Lettland 2019: Några “Supernova 2019”-nyheter
2018-09-03 (måndag)Idag, den 3:e september, började TV-bolaget LTV att ta emot bidrag till “Supernova 2019“, den nationella uttagning som ska utse Lettlands tävlingsbidrag i Eurovision Song Contest 2019.
Fram t.o.m. den 21:a oktober kan intresserade (både inhemska och utländska* låtskrivare och artister) ladda upp sina bidrag på Supernovas webbsida där även regelverket finns presenterat (på lettiska).
*Utländska låtskrivare och artister är välkomna så länge de inte står för mer än 30% av upphovsrätten för bidraget eller mer än 30% av artistgruppen. Alla solister måste därmed vara från Lettland.
Några “Supernova 2019”-nyheter: |
|
♥ | Numera välkomnas även låtskrivare och artister som är så unga som 16 år. De måste dock ha fyllt 16 år senast den 20:e november 2018. |
♥ | I år letar Supernova främst efter en radiohit. Därför kommer urvalsjuryn, som ska utvärdera låtarna, att bestå utav företrädare för de ledande lettiska radiostationerna. |
♥ | Numera tas endast professionellt inspelade bidrag emot. Vissa justeringar kan tillåtas om låten går vidare i uttagningen men de föredrar inspelningar som speglar låtskrivarnas idéer framför rena demoversioner, som därmed troligtvis inte kommer med vid utvärderingarna. |
(Källa: supernova.lsm.lv) |
Schlagerpinglan: Efter två år i rad av finalmissar (där varken “Line” eller “Funny Girl” tilltalade den stora publiken) så siktar nu Supernova in sig på att hitta en radiohit. Förhoppningsvis har de en ganska bred definition av vad en radiohit är, så att den nationella uttagningen blir så varierad som möjligt. 🙂
Mer om Lettlands förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Lettland i ESC 2019“.
Relaterad information: “TV-bolag som tar emot bidrag till Eurovision Song Contest 2019”
För mig och min syn på vad ESC är och står för var det tråkiga nyheter att Lettland letar radiohits. Why? Det finns det så många andra ställen för. Ett ESC fullt av radiohits är detsamma som ett ESC och tanken med den på väg rakt in i dimman och slutligen i graven. Tråkigt Lettland. Dessutom gillade jag Funny girl.
Jag lyssnar mycket på radio. Dock sällan för musikens skull. Men ändå är detta lite bittert. Inget emot radiohits, men varför begränsa det så?
Men jaja, det kan bli bra. En av 2017 års största favoriter både här på bloggen och IRL var ju Belgiens “City Lights” och det var ju 100% radiohit-tänk bakom den låten gissar jag. Den gjorde för många “rätt” för att inte medvetet vilja bli en radiohit.
Men Lettland själva visade ju tidigare i år att radiohits-potentiella låtar inte är något recept på succé. “Funny Girl” lät som många artister på radion idag. Julia Michaels och Ellie Goulding för att nämna några. Det imponerade trots allt inte på Europa.
Med det sagt, så imponerade det på mig 🙂 Synd att Lettland fick se sig besegrade redan i semin.
Menmen, klart det kan bli bra – men som sagt, trist att de är så trångsynta med musiken.
Alltså Lettland går ju rakt in i samma fälla som Sverige! Satsar nästan enbart på radio/spotify-pop. Jag har sagt det förut, det kommer inte funka i ESC! Denna typ av låt sätter sig sällan i minnet vid bara en lyssning, och det brukar ofta vara det som dödar många ESC-låtars chanser.
Sen vet jag förvisso att Sverige brukar kunna rädda upp sina icke-kioskvältare till låtar med staging och produktion, men jag tvivlar att Lettland kan få till det heller. Näe, här måste LTV ha fått total idétorka.
Skönt att vi här verkar vara överens om radiohits och döden i ESC. Till Lettlands försvar kan jag väl ändå säga att de famlar. För mig ett av de svagaste länderna av alla i ESC. Kolla bara på de 19 bidrag de slängt ut. Av dessa är det i mina ögon 14 st som är direkt dåliga, 3 är skapliga och endast två har tilltalat mitt musiköra. Märkligt nog deras första och deras senaste “Lucky star”, Brainstorm och “Funny girl”, Laura.
För min del träffade båda dessa rätt men det blir genast svårare när det gäller ESC och random listeners. Lucky star hade hela conceptet. Den slog hos både hos de mer inbitna “ESC-dårarna” som jag men även de som lyssnar och kollar en gång och utifrån det ska bedöma. Så var det inte med Funny girl. Inte ens en “ESC-dåre” som jag klickade med den innan jag lyssnat mängder med gånger.
Det är därför det är så viktigt att vi inte tillåter länderna till att göra om ESC till random listeners playground. Det är ok och funkar i radio för där har syftet nästan aldrig varit någon annan. Detta gäller dock inte ESC Här SKA det inte handla om radiohits. Skulle kunna skriva långt här om syftet med ESC men det har jag gjort så många gånger så jag avstår. Hoppas dock ni förstår och håller med 🙂
Bortsett från extrema undantagsfall så lyssnar jag i princip aldrig på radio och vet därför inte riktigt hur varierat radioutbudet är nu för tiden och speciellt inte hur det ser ut i Lettland. Därför håller jag fast vid en förhoppning om att de har mängder med radiostationer och kanaler som tillgodoser behovet av många olika lyssnare med många olika smaker. Detta skulle ju kunna resultera i att vi får det bästa från väldigt många genrer… men det låter i och för sig lite för bra för att vara sant. Förmodligen landar det någonstans mittemellan mina oförbättrade optimistiska tankar och era skräckscenarion.
Det sista som överger människan är hoppet!
Helt rätt inställning Pinglan 🙂
@Micke, Visserligen är det en fin linje mellan optimism, naivitet och ren dumhet men det skadar sällan att hålla hoppet uppe och ofta visar det ju sig att det slutar ganska bra. 🙂
T.ex. så var jag en av de få som tolkade det bulgariska meddelandet häromdagen som att de fortfarande såg en nationell uttagning som ett alternativ (medan andra sidor skrev att det var helt klart med ett internval). Det visade sig att min (omotiverat positiva) tolkning var rätt (så här långt i alla fall, hur det slutar är ju en helt annan sak). 🙂
Jag minns faktiskt inte vad du tyckte om Bulgariens bidrag i år Pinglan. Brukar försöka hålla ordning på vad folk tycker och tänker men där har jag fått kortslutning.
En tyvärr alltför ofta förekommande sak när det gäller ESC är ju att det kommer upp bidrag som man verkligen tar till sig i studioversion men som sen kapsejsar live. Jag minns när jag första gången fick höra Bulgariens bidrag och bara kände wow! Det blev snabbt en av mina favvisar i år. Sen plötsligt fick man se dem på scen och jag kände bara “Är de ovänner eller vad tusan.” Det fanns ju ingenting som klickade mellan artisterna i gruppen. Försökte se positivt på det och tänkte “Jaja de går väl in på ett ben nu men när det verkligen gäller då sätter de det.”
No way! Det fanns absolut ingenting mellan dem som fick en att känna det där wow! Snarare tvärtom. En jättebesvikelse att se dem när det verkligen gällde
@Micke, Det tog ett bra tag innan jag fick upp ögonen för Bulgariens 2018-bidrag, men när det väl klickade så var det ett wow-ögonblick. Det kändes som att de hade något riktigt imponerande på gång, men som du skriver så svalnade det av totalt på scenen och hela den underbara känslan som fanns i studioversionen var helt borta. Synd på en annars mycket bra låt.
Pinglan: Personligen kan jag bekräfta att radiomusik nowadays ändå är väldigt mångsidig, och det är därför jag inte reagerar så kraftigt än. För begreppet “radiohits” säger verkligen ingenting om hur det i slutändan kommer låta. Visst, jag erkänner att jag inte vet hur radiohits i Lettland låter. Men jag vet ju hur det låter “globalt” och i Sverige 🙂
Visst, jag är väl också “i målgrupp” för de hitsen som spelas på radio nu, men t.o.m min pappa som senare i år blir 60 håller med. Han håller ju såklart 70-talsmusiken kärast, men säger att det som 2010-talet gör till skillnad från hans “yngre dagar” (1960-1989) är just mångsidigheten 🙂
Visst, jag reagerade väl med lite bitterhet när jag läste detta. Men innan man tar ut för stora känslor på denna nyhet ska man tänka att idag innebär “radiohit-sound” ingenting. Det kan fortfarande vara pop, soul, elektro, rock… och det kan fortfarande dofta andra årtionde 🙂
Jag tycker inte det är synd att de letar “radiohits” per se. Jag reagerar mer på de bra låtar som per automatik med de riktlinjerna INTE kommer med. Trist.
Men jaja, jag önskar Lettland lycka till 🙂
@Adri, Mmm… för när jag tänker på Lettland i ESC så föreställer jag mig lite speciella låtar med personlighet och lite “råa kanter” (även om det förändrats den senare tiden, men personligheten har lyckligtvis kvarstått) … och det är nästan tvärt emot hur jag själv föreställer mig en slipad “radiohit”. Men, men… vi får väl se vad de väljer ut för låtar innan vi tar ut något (vare sig postivit eller negativt) i förskott. 🙂