segern är att juryn tyckte synd om Lasse för att han varit så nära så många gånger och att Sverige inte ville vinna en gång till på raken. Det är därför jag tror på en seger för Danny även om hans låt är kass. Samma syndrom som 1975. Folk tycker synd om Danny för att han varit så nära tidigare och vi vill egentligen inte vinna två gånger i rad ur ekonomisynpunkt.

    Jag sticker ut hakan med att säga att Danny Saucedo vinner MF 2013. Tyvärr med en dålig låt.

  8. davve

    Micke, tyvärr faller din teori om danny. danny skulle ju ha vunnit i årets MF isåfall. Jag tror inte änns vi kommer se danny i MF 2013……. sen håller jag delvis med om att ibland går låtar vidare på mer sångarens/bandets kändisskap men överlag tycker jag MF 2012 hade bra finalister. många etablerade sångare åkte ut redan i semisarna.. tror svenska folket har börjat lyssna mer på LÅTEN än vem som sjunger den. det är inte längre MF 2002 och Magnus Carlsson eller Barbados kan delta med vilken skitlåt som helst och han går till final iallafall……….

  9. davve

    sen är det ju en klassiker att folk klagar på låtarna i Melodifestivalen och Melodifestivalen som tävling i stort… säger att det är skit osv..samtidigt som de sen tittar och har åsikter om alltind angående tävlingen.

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se