Artistspekulationer inför Melodifestivalen 2019 – del 4
2018-11-09 (fredag)Schlagerpinglan: Ytterligare fyra artister finns nu med på Aftonbladets lista över artister som (enligt deras källor) anses vara klara eller högaktuella för Melodifestivalen 2019. Här nedan ser ni den uppdaterade versionen, med förändringar sedan sist i fetstilt:
Artist som anses vara högaktuell för Melodifestivalen 2019:
“Kiss You Goodbye“, Anton Hagman (2:a i Melodifestivalen 2017)
Artister som är “klara” för Melodifestivalen 2019 (enligt aftonbladet.se) | ||
♥ | The Lovers of Valdaro | (bekräftad efter “P4 Nästa 2018“) |
♥ | Oscar Enestad | “Gotta Thing About You” (11:a 2017 med FO&O) |
♥ | Arvingarna | (deltagit fyra gånger i Melodifestivalen) |
♥ | Wiktoria Johansson | (deltagit två gånger i Melodifestivalen) |
♥ | Nano Omar | “Hold on” (2:a 2017) |
♥ | Jan Malmsjö | “Hej clown” (2:a 1969) |
♥ | Anton Hagman | “Kiss you goodbye” (10:a 2017) |
♥ | Vlad Reiser | |
♥ | Bishara Morad | |
♥ | Ann-Louise Hanson | (uppgraderad från högaktuell till klar) |
Artister som är “högaktuella” för Melodifestivalen 2019 (t.ex. letar låtar) (enligt aftonbladet.se) |
||
♥ | John Lundvik | “My turn” (3:a 2018) |
♥ | Jon Henrik Fjällgren | (deltagit två gånger i Melodifestivalen) |
♥ | Magnus Carlsson | (deltagit 8 gånger i Melodifestivalen) |
♥ | Margaret | “In My Cabana” (7:a 2018) |
Artist som tackat nej till Melodifestivalen 2019 (enligt aftonbladet.se) | ||
♥ | Jessica Andersson | |
(Info från aftonbladet.se, aftonbladet.se, aftonbladet.se och aftonbladet.se – Sammanställning av schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: Återigen påminner jag om att detta inte är den officiella listan över deltagande MF 2019-artister då låtskrivarna och artisterna som valts ut inte får lov att bekräfta det på förhand. På något sätt så brukar det dock visa sig att Aftonbladets lista innehåller imponerande många rätt, förra året avslöjade de t.ex. 24 av 28 tävlande artister. Tiden lär utvisa hur tillförlitliga deras källor är i år. 🙂
Mer om Sveriges förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Sverige i ESC 2019“.
Alltså ursäkta uttrycket, men stämmer dessa rykten så säger min magkänsla att 2019 blir ett ”shitty year”.
Jaja, som vanligt lägger jag in lilla notisen om att inte döma på förhand. Yada yada yada. Ni vet att jag inte dömer på förhand. Jag tyder bara min magkänsla.
Och då ser det inte ju inte så bra ut. Jag menar… Jan Malmsjö? Ann-Louise Hanson? Arvingarna?
Visst att musiken inte alltid måste låta toppmodern. Absolut inte. Men… kom igen.
MF har ju fått ett högre rykte på sistone verkar det som – men ändå får man inte liiiiiiite creddigare namn än dem?
Okej. Jag måste ta och lugna mig. Aftonbladet kan ju (mot förmodan) ha fel och förhoppningsvis är de övriga 18 åtminstone artister som inte peakade på 60-talet.
Och ja, man ska inte vara åldersdiskriminerande (Arvingarna-killarna visade sig för övrigt inte vara så gamla. My bad.)
Men talar jag från erfarenhet så har de oftare än inte INGENTING att hämta i vare sig MF eller ESC.
Owe lyckades (eller ja… han kom sist i finalen. Men det är väl good enough?) men det var ju inte pga låten? Tror inte nån trampas på tårna av den sanningsbomben.
Kollar man utöver Owe ser det ju ganska mörkt ut: Kikki Danielsson, Sylvia Vrethammar, Svante Sturesson, Roger Pontare, Elisabeth Andreasson, Py Bäckman…
@Adri min vän vi ser detta på två helt olika sätt. Jag vet att du har ganska bra koll på hur jag tänker om detta men jag förklarar ändå för att verkligen trycka på det. Innan jag börjar vill jag dock än en gång trycka på detta att musik är en smaksak. Ingens musiksmak är bättre än någon annans. Så enkelt är det så missförstå nu inte det jag säger.
För mig och min smak är MF och ESC B-klass långt ifrån min verkliga musiksmak som då blir min A-klass. De flesta av mina kompisar känner likadant men skillnaden på mig och dessa är att jag trots allt ÄLSKAR ESC. Inte direkt för musikens skull utan för hela grejen med utbyte mellan länderna och ja…. du vet vad jag brukar säga.
Utifrån detta kommer då skillnaden mellan dig och mig i detta. Jag letar inte de bästa låtarna och de just för stunden intressantaste artisterna. Jag vill ha blandning. Jag tar gärna 10-åringar om de har något att komma med personligen och med låten. Likaså 80-åringar på samma premiss.
Exempelvis jag älskar Lars Winnerbäck som du vet men jag vill absolut inte se honom i ESC. Han har en helt annan plats för mig vida överlägsen ESC. Här vill jag se personer som har intresse av det oavsett ålder som sagt. Jan Malmsjö är en fantastisk artist även om inte jag lyssnat så mycket på honom.
Jag har förståelse för din irritation med tanke på hur du ser på MF. Men vi har som sagt två olika infallsvinklar på detta. Vem är förresten Svante Sturesson? 🙂 Just kiding 🙂
Jag bryr mig som sagt inte om ålder men måste jag välja mellan åldrande personer eller småttingar som typ kadavertävlingar på förskolenivå som Spanien mm i år tävlar med då väljer jag definitivt det förstnämnda. Om jag vill anlita en elektriker då tar jag hellre än utbildad än en studerande. Om jag vill ha en tandläkare gäller detsamma precis som i de flesta fall 🙂
Micke: Nej vi är på samma sida. Efter ESC-säsongen stänger i maj så är låtarna i 90% av fallen inlästa i en tidskapsel från det äret. Undantaget är väl isf när nåt här på bloggen påminner en.
Varken Ann-Louise eller Jan är nödvändigtvis dåliga (jag har dålig koll på Jan Malmsjö – jag gissar att jag är för ung men för mig är han bara en gubbe som tjötit ”ring klocka ring”. Jag har ingen aning vad han gör egentligen. Han är gift med Marie Göranzon vet jag också. Där tar mina kunskaper om honom slut.)
Och jag har många många favoriter bland svenska artister och har ingen förväntan på att se dem i tävlingen heller. De enda jag ens kan tänka mig överväger MF är typ… Janice och Miss Li.
Men som sagt, Melodifestivalen har ju fått ett bättre rykte på sistone. Det märker man med hur MF-musik och ”mainstream-musik” nu närmar sig varann. En artist kan vara med i tävlingen utan att få epitetet ”Melodifestivalen-Anders” (OBS! Anders är bara ett exempel). Och kan få riktiga hits utanför tävlingen – utan dens hjälp.
Och det visas också när man ser hur fina recensioner Benjamin Ingrosso och Felix Sandmans turné har fått – och hur bra den sålt.
Melodifestivalen-artister är inte längre NÖDVÄNDIGTVIS andra klassens artister. Det finns folk som tycker det, men dem skulle tycka det 100% oavsett vem som dök upp i programmet. Och då kan man inte diskutera med dem.
Med den vetskapen hade jag lite högre förhoppningar om artister som ändå ”är här och nu” istället för artister som mina numera avlidna mor- & farföräldrar lyssnade till.
Som sagt, no hate till varken Jan eller Ann-Louise (den sistnämnda vet jag är skåning också – bara det gör henne halvt godkänd i min bok). Men jag blir gladare om det visar sig att ryktena inte stämmer! 🙂
De har säkert talang och vet vad dem gör. Men… gäsp.
Min egen inställning till det här med lite mer åldrande artister är tyvärr att jag instinktivt tycker att det känns lite tråkigt och har därför (kanske orimligt) låga förväntningar. Det finns otaliga exempel på artister som kommit tillbaka och visat att deras stjärna inte lyste lika klart längre, vilket så klart är väldigt tråkigt. Lyckligtvis så finns det också tillfällen där jag blivit positivt överraskad (t.ex. av Hasse Andersson och Owe Thörnqvist) så jag vet ju att varje comeback är ett oskrivet blad. Precis som med yngre förmågor så kan det slå åt båda hållen så det är nog trots allt bäst att kämpa emot och försöka hålla sig lite neutral så här inledningsvis. 🙂
Pinglan: Absolut, så visar det sig att de ska vara med så kommer jag inte ge dem 0:or eller 1:or i betyg på förtid. Jag är inte helt orimlig. Men jag kommer ha väldigt låga förväntningar.
Men det handlar inte bara om ålder. För tar man sig över… nåt hav (Atlanten kanske?) så kommer man till USA och där finns ju Cher, Tina Turner, Bruce Springsteen, Patti Smith osv. De är väl alla runt 70-snåret men har inte förlorat någonting.
Så… jag vet inte vad jag vill säga. Kanske är det också det att jag ogillar när folk söker sig till MF för comebacks. Jag vet inte, för mig klingar det bara illa. De har ju hållt sig borta, men ändå klarat sig mer än väl så kan de inte ge platsen till nån som istället kan få sitt genombrott?
Jag hoppas verkligen att ni Pinglan, Adri och alla andra här förstår hur jag känner och tänker i det jag säger. Jag ser verkligen inte ned på ESC. Isf hade jag väl inte ägnat så mycket tid åt detta. Jag älskar ESC men jag skiljer det starkt från min normala musiksmak. Sanningen är att jag vill inte se några artister jag har svårt för som exempelvis Carola, Bianca Ingrosso, Christer Sjögren mm i detta. Men precis lika lite vill jag se de artister och grupper som jag verkligen älskar i detta. Jag skiljer starkt på detta som sagt.
Sen håller jag med Adri om att det är jobbigt med artister som vill göra comeback. Vill dock förklara en sak för dig Adri som är lite yngre än mig angående artisten Jan Malmsjö. Till största delen är även jag för ung för att greppa hans “gärning” inom artistlivet men tro mig den mannen behöver inte ens tänka ordet comeback. Fråga runt och kolla runt så kommer du att få reda på hur stor han var och är. Jag har sett mycket med honom och minst 75% av det tycker jag inte om men hans storhet kan jag ändå inte förneka. När man ser storhet trots att man inte tycker om det då förstår man. Arvingarna och Ann-Louise Glenmark är en helt annan grej.
Nej Adri jag oroar mig inte över detta. Till stor del för att jag tappat all tilltro till MF men jag oroar mig isf mer över de allt mer okända individerna som dyker upp. Framförallt oroar jag mig för ESC som jag älskar. Vad är det som händer i Spanien och flertalet länder som nu börjar lägga fokus på förskoletävlingar
Melodifestivalen är ju trots allt tänkt att locka tittare i alla åldrar och därför så har jag personligen inget emot att “lite äldre” artister dyker upp i startfältet (även om de kanske inte till en början får mig att känna mig speciellt förväntansfull) då det förhoppningsvis finns andra som kanske blir glada över att återse sin gamla idol. Enligt min åsikt så finns det tillräckligt med platser för yngre artister som söker sitt genombrott, men om man ser det ur ett annat perspektiv så förstår jag även helt klart vad du menar Adri.
Vad gäller talangshowerna som poppar upp lite överallt så tycker jag däremot inte att det måste vara något negativt. Visserligen tycker jag inte att de är speciellt intressanta att följa, och föredrar därför i 9 fall av 10 en nationell final, men vad gäller slutresultatet så skulle de lika gärna kunna resultera i ett bra ESC-bidrag som en vanlig, hederlig uttagning. Allt som krävs är en bra artist och en spektakulär låt, och den kombinationen kan dyka upp där man minst anar det.
Känner att jag hoppar av här nu. Inte för gott så sluta le där borta i hörnet 🙂 Märker att jag just nu bara mest känner dåliga vibbar över det som händer här och jag vill inte lägga fokus på något som drar ned mitt intresse för något jag i grund och botten älskar. Spanien och de övriga länderna som nu infört “talangtävlingar” här har gjort det jag hela tiden sagt aldrig kommer att hända med ESC till alla polare som försöker övertyga mig om att jag bara slösar tid.
Måtte detta bara en tillfällig dipp i ESC. Måtte övriga länder inte följa samma road to destruction och fylla på skaran av länder som i grund och botten egentligen skiter i ESC typ Irland. Längre fram börjar väl de äkta länderna starta upp sina uttagningar. Då kommer mitt intresse att starta upp igen 🙂
Önskar er som till skillnad från mig har intresse för detta riktigt trevliga tävlingar. Hoppas ni finner det ni hoppas på. Jag kikar in här då och då för att hålla koll på om något intressant händer. See ya 🙂
Micke: Men micke kompis, Spanien och Israel verkar ha använt talangshower förr. Den förstnämnda redan liksom innan jag gick på skolan. Så detta är ju inget nytt, och du stannar ju än 🙂 Det enda som spelar roll är väl vad som skickas till Tel Aviv? Och här verkar vi vara av olika mening men okänd är väl inte per definition dåligt? 🙂 Så jag tar ett visst avstånd från det du säger, att talangshower innebär att länderna skiter i. Nej det tror jag absolut inte. Tvärtom så tror jag de återvänder till de för det har visat sig funka.
Och på tal om Malmsjö, jag vet att han hållt och dillat runt lite på teaterscener och sånt (där han säkerligen sjungit också) – men där är det väl mer skådespeleri än sång som är det viktiga? 🙂
Kom tillbaks nu. Var inte sån. Även om du nu ogillar talangshower så är det faktiskt bara fyra länder som använder det… vilket betyder vad? 38 länder använder INTE det? 🙂
Micke: Hoppas för övrigt inte att det är jag som gör så att du känner behov att ”hoppa av”. I så fall ber jag om ursäkt och råder dig att ta allt (verkligen allt) jag säger med lite salt 🙂
Anledningen till att jag skriver så är för att jag tycker alltid att jag återfinns i de konversationer som slutar med att Micke skriver att han tar paus. Det är inte kul om så är fallet!
@Adri kojar du med mig? Varför tänker du överhuvudtaget ens den tanken? Tro mig jag har aldrig ens snuddat vid något sådant.
Jag får bara helt enkelt mina dippar när det gäller det här. Det här med flertalet länders “talangtävlingar” i år har verkligen varit e dipp för mitt intresse. Sen det här med artister till MF är ju inget som passar mitt intresse direkt.
Nej Adri du har absolut inget med det att göra. Mitt intresse handlar om att prata bidrag och liknande 2019 och även om gamla bidrag. Det händer inte just nu och det kan varken du, pinglan eller nån annan ändra på 🙂
Adri ta inte detta fel nu. På min egen framtida grav, jag har aldrig någonsin varit arg på något du skrivit. Jag har förklarat det så många gånger men du fortsätter oroa dig. Släpp det nu Adri. Det har aldrig hänt. Jag är helt enkelt inte den typen som hittar fel hos andra och irriterar mig över vad de skriver
@Adri med respekt, du vet verkligen som du säger inget om Jan Malmsjö Han är tio gånger mer känd för sin sång än teater 🙂
Eftersom det är ganska få kvinnliga artister än så länge så kan man ju gissa att de kommande deltagarna förmodligen utgörs av en stor del kvinnor. Vad tror ni om Lina Hedlund och Linnea Henriksson?
@Sara Andersson, Lina verkar ju vara bekräftad enligt de beryktade källorna (skriver för tillfället om det) men bortsett från det (och med tanke på hur SVT strävar efter att få jämnvikt) så borde de ligga bra till. 🙂
Eftersom det är få kvinnliga artister som hittills avslöjats så kan man ju gissa att det blir fler inför presskonferensen den 27 november. Vad tror ni om Lina Hedlund och Linnea Henriksson?
sorry för dubbla kommentarer trodde den försvann Tack pinglan, giller ditt jobb med denna sajt!
Jag hade älskat om Linnea Henriksson var med. Hennes låtar går varma hemma. Hon är egentligen för bra för MF, men att höja klassen så skulle jag ju inte klaga på!
Men vet inte om det är aktuellt, då hon är med i Så Mycket Bättre. Det kan vara nåt i kontraktet osv. som eventuellt kan hindra det just i år. Jag vet inte.
Men jag skulle bli glad om hon skulle vara med! 🙂
@Sara Andersson, Ingen fara, tack själv för de värmande orden. 😀