AustralienEfter att tidigare ha givit en ledtråd beträffande en del av de tävlande artisterna i “Eurovision: Australia Decides“, Australiens nationella uttagning inför Eurovision Song Contest 2019, så bekräftade TV-bolaget SBS i går fyra artister, se nedan, och lovade att snart avslöja fler.

“Eurovision – Australia Decides” – Artistavslöjande nr 1:

Eurovision – Australia Decides | First Artist Announcement
(1:04 – SBS Australia – Dec 2, 2018)

“Eurovision – Australia Decides” – Bekräftade artister:

Artister Smakprov på tidigare verk
Sheppard (indiepop-grupp) #1 i Australien: “Geronimo
Kate Miller-Heidke (singer/songwriter) #3 i Australien: “The Last Day on Earth
Electric Fields (electronisk musik-duo) Shade Away/Nina/Ornament
Mark Vincent (“Australia’s Got Talent”-vinnare) AGT-audition: “Nessun Dorma
(Källor: SBS Eurovision och wiwibloggs.com)

Schlagerpinglan: “Eurovision: Australia Decides” sänds den 9:e februari (efter att de arrangerat en juryshow med livepublik dagen innan, som dock inte sänds) och avgörs med hjälp av både jury- och tittarröster. Det blir m.a.o. en traditionell ESC-uttagning från ett nytt, avlägset ESC-land. 😀

Att säga att jag är extremt nyfiken på att få se hur denna Eurovision-tokiga kontinent tacklar utmaningen i att arrangerar en ESC-uttagning är att vara en aning blygsam. Visst finns det en viss risk med att ha höga förväntningar, men något säger mig att de kommer att lyckas att leva upp till dem. 😀

Mer om Australiens förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Australien i ESC 2019“.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


12 kommentarer till “Australien 2019: SBS avslöjar några artister”

  1. Micke

    @Pinglan, här har du ett exempel på varför jag tycker så illa om dessa “talangshower”. Det finns ingen äkthet. Ta och kolla på Audition med Mark Vincent. Det är inget tvivel om att killen har en bra pipa men kolla på upplägget. Han hinner inte ens sjunga i re sekunder innan juryn och publiken börjar jubla och gapa. Tyvärr är inte detta något speciellt för just den här killen utan det är mer regel än undantag.

    Det finns ingen som helst äkthet. Mycket är fejkat och repeterat innan och framförallt denna pålagda hallelujastämmning. Klarar bara inte av det

  2. Micke

    tre sekunder ska det stå 🙂

  3. Schlagerpinglan

    @Micke, OK, om det är upplägget av talangshowerna snarare än själva deltagarna som du uppfattar som oäkta så förstår jag dig nog bättre. Själv har jag svårt för showerna i sig men nu när jag mer eller mindre blir “tvingad” att följa olika talangshower så kan jag (lyckligtvis) hitta en guldkant i att följa resultaten vid sidan om (en viss spänning) och se en del av artisternas framträdanden (överraskar ibland). 🙂

  4. Adri

    Av detta (baserat på tidigare verk då självklart) så intresseras jag mest av Sheppard. Jag hade aldrig hört om låten “Last day on earth”, än mindre sångerskan bakom men jag blev chockad då jag insåg att låten har varit med i många tv-serier, bland annat en jag sett. Alltid kul med liiiite familiar.

    Electronicduon gjorde mig förvirrad mer än nåt annat. Och Mark Vincent var inte min grej, då jag vill ha min opera framförd av kvinnor, inte män.

    Så så här långt (dvs inte långt alls): Heja Sheppard! 🙂

  5. Micke

    @Adri, börjar nästan bli skumt här. Vi är överens igen 🙂 Jag älskar opera, inte lika mycket som hårdrock och övrig rock men ändå. Vet att du inte är lika såld men vi är helt överens. Det där är kvinnans mark, den ska mannen inte ens beträda utan att de bör anklagas för förargelseväckande beteende. Finns ett undantag och det är Luciano Pavarotti. Men han är i sån särklass och ett sånt undantag så omdömet kvarstår. När jag lyssnar på duetter eller liknande i opera blir jag mest irriterad över att någon manlig varelse stör och förstör för sin kvinnliga partner. Jag tror i övrigt nog också mest på Sheppard bland dessa fyra

  6. Micke

    @Pinglan det är absolut mest det oäkta som stör mig. Allvarligt talat. Hur faaaaa….. kan man gapa och jubla efter mindre än tre sekunder i någons sång. Eller säg när de sätter folk i jury som knappt är torra bakom öronen själva. Sen kan jag inte med detta hur man gör en stackars sångare/sångerska till världsstjärna, ja frågan är om det finns någon i hela världen som är bättre. Varför tror du att det finns en mängd som gått in i väggen när den verkliga världen återvänder. En del har t.o.m tagit livet av sig.

    Jag tänker alltid på vår stackars Anna Bergendahl som vid 16 års ålder plötsligt, enligt juryn mm, var världsstjärna med få överkvinnor. Vi krämade och krämade så hon knappt hann andas emellan allt. Vi slängde in henne i MF och skiten fortsatte och ingen kunde matcha henne fick hon höra redan innan tävling. Hon van och resan fortsatte i bärstol till ESC då hon plötsligt föll. Vad gjorde vi? Det som normala människor gör kanske att vi stöttade henne till 100%? Nej istället sågade vi henne vid fotknölarna och plötsligt var stackarn inte ens värd vatten. Hon fick stå där ensam i snålblåsten medans alla de som tidigare hade hallelujahyllat henne antingen gömde huvudet i sanden eller sökte skydd för snålblåsten bakom något staket. Fy fan rent ut sagt

    Jag är som ni alla vet totalt ointresserad av MF numera men i år har jag faktiskt ett stort hopp och det är att Anna ska få revansch. Tror inte ett ögonblick på det lika lite som seger för Andreas Jonsson även om han skulle få till ett riktigt kanonbidrag. Får han det är ingen annan ens i närheten. Men det här är MF och jag är realist.

    MEN JÄDRAR SÅ JAG HOPPAS PÅ DIG ANNA

  7. Adri

    Micke: Vi tycker inte lika, den saken är klar. Men det där med gap, jubel, tappade hakor sekunder in handlar nödvändigtvis inte om att personerna är oäkta och att personerna är så snabba att göra sin bedömning.

    Jag gissar, till mer än 90%, att det är klippningen. Iaf i dessa fall. Auditions är ju alltid alltid förinspelade och då kan klipprummet go nuts 🙂 Och det är inga tvivel om att de gör det.

    För även om du inte faller för det, så är det roligare för tittarna att se starka känslor och askungesagor och sånt. Snarare än någon som helt normalt säger ”ja, det var lite bra – du går vidare”. 🙂

    Sen kan det hända live också, men då mer från publiken än juryn. Men jag ser inga fel med det faktiskt. Ofta vet jag också inom sekunder om detta kommer bli bra eller inte. Sen har jag fel ibland, men oftast inte. Sekunderna i början är ju en fingervisning på whats to come.

  8. Micke

    @Adri, vi är inte på samma planet när det gäller detta. Sen missar du nog lite av min poäng. För det första är jag inte med dig om att det handlar mest om klippning och för det andra har det ingen betydelse i det jag säger här. Jag pratar om att ingenting är äkta. Om sen det oäkta är “live” eller i klippning har ju nada betydelse. Det är lika oäkta oavsett vilket.

    Som exempel kan jag ta Så ska det låta. Har redan berättat det en gång här om hur jag vann biljetter till inspelningen. Hur jädra less jag var efter att ha sett hur inte 90% var fejkat utan minst 98,9%. De har repeterat varenda “spontana” låt de trugar på oss. Efter inspelningen kollar de igenom allt och det som de inte gillar gör de om. Likaså med alla “spontana” skämt i Parlamentet. Får magsyra bara jag tänker på det. Klarar inte av när man lurar människor och fejkar grejer

    För att inte tala om hur juryn i alla dessa “talangshower” är där för att sälja. Hur de kan vara hur jävla otrevliga som helst mot stackarna som släntrar in. Jag minns speciellt en 16 årig kille med stora förhoppningar som kom in och var hur nervös som helst. Han stod där med sin gitarr och väntade på att få spela och sen bli bedömd. Grejen var att en jurymedlem hade andra saker i skallen och sa vid första anblicken något om “jädrar sicken goding. Blir ju alldeles blöt i brallan när jag ser dig.” Minns inte exakt. Alltså en 16 årig kille med drömmar möts av sånt. Jädrigt moget. Allt säljer när det gäller att vara otrevlig.

    Nej Adri om vi inte alltid varit överens i ESC så blir det minst tre gånger svårare med detta. Tro mig 🙂

  9. Adri

    Micke: Vi är inte överens, men man måste väl få snacka ändå? 🙂

    Dock förstår jag inte inte vad ditt problem med talangshower är, vad exakt är det “oäkta”? 🙂 Jag hade förstått om du inte gillade överspelet och det var också det jag trodde, men som sagt: där är jag fullkomligt övertygad om att det mesta görs i efterhand i klipprummet. Jag har min beskärda del av att sitta och klippa långt råmaterial. Det är inte alltid enkelt att få saker intressanta, så då använder man sig av bluffklippning 🙂 Ljud från ett tillfälle läggs på ett annat. Någons reaktion på en sak läggs på en annan sak 🙂

    Och man gör vad man kan för att engagera. Och folk gillar ju känslor 🙂

    Eller är det deltagarna som är oäkta? Folk tycker ibland det, men det tycker jag är jäkligt hårt uttryckt. Det är (mestadels) ungdomar som fortfarande är identitetssökande och inte hittat sin plats i världen än, så då kan man inte begära heller att de omedelbart ska hitta sin plats på scenen.

    Om det varken är klippningen av programmet, eller deltagarna som är det oäkta så känner jag mig riktigt dum, för då pratar du lååååångt över mitt huvud 🙂 Som sagt, det är inte mina favoritprogram och läggs de ner kommer inte min världs skakas alls. De är mer guilty pleasure tidsfördriv 🙂 Men jag blir ändå nyfiken när någon presenterar ett perspektiv som är så nytt för mig 🙂 Så tro inte att jag dömer dig, det handlar mest om nyfikenhet då jag inte är på det klara med vad du menar 🙂

    Men dock är vi lite på “varsin sida” av Parlamentet, för där är det ju så smärtsamt uppenbart att det är inövat? Det är väl bara barn som köper att det skulle vara spontant? Jag tänker iaf så, det känns inte som ett program som luras eftersom deras manus är så uppenbart. Det är ju inte live, och då kan man inte förvänta sig någon form av 100% äkthet. Och sen är sanningen ganska enkel, inte ens den mest talangfulla komikern är så kvicktänkt som det framstår i programmet, och därför inser man att programmet är manusbaserat så fort man bara skrapar på ytan lite 🙂 Inte mitt favoritprogram heller, men har guldbitar 🙂

  10. Micke

    @Adri det är inte ofta jag blir irriterad men den här typen av program gör mig irriterad. Jag tål inte falskhet och fejkade grejer. Jag tål överhuvudtaget inte något som ens påminner om lögn.

    Tror jag dragit detta för långt nu min vän. Det här ska handla om ESC och inte vad jag tycker är falskt och äkta. Ligger nog lite i att jag åter igen är förkyld och missade vår spelning i helgen. Tyvärr är det nog så. Har aldrig någonsin varit så ofta förkyld som under detta året. Kan bara bli bättre nästa år 🙂

    Kan väl ändå avsluta med att det jag pratar om är falska program och att man utnyttjar människor i dem för egen vinning. Hoppas du förstår bättre då 🙂

  11. Adri

    Micke: Jag förstår. Håller dock inte med 🙂 (som om det var en nyhet 😉 ). Jag tror alla vet vad de ger sig in på, och kollar man på alla som kan tacka programmen för sina karriärer så tror jag inte dem känner sig lurade eller förda bakom ljuset 🙂

    Såja, vi är inte med varann. Så kan det vara ibland 🙂

    Nu finns väl inte mycket mer att säga än att jag hoppas kryar på dig snart. Inte kul att vara sjuk. Jag har detta året spenderat mer än 1.5 månad sängliggande och sjuk, så tro mig… du har mina sympatier 🙂

  12. Micke

    @Adri, jo, jag har förstått det att även du varit sjuk en hel del det här året. Kanske ESC-sjuka vi råkat ut för eller nåt 🙂 Nej men jädrigt less på det nu. Vi tar revansch 2019 nu Adri 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se