Albanien 2020: RTSH tar emot Festivali i Këngës-bidrag
2019-06-03 (måndag)TV-bolaget RTSH har officiellt börjat att ta emot bidrag till Festivali i Këngës 58 men om de kommer att använda sig utav festivalen som nationell uttagning inför Eurovision Song Contest 2020 har de ännu ej avslöjat.
Festivalen har varit landets ESC-uttagning sedan debuten 2004, se sammanställning nedan, så gissningsvis så blir det så även denna gång. Till att börja med så söker TV-bolaget artister och låtskrivare från Albanien att delta i FiK 58 via nedanstående video.
(Källa: eurovisionworld.com)
Uppdaterat: “RTSH bekräftar ESC 2020-deltagande” (FiK 58-deadline: 15:e september)
“FEST 58 – Nis dorëzimi i materialeve” (RTSH – 0:43 – May 13, 2019)
Snabbfakta: Albaniens deltagande i Eurovision Song Contest: |
debutår: 2004 – deltagit 16 gånger – vunnit 0 gånger |
resultat i Eurovision Song Contest: |
|||
2019: | “Ktheju tokës“, Jonida Maliqi | (Festivali i Këngës 57) | 17:e i finalen |
2018: | “Mall“, Eugent Bushpepa | (Festivali i Këngës 56) | 11:a i finalen |
2017: | “World“, Lindita | (Festivali i Këngës 55) | 14:e i semi 1 |
2016: | “Fairytale“, Eneda Tarifa | (Festivali i Këngës 54) | 16:e i semi 2 |
2015: | “I’m Alive“, Elhaida Dani | (Festivali i Këngës 53) | 17:e i finalen |
2014: | “One Night’s Anger“, Hersi | (Festivali i Këngës 52) | 15:e i semi 1 |
2013: | “Identitet“, Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko | (Festivali i Këngës 51) | 15:e i semi 2 |
2012: | “Suus“, Rona Nishliu | (Festivali i Këngës 50) | 5:a i finalen |
2011: | “Feel The Passion“, Aurela Gaçe | (Festivali i Këngës 49) | 14:e i semi 1 |
2010: | “It’s All About You“, Juliana Pasha | (Festivali i Këngës 48) | 16:e i finalen |
2009: | “Carry Me In Your Dreams“, Kejsi Tola | (Festivali i Këngës 47) | 17:e i finalen |
2008: | “Zemrën E Lamë Peng“, Olta Boka | (Festivali i Këngës 46) | 17:e i finalen |
2007: | “Hear My Plea“, Aida & Frederik Ndoci | (Festivali i Këngës 45) | 17:e i semin |
2006: | “Zjarr E Ftohtë“, Luiz Ejlli | (Festivali i Këngës 44) | 15:e i semin |
2005: | “Tomorrow I Go“, Ledina Celo | (Festivali i Këngës 43) | 16:e i finalen |
2004: | “The Image Of You“, Anjeza Shahini | (Festivali i Këngës 42) | 7:a i finalen |
Schlagerpinglan: Precis som i fallet med Italiens Sanremofestivalen så tycker jag att Albaniens Festivali i Këngës brukar innehålla mängder med imponerande starka bidrag. Av någon konstig anledning så brukar det dock oftast sluta med att jag, även om jag anser att det är duktiga artister och vackra bidrag, ha svårt att knyta an till de albanska vinnarna.
De stora undantagen är “Mall” (2018), “It’s All About You” (2010) samt de tre första bidragen (2004-2006) som verkligen träffade rätt hos mig. Vad den magiska röda tråden är kan jag inte riktigt se men förhoppningsvis kan jag lägga till ytterligare ett bidrag bland de “fungerande” efter att FiK 58 avgjorts. 😀
@Pinglan en liten fråga om hon har tid och lust att svara på den 🙂
I stort är jag med dig på det du säger. Gillar också Albaniens festival om än inte lika mycket som San Remo. Det finns dock en skillnad som jag ser det och det är att Italienarna brukar ta hand om sina bidrag på ett helt annat sätt än albanerna. Det italienarna visar från början håller oftast all the way.
Tyvärr gäller inte detta för albanerna och de bästa exemplen är de två senaste årens vinnare. Albanerna har en märklig förmåga att förändra bidragen till maj månad. “Mall” från 2018 var en solklar (9/10) Mycket bra för mig men sen fick de plötsligt för sig att förändra bidraget. Att tona ned rocktouchen och göra killens röst mer statisk utan de underbara utsvävningar bidraget hade inledningsvis. Likadant var det med bidraget 2019, ja än värre då nästan allting tonades ned och själen i bidraget fick ta skiten för det. Även den var solklar (9/10) Mycket bra inledningsvis. Egentligen två av de bästa bidragen som någonsin deltagit i ESC men de fördärvar alltin. Varför?
Du tycker ju om Festivali i Këngës säger du Pinglan men ärligt talat. Har inte du också lite av känslan som jag snackar om nu eller har du kanske en helt annan syn på det? Jag pratar ju inte bara om dessa två utan överhuvudtaget. Jag menar Albaniens utbud i år var ju asstarkt men vad gjorde de med bidragen?
På senaste åren har Albanien kanske hittat sina vinnande koncept:
1. Översätt inte låtarna
2. Förändra dem inte för mycket efter vinst!
Fungerar två år i rad nu, så det är bara att fortsätta så blir det vinst någon gång! 🙂
@Adri are you kiding me my friend? 🙂
Har Albanien inte gjort om sina bidrag de två sista åren? Jag som hade börjat tycka det klickat allt mer emellan våra åsikter och så dräper du in med detta 🙂
Jo, men inte lika mycket! Jämför ”Ktheju Tokes” i orginal jämfört med Tel Aviv-versionen.
Jämför sen ”Perralle” med ”Fairytale” som framfördes i Stockholm. Där kan prata om våldsföring på orginalet.
@Adri, jag är 100% med dig men det är en stor skillnad. 2018 och 2019 var i ESC-mått rena mästerverken som de sedan våldförde sig på. Det märks mer då tyvärr
@Micke, Jag gillar både Sanremo och FiK men även om de är väldigt lika (stora, imponerande startfält som behöver ett flertal lyssningar för att riktigt nå fram) så är de också oerhört olika och detta har fascinerat mig ganska länge då jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är som gör denna stora skillnad.
Utan några fakta att luta mig mot utan endast mina egna iakttagelser och känslor så tror jag att det kan vara så att italienarna har mer förtroende för att de har genuint “bra” musik i sin festival och därför levererar sin vinnare på det sätt de själva tycker är bäst. Skulle ESC-publiken inte gilla det… deras förlust, så att säga. Resultatet blir därmed något som leverantörerna står 100% bakom och många andra gillar det också, vilket ger bra placeringar i ESC.
Albanien, däremot, verkar vara lite mer osäkra på att deras bidrag verkligen kan uppskattas utanför landet och försöker därför att göra om det till något som de tror kan fungera i ESC. Resultatet blir därför inte riktigt lika bra då de tappar de som gillade originalet och kanske inte helt fångar upp en ny publik då det inte är någon riktig vision från någon låtskrivare utan en efterkonstruktion som inte verkar vara förstahandsvalet för någon.
Detta är ingen sanning, utan endast det bästa jag kan komma fram till efter att ha tänkt på Italiens och Albaniens likheter och olikheter under många år. 😀
Vad gäller 2018-bidraget så måste jag dock hålla med Adri, då jag tyckte att slutresultatet blev riktigt bra… men annars så har den senaste tidens FiK-vinnare fått, enligt min smak, lite tråkiga behandlingar innan ESC.
Jag vet inte riktigt om mitt svamlande svarade några av dina frågor, annars är det bara att skicka nya så ska jag försöka igen. Albaniens ESC-bidrag är, som sagt, ett stor mysterium för mig… men ett intressant sådant. 🙂