Demy för Grekland 2017!
2017-01-13 (fredag)Efter en längre tids rykten angående Greklands planer inför Eurovision Song Contest 2017 så bekräftade TV-bolaget ERT i dag, fredagen den 13:e januari, att de gjort ett internval och kommer att skicka sångerskan Demy till Kiev.
Bidraget som Demy ska tävla med planeras att utses genom en nationell final med tre låtar, alla signerade superlåtskrivaren Dimitris Kontopoulos och scenshowmästaren Fokas Evangelinos. (Källa: ert.gr)
Demy (Greklands ESC-2017-artist – OBS! ej ESC-bidraget)
Länkar till smakprov på låtar med Demy:
“Isovia Mazi” (“If Love Was A Crime”), Demy (2016)
“Tha Meineis Feugontas“, Demy (2016)
“Rodino Oneiro“, Demy (2014)
“Μeno“, Demy (2013)
Schlagerpinglan: Efter att ha följt ryktes-cirkusen som föranledde dagens avslöjande så var jag väl sådär lagom intresserad av det grekiska valet. Numera har dock allt förändrats men det har egentligen inte så mycket med själva artistvalet att göra, även om det jag läst (på wikipedia) och hört (på PanikRecordsTube) gjort mig positivt inställd till valet.
Nej, det som fått mig att bli extremt förväntansfull är i stället uppgifterna om att Dimitris Kontopoulos och Fokas Evangelinos, vars samarbete givit oss bidrag som “Shady Lady” (Ukraina 2008), “This Is Our Night” (Grekland 2009) och “You Are the Only One” (Ryssland 2016), är inblandade. Det är inte undra på att man kan tänka sig att den grekiska ESC-2017-uttagningen kan bli något alldeles speciellt. 🙂
Mer om Greklands förberedelser inför ESC 2017 hittar ni här: “Grekland i ESC 2017“.
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Grekland, ERT
DEMY verkar onekligen populär både i Grekland och runt om i Europa, så det kan kanske bli bra i slutändan.
Men jag personligen är inte lika peppad. Hon är en helt kompetent artist men jag har aldrig blivit vidare imponerad av henne. Tycker aldrig att något hon gjort sticker ut. Men jag väntar, kanske har helt fel angående detta 🙂
@Adri, Med rätt låt och en imponerande scenshow så kan även den mest mediokra artist skina och med tanke på vilka som hon arbetar med så håller i alla fall jag hoppet uppe. 🙂 (Med det inte sagt att jag tycker att Demi är en medioker artist, jag har ingen större erfarenhet av hennes artisteri. Poängen är att medarbetarna är så pass talangfulla att jag tror på ett helt OK slutresultat.)
Ok då kan jag troligen sluta hoppas på Grekland i år
@Micke, Man vet aldrig, kanske känner de för att göra något med traditionella, grekiska tongångar. Det verkar ju trots allt som att de ska göra tre försök och då borde det bli tre helt olika alternativ. 🙂 Vad som sedan röstas vidare till Kiev är ju en helt annan sak.
Låtskrivarparets tidigare nedslag är skräckexempel för mig på den typ jag är rädd håller på att ta över ESC. Absolut inte det sämsta men med erövrarvibbar. I synnerhet när Grekland tar sig an det. Musik som främst gynnar en generation
Jag är inte rädd för att någon typ av musik kommer ta över ESC. Men med det sagt är jag inget fan av vare sig “Shady Lady”, “This is our night” eller “You are the only one”.
Shady Lady och This is our night var båda i min botten 10 när de deltog 2008 och 2009. (Shady Lady var fortfarande bättre än vinnaren dock som var den sämsta av de sämsta 2008.)
Men… jag försöker aldrig döma ut bidragen i förväg. Det har hänt förr att jag dömt bidraget på förhand och sen fått äta upp mina ord.
Bulgarien 2016, San Marino 2013, Österrike 2014 och Cypern 2012 är exempel på tillfällen då jag genast dömt ut bidragen innan låtarna släppts. Men som sen smugit sig in på min personliga topp 10 det året. Bulgarien 2016 var t.o.m min andraplats år 2016.
Sen finns det de tillfällena då jag haft höga förväntningar direkt när artist/låtskrivare avslöjats men sen fått se låten stadigt sjunka på min lista. T ex: Makedonien 2014, Spanien 2013, Makedonien 2016 och Cypern 2013.
Så för att undvika egen besvikelse och helt enkelt ge alla en ärlig chans försöker jag gå in med noll förväntningar.
Varför inte Adri? Den har ju tagit över MF
Tycker jag inte 🙂 ända sedan 2014 har MF verkligen hämtat upp sig vad gäller variation tycker jag 🙂
I rest my case. Slutade titta efter 2012 då MF under flera år invaderats och lägrats av denna typ av bidrag. Men kan inte bemöta det du säger om efter 2014
Ja, min poäng med kommentaren ovan handlade inte om att försvara MF eller en musikgenre 🙂 jag menar bara att jag vet av erfarenhet att jag inte borde döma ut ett bidrag innan jag hört färdigt resultat! 🙂
Det har jag heller aldrig sagt att jag ska göra Adri. Läs igen 🙂