Spaniens Eurovision-bidrag 2022
2022-01-30 (söndag)Efter två inledande semifinaler tidigare i veckan (se resultaten av semifinal 1 och semifinal 2) så var det på lördagskvällen den 29:e januari dags för Spanien att välja ut sitt bidrag i Eurovision Song Contest 2022 genom finalen av Benidorm Fest 2022.
Från varje semifinal hade fyra bidrag kvalificerat sig, bl.a. Gonzalo Hermida som testats postivit för covid och därför fick tävla med sin musikvideo i både semifinal och final.
Vinnaren utsågs genom 50/50 tittar- och juryröster, där juryrösterna bestod utav två utländska och tre inhemska jurymedlemmar och tittarrösterna var 50/50 demoskopisk jury och teleröster, se resultatet och länkar till showens framträdanden nedan medan inför-infon finns här.
Uppdaterat 22-03-14: “Officiell musikvideo till Chanels “SloMo”“
Lyssna på Spaniens bidrag till Eurovision Song Contest 2022 här:
“SloMo”, Chanel
final-framträdande – semifinal-framträdande – studioversion
(text & musik: Leroy Sánchez, Keith Harris, Ibere Fortes, Maggie Szabos, Arjen Thonen)
Resultatet av Spaniens “Benidorm Fest 2022” – Finalen (29:e januari) |
|||||
Bidrag / Artister | Jury-röster (50%) | Demoskopisk jury (25%) | Tittarröster (25%) | Summa | |
1. “SloMo”, Chanel | 51 p. | 25 p. | 20 p. | 96 p. | |
2. “Ay Mama”, Rigoberta Bandini | 46 p. | 20 p. | 25 p. | 91 p. | |
3. “Terra”, Tanxugueiras | 30 p. | 30 p. | 30 p. | 90 p. | |
4. “Calle de la llorería”, Rayden | 37 p. | 15 p. | 15 p. | 67 p. | |
5. “Secreto del agua”, Blanca Paloma | 39 p. | 10 p. | 12 p. | 61 p. | |
6. “Raffaella”, Varry Brava | 25 p. | 12 p. | 18 p. | 55 p. | |
7. “Eco”, Xeinn | 30 p. | 5 p. | 10 p. | 45 p. | |
8. “Quién lo diría”, Gonzalo Hermida (tävlade med musikvideo) |
12 p. | 18 p. | 5 p. | 35 p. | |
(Källa: RTVE – Sammanställning: schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: Spanska RTVE överraskade rejält när de meddelade att de tänkte bjuda på en återkommande nationelll uttagning och så här i efterhand så måste jag medge att Benidorm Fest levererade över förväntan. 🙂
Här har funnits allt från ett imponerande startfält med många riktigt bra låtar (“Eco” är fortfarande min absoluta favorit) till Eurovision-drama (Luna Ki som drog sig ur tävlingen) och covid-missöde (Gonzalo Hermida som tog sig till final utan att sjunga en ton på Bernidorm-scenen). Exakt hur det slutar vet vi inte förrän Eurovision-finalen avgörs den 14:e maj men som jag ser det så är det fortfarande en helt öppen historia.
Chanel skulle kunna förtrolla juryn (och delar av tittarna) med sina uppenbara talanger vad gäller sång och dans… men det skulle även kunna bli så att de röstande i ESC avfärdar “SloMo” som ännu ett försök att återskapa “Fugeo”… vilket många nu börjat se som ganska ointressant. För Spaniens (och Benidorm Fests) skull så hoppas jag att det blir ett hyfsat resultat, även om jag själv är ganska svalt inställd till bidraget.
Personligen så tycker jag att det är lite synd att en femmanna-jury får sin vilja igenom trots att båda tittargrupperna hade en annan favorit… även om jag i just detta fall själv föredrar “SloMo” över “Terra“. Jag jag tyckte t.o.m. att Chanel var ett bättre val än tvåan Rigoberta Bandini (vars bidrag visserligen börjat växa till sig för mig men där jag fortfarande inte är helt såld)… så egentligen så borde jag ju vara nöjd med utgången.
Likväl… jag hade ju hoppats att segern skulle gå till Rayden då han hade kombinationen av både bra låt och artist-kvalitéer. Men, men… jag tycker riktigt bra om fyra av de fem bidrag som valts ut så här långt så jag har ingen egentlig rätt att klaga. 😀
Jag skickar ett stort grattis och lycka till till Chanel och ser med spänning fram emot att få se hur långt detta kan räcka i Turin. 🙂
Mer om Spaniens förberedelser inför ESC 2022 hittar ni här: “Spanien i ESC 2022“.
Relaterad information:
Bekräftade ESC 2022-bidrag så här långt: | ||
Bulgarien | “Intention“, Intelligent Music Project (internval) | |
Tjeckien | “Lights Off”, We Are Domi (ESCZ 2022) | |
Albanien | “Sekret“, Ronela Hajati (FiK 2022) | |
Moldavien | “Trenulețul“, Zdob și Zdub & Frații Advahov (internval) | |
Spanien | “SloMo”, Chanel (Benidorm Fest 2022) |
Spanien dödade verkligen mitt Eurovision-intresse. Det finns ingenting man behöver så lite som en låt som ”SloMo”.
Och jag tror fan inte intresset kommer tillbaks denna vecka iaf när Israel, Nordmakedonien och Irland ska bestämma sina val. Det är tre otroligt svaga uttagningar (och Irland kommer ju skicka ”Ashes of yesterday”… we all know it, och det är inte Irlands bästa låt).
Jaja. Det här var fruktansvärt på alla sätt (men ÄNDÅ bättre än Bulgarien).
Men ah… jag känner ingenting. Är bara tom.
Kommer undvika ”SloMo” likt pesten fram till sändningarna i maj, för jag blir bara arg.
Hade det här varit internval från typ Cypern eller Malta hade jag nog inte tänkt särskilt mycket på den här låten. Men faktumet att det fanns flera bättre låtar och att den enligt mig bästa låten fick störst tittarstöd utan att vinna gör mig fortfarande ganska besviken. Jag får försöka tänka på tillfällen tittarna röstat helknasigt (Norge förra året?) för att bli mindre bitter över juryns röstande.
Det här är definitivt min sistaplats än så länge, men ska man vara rättvis skulle det vara ett väldigt starkt ESC om den fortfarande är det i maj. Den är inte det sämsta man hört, men bara rätt tråkig, repetitiv och inte särskilt originell.
Jag vet inte om folk faktiskt gjort detta, men att hata på Chanel för hur juryn röstade är såklart helt fel i alla lägen. Även om jag inte tycker hon borde vunnit så vann hon helt enligt reglerna och har inte gjort något fel alls. 🙂
@Adri, Själv var jag lite avundsjuk på er som hittat stora personliga favoriter i den spanska uttagningen då ni var en hel del som hittat det där speciella bidraget som ni ville se som vinnare. Det ger en extra dimension till ESC och gör det hela extra roligt. Visst, besvikelsen blir större om det slutar med en förlust men det är ju en risk som är där. Jag lider med er och hoppas att det kommer ett postitivt resultat snart som kan motverka denna (förhoppninsvis tillfälliga) besvikelse.
Naturligtvis finns det även de som tycker att detta var rätt vinnare och er kan jag bara gratulera. Det är inte alltid man får som man vill, men ibland händer det. 😀
@HW, Precis, allt gick helt enligt reglerna och inga av de deltagande (vare sig artister eller jurymedlemmar) förtjänar någon kritik. Det hela blir upp till RTVE att bestämma om de är nöjda med resultatet eller om de vill förändra något inför nästa år.
Visst, man kan ha åsikter om hur juryn resonerade… men det är ju en annan fråga. 🙂
HW: Håller med. Många Eurovision-fandoms är rätt gränslösa, men just det spanska är bland de värsta. Chanel överöses med hat och skit i sociala medier ser jag (massvis stöd och kärlek också såklart) och det är ju bara beklagligt. Vuxna människor också…
Chanel är ju tvärtom det bästa med hela bidraget, för hon har något i alla fall. Låten i sig har ingenting.
Sen tycker jag nog Norge röstade helt rätt förra året 😉 Men jag tror inte de gör det i år. De kommer skicka den där banana-låten. 100%.
@Adri Ibland undrar man hur folk tänker… kritik ska man alltid kunna ge men alla över 13 år borde ju kunna fatta skillnaden på att kritisera en låt och att gå efter artisten som person.
Vad gäller Norge förra året är du definitivt inte ensam, men för mig är det nog ett av de få fall då jag önskat att det fanns en jury 😉 Banan-låten i år är väl lite småcatchy men för ett skämtbidrag (om det är ett?) känns det väldigt icke-roligt. Hoppas oddsen har fel om Norge i år igen. 🙂
@Adri ovh HW Norge valde rätt förra året och om Subwoolfer vinner kommer de välja rätt i år igen.
Vad gäller Spanien har jag nog hävt ur mig det mesta här redan. Sist i år såhär långt och den kommer garantera stanna böand de sista….
Herregud, endast 5 bidrag ute, hur kan ens hela Esc intresse blivit dödat redan nu ;))
Folk som går o hatar på henne är ju bara individer utan liv…
Jag kan irritera mig på internationella jurygrupper i uttagningar. Det där kan jag störa mig på, att det hade så mycket makt.
Tanxugueiras hade blivit min nya etta, istället blir jag ganska besviken. Framförandet var bra, låten okej, men jag tycker personligen inte Chanels röst är mycket att hurra över precis.
1. Albanien
2. Tjeckien
3. Moldavien
4. Spanien
5. Bulgarien
Jag tycker Chanel är bedårande. Låten är kanske lite för medioker, jag är annars emot revamps men här skulle man faktiskt behöva göra en liten revamp för att lägga in lite mer etniska effekter. Men den funkar!
Jag tycker annars det ser rätt bra ut så här långt, sämre starter har vi haft i Esc senaste åren. Makedonien och Estland har bara ett enda val att göra. Irland är hopplöst usla.
Nu är det dags för en kebab!
Problematiskt detta med juryn i nationella uttagningar. TV-bolaget bestämmer förstås reglerna, och alla är medvetna om reglerna på förhand. Men vill man göra det till ett TV-program för tittarna är det ganska oundvikligt att man trampar tittarna på tårna om några få personer sitter med för mycket makt.
I bästa fall är juryn och tittarna eniga, varpå juryn egentligen är helt onödig. I värsta fall kör några få jurymedlemmar över folkets åsikt. Det är ju ändå landet artisten skall representera. Vad några utländska experter tycker är ganska irrelevant ur den synvinkeln.
Spanien är ju ingalunda ensam med detta problem. Det förekommer flera liknande fall årligen, vilket lämnar en dålig smak i munnen. Jag tycker personligen att det vore viktigare att tittarna får välja sin representant, än att man (kanske) väljer en låt som faller några jurygrupper i smaken. Måste ens syftet vara att försöka nå toppen i ESC? Känns väldigt Björkmanskt.
@Finnen, Mmm… man kan ju se problemet från olika håll. Om landet ständigt hamnar i botten av resultlistan så finns det en risk att tittarna sviker och då blir det nog lockande för TV-bolagen att snegla åt “expert”-hållet för hjälp. Rätt utfört så kan det säkert hjälpa då det är ett bra sätt att få andras syn på bidragen. Fel utfört, d.v.s. om tittarna känner sig överkörda och tappar intresset för tävlingen, så får det motsatt effekt och man förvärrar i stället problemet man försökte lösa (d.v.s. att tittarna sviker). En svår balansgång där man trots allt måste komma ihåg att utan tittare så blir det inget ESC.